بر اساس گزارش رسانه آمریکایی بلومبرگ، کاخ سفید از طریق عمان و چند واسطه دیگر با انصارالله یمن تماس برقرار کرده و از آنها خواسته حملاتشان را به کشتی‌ها در دریای سرخ متوقف کنند.

تماس کاخ سفید با انصارالله برای توقف حمله به کشتی‌ها

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، پایگاه آمریکایی بلومبرگ گزارش داد، منابع مطلع گفتند، تلاش‌های آمریکا برای مقابله با ارتش یمن و حملاتشان در یکی از مهمترین مسیرهای کشتی‌رانی جهان به دلیل اختلافات موجود میان متحدان عرب واشنگتن به یک مانع بزرگ برخورده است.

به نوشته این پایگاه آمریکایی، عربستان و امارات، دو تا از طرفهای دخیل در جنگ داخلی یمن حامی جناح‌های رقیب علیه انصارالله یمن هستند. منابع گفتند، آنها به دلیل مواضع متفاوتشان تلاش تحت رهبری آمریکا را برای شکل دادن به یک پاسخ منسجم به انصارالله پیچیده می‌کنند.

نیروهای ارتش یمن تاکنون به چندین کشتی تجاری، باری و حامل سوخت در حمایت از حماس حمله‌ کرده‌اند. آنها در یک هفته گذشته حملاتشان را تشدید کرده‌ و در بازارهای صنعت کشتی‌رانی اختلال ایجاد کرده‌اند. نیروهای دریایی آمریکا و انگلیس در روزهای گذشته مدعی سرنگون کردن چند پهپاد شدند.

این رسانه آمریکایی در ادامه گزارش خود نوشت، واشنگتن در حال بررسی اقدام نظامی علیه انصارالله یمن بوده و احتمالا برای این اقدام دست به حملات علیه مواضع این گروه بزند اما هنوز دیپلماسی را ترجیح می‌دهد.

واشنگتن همچنین در حال همکاری با متحدان غربی و عربی به منظور تقویت یک نیروهای امنیتی دریایی مامور به تامین امنیت کشتی‌های در حال تردد از دریای سرخ که 12 درصد تجارت جهانی از آن عبور می‌کند، است.

به نوشته بلومبرگ، یک مقام آمریکایی اظهار کرد، کاخ سفید از طریق عمان و چند واسطه دیگر با انصارالله یمن ارتباط برقرار کرده و از آنها خواسته حملاتشان را به دریای سرخ متوقف کنند.

یک سخنگوی انصارالله یمن این تماسها را تایید کرد اما گفت، که آنها به اقداماتشان تا زمانی که رژیم صهیونیستی جنگش در غزه را متوقف کند ادامه خواهند داد.

یک چهره یمنی مورد حمایت ابوظبی گفت، امارات متحده عربی اصرار بر اقدام نظامی علیه ارتش یمن داشته و می‌خواهد که واشنگتن انصارلله یمن را به عنوان «تروریست» تعیین کند.

به گفته یک عضو تیم عربستانی مذاکره‌کننده با انصارالله یمن، ریاض متقابلا از یک رویکرد سنجیده‌تر حمایت کرده و نگران است که هر گونه خصومت بیشتر باعث تحریک انصارالله برای تهاجم بیشتر شود. این عضو ادامه داد، این خصومت بیشتر در ادامه، آتش‌بس شکننده در جنگ داخلی یمن را به خطر انداخته و تلاش ریاض برای رسیدن به یک آتش‌بس دائمی با یمنی‌ها را تضعیف خواهد کرد.

به نوشته بلومبرگ، ارتش یمن مکررا قابلیت خود را برای مختل کردن زیرساختهای حیاتی در عربستان سعودی و امارات متحده عربی و آسیب وارد کردن به آنها ثابت کرده است. آنها در سال 2019 یکی از ویرانگرترین حملاتشان را انجام داده و نیمی از تولید نفت عربستان را با یک حمله پهپادی به یک پالایشگاه نفت خام متوقف کردند. آنها از زمانی آتش‌بس مربوط به جنگ یمن در اوایل سال 2022، عمدتا از شلیک پهپاد و موشک علیه همسایگان منطقه‌ای خود خودداری کرده‌اند.

بلومبرگ تصریح ساخت، عربستانی‌ها معتقدند تعامل دیپلماتیک‌شان با ایران می‌تواند نهایتا جلوی ارتش یمن را گرفته و جلوی این که جنگ غزه به یک جدال بزرگ‌تر منطقه‌ای بشود را بگیرد و آمریکا و بازارهای جهانی بسیار خواستار جلوگیری از وقوع یک چنین جدالی هستند.

انتهای پیام

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید