مشاور رئیس‌جمهوری آذربایجان در امور سیاست خارجه گفت که باکو و ایروان با پیروی از یک دستور کار مثبت، توانسته‌اند جهان را متحیر کنند.

 تقابل نظامی با ارمنستان پایان یافته، وقت توافق صلح است

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، حکمت حاجی‌اف، مشاور رئیس‌جمهوری آذربایجان در امور سیاست خارجی امروز (چهارشنبه) گفت: تقابل نظامی به پایان رسیده است. در واقع آذربایجان تمامیت ارضی و حق حاکمیت خود را احیا کرده و به اشغال نظامی ۳۰ ساله قلمرو خود پایان داده است. باکو در انتهای جنگ ۴۴ روزه در ۲۰۲۰ اعلام کرد که برای امضای توافق صلح با ارمنستان آماده است و همچنین پنج اصل اساسی و متن معاهده صلح را نیز پیشنهاد داد. در حال حاضر مستقیماً با طرف ارمنی در حال گفت‌وگوی دیپلماتیک هستیم.

مشاور الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان گفت: در هفتم دسامبر دو کشور در بیانیه‌ای مشترک از قصد خود برای پیشبرد دستور کار صلح و اجرای اقداماتی در راستای اعتمادسازی خبر دادند. می‌توان گفت که آذربایجان و ارمنستان در سه ماه گذشته در آرام‌ترین وضعیت در تاریخ استقلال خود قرار داشته‌اند. هیچ جنگی در کار نیست، خبری از تخاصم و درگیری نیست و سربازها به سربازخانه‌های خود بازگشته‌اند. صلح نسبی برقرار شده و حالا وقتش رسیده تا این را به یک صلح پایدار بدل کنیم؛ از جمله با امضای توافق صلح.

وی افزود: ارمنستان در سال‌های اشغال (قره‌باغ کوهستانی) اقدام به پاک‌سازی نژادی علیه آذربایجانی‌ها کرد. یک میلیون آذربایجانی هنوز آواره هستند. آذربایجان در روند بازگرداندن این یک میلیون پناهجو به خانه‌هایشان است؛ حقی که آن‌ها در ۳۰ سال گذشته از آن محروم بوده‌اند.

حاجی‌اف همچنین اعلام کرد که با وجود پیشنهاد باکو به ارمنی‌های قره‌باغ، آن‌ها تصمیم گرفته‌اند که این منطقه را ترک کنند. او گفت: باکو امنیت و سلامت آنان را تضمین می‌کند. ما با این هدف یک وبگاه ایجاد کرده‌ایم که آنان می‌توانند از طریق آن درخواست شهروندی بدهند. یکی از شروط اصلی آن این است که آنان شهروندی آذربایجان را پذیرفته و تحت قوانین و مقررات ما زندگی کنند.

انتهای پیام

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید