شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲، هزار و ۶۳۷ واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۲۱۰ هزار و ۲۱۸ واحد رسید.

پیش بینی بورس برای فردا شنبه ۲ دی ۱۴۰۲/ وضعیت بورس تا پایان سال چگونه خواهد شد؟

به گزارش سلام نو به نقل از نبض بورس، بازار سرمایه به طور کلی در یک ماه گذشته تحت تاثیر اخبار تجدید ارزیابی دارایی‌ها روزهای امیدوارکننده و رو به رشدی را پشت سر گذاشت. تجدید ارزیابی به معنای به روز کردن ارزش کلیه دارایی‌های استهلاک پذیر و استهلاک ناپذیر یک شرکت است، اما این تاثیرات مدت زیادی دوام نیاورد و کارشناسان بورسی انتقادات زیادی را نسبت به آن مطرح می‌کنند، انتقاداتی که البته به نحوه اجرای آن بازمی‌گردد، تا جایی که به گفته «فردین آقابزرگی» کارشناس بازار سرمایه تجدید ارزیابی دارایی‌ها یک طرح خنثی بود که رونمایی شد، اما تاثیر مثبت خاصی نگذاشت.

با بی تاثیر شدن اخبار این رویداد، بازار سرمایه آخرین روز کاری پاییز را با یک عقبگرد به پایان رساند. در این روز شاخص‌های بورسی کاهش ارتفاع دادند و به این ترتیب شاخص کل به دو میلیون و ۲۱۰ هزار واحد و شاخص هم‌وزن به ۷۶۱ هزار واحد رسیدند. همچنین بر اساس آخرین گزارش‌ها حجم معاملات ۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون برگه سهم و ارزش معاملات خرد ۵ هزار میلیارد تومان بوده است. در این روز شاخص ورود و خروج پول حقیقی منفی بود، به طوری که در پایان بورس روز چهارشنبه حدود ۳۶۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است.

پیش بینی بورس تا پایان سال

چشم انداز فردین آقابزرگی به عنوان یکی از فعالان با سابقه بازار سرمایه مثبت است. به گفته او ما ناملایماتی را در بورس مشاهده کردیم که طبیعتا انتظار داریم اثرات منفی این تصمیمات را در بورس ببینیم، اما نکته قابل توجه در اینجا این است که ما برای اندازه‌گیری و مقایسه بازارها باید سایر بازارها را در کنارش ببینیم. مثلا فرصت سرمایه گذاری در کنار بازار بورس چه بازارهایی هست؟ مسکن، خودرو، ارز و طلا و کالاهای سرمایه‌ای و... کلیه بازارها بعد از طی کردن پیچ قیمت و اور ولیو بودن بخش مسکن و خودرو در شش ماه اول ۱۴۰۲ به نقطه رکود رسیده‌اند. طبق اصول اقتصاد، بازارها مثل یک ظرف مرتبط هستند و باید همسو با همدیگر حرکت کنند نه اینکه خلاف آن باشد. اما اینجا بورس با سایر بازارها واگرایی پیدا کرده است، یعنی در حالی بورس از سال ۹۹ تا الان دچار سیر نزولی شده که سایر بازارها در حال صعود بودند.

این فعال بازا سرمایه در ادامه دلایل پتانسیل این بازار برای رشد را برشمرده و می‌افزاید: افت P/E از سطح ۳۸ سال ۹۹ تا کمتر از ۶ امروز یعنی پایان آذر ۱۴۰۲، افزایش درآمد حاصل از فروش شرکت‌ها حاصل از افزایش تورم و افزایش سطح عمومی قیمت‌ها، افزایش قدر مطلق سود شرکت‌های بورس و فرابورس ما از سال ۹۸ تا حال حاضر و همچنین راکد بودن سایر بازارها حداقل به میزان ۳ و نیم برابر از نظر من بورس را با پتانسیل رشد معرفی می‌کند، رشدی که نه صرفا در تداوم در افزایش سود شرکت‌ها بلکه در ارزش جایگزینی، ارزش دلاری بازار که از ۳۰۰ میلیارد دلار الان کمتر از ۱۵۰ هزر میلیارد دلار است. این شاخص‌ها تایید می‌کند روند بازار سرمایه باید رو به رشد باشد. در حال حاضر تا انتهای سال این پتانسیل وجود دارد که مجموع شاخص کل بورسمان تا آستانه ۳ تا ۳.۵ میلیون واحد است و ارزش شاخص ما در همان محدوده است./بهارنیوز

پیش بینی بورس؛ آماده صعود ولی نیازمند محرک جدید

در مجموع بررسی پارامترهای اصلی تاثیرگذار بر فعالیت شرکت‌های بورسی از جمله قیمت‌های جهانی کالاها، نرخ ارز نیمایی و تورم نشان می‌دهد پتانسیل رشد همچنان در بازار سهام وجود داشته و پس از گذر از دوره فعلی و دست به دست شدن سهام و تجدید قوا، پیش بینی بورس مبنی بر ادامه روند صعودی دور از انتظار نیست

با این وجود کارشناسان معتقدند با توجه به مختصاتی که در حال حاضر بورس با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند، بازار سهام به محض اینکه کمی بالا می‌آید فروشنده دارد و به محض اینکه پایین می‌آید خریدار دارد. این اتفاق شرایط تعادلی بازار را نشان می‌دهد و به نظر می‌رسد این روند ادامه‌دار خواهد بود. مگر اینکه اتفاق مثبتی برای متغیرهای کلان بیفتد که آن هم شرایطش در حال حاضر فراهم نیست.

آمارهای بازار سهام امیدوارکننده است؟

مریم محبی کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: بعد از روند نزولی که از تاریخ ۱۷ اردیبهشت ماه سال جاری شکل گرفت حالا شاهد روزهای متداوم مثبت رد بورس هستیم. سرانه خرید حقیقی‌ها افزایش یافته و ورود پول حقیقی بیشتر شده و شاخص کل بورس بازدهی بالاتری به نسبت شاخص هم‌وزن است.

او ادامه داد: این اتفاق‌ها بعد از گمانه‌زنی درخصوص کاهش زمان الزام تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت شرکت‌های بورسی از ۵ سال به ۳ سال بود که به نظر می‌رسید یکی از محرک‌های اصلی برای بازار سهام بود. صنایع بزرگ را می‌بینیم که این روزها خیلی خوب معامله می‌شوند. صنایع کوچک بعضا همچنان منفی هستند و ارزش معاملات به بالاتر از ۵ همت رسیده است. سرانه پول حقیقی‌ها هم افزایش پیدا کرده است.

پیش بینی بورس ؛ بازار سهام در حال چرخش است

محبی تصریح کرد: همه اینها در مقایسه با اتفاق‌هایی که ماه‌های قبل در تیر و مرداد ماه شاهد بودیم، نشان‌دهنده این است که بورس در حال ورود به نقطه چرخش است و می‌توان پیش بینی بورس را بر ادامه روند صعودی قرار داد. اگر این اتفاقات تا زمانی که گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها در کدال ثبت شود و این گزارش‌ها مطلوب باشد ادامه‌دار باشد، می‌توان انتظار داشت که روند مثبت را همچنان شاهد باشیم. فراموش نکنیم که یکی از اتفاقات مثبت برای بورس بحث تنش در دریای سرخ بود که این تنش در فصل سرما اتفاق افتاد، فصلی که نیاز به انرژی زیاد است و شاهد بودیم که قیمت نفت جهانی هم افزایش پیدا کرد و این توانست قیمت شرکت‌های پالایشی را مثبت کند و تقاضای زیادی را برای این صنعت مشاهده کردیم.

بورس تا پایان سال چگونه خواهد بود؟

این کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: بنابراین این روال می‌تواند ادامه‌دار باشد، با توجه به اینکه از نظر بنیادی بحث تجدید ارزیابی‌ها نمی‌تواند عامل بنیادی اثری‌گذاری باشد، اما ادامه‌دار بودن روند پول حقیقی‌ها و سایر عوامل می‌توانند به عنوان عوامل بنیادی اثرگذار بر بازار سهام شناسایی شوند. چنانچه عامل منفی به بازار سرمایه وارد نشود و مداخله‌های تعمدی را در بازار مشاهده نکنیم، می‌توانیم پیش بینی بورس تا پایان سال را به صورت روند آرام و شیب مثبت صعودی در نظر بگیریم.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید