اجرای برنامه عمل حفاظت، احیاء، مدیریت و بهره برداری مناسب از تالاب های کشور با مشارکت سایر دستگاه های اجرایی و جوامع محلی به ویژه در ارتباط با تالاب های ثبت شده در کنوانسیون رامسر به طوری که تا پایان اجرای قانون برنامه، حداقل ۲۰٪ تالاب های بحرانی و در معرض تهدید کشور احیاء شوند و ضمن حفاظت و تثبیت، در روند بهبود قرار گیرند.

چه اقداماتی جهت حفاظت از محیط زیست باید به عمل آید؟

سیده ناهید کریمی*: طی سالیان گذشته بدلیل برخی سهل انگاری ها، نبود مدیریت کارآمد و علمی و منسجم، رعایت نکردن و عملیاتی نشدن قوانین توسط برخی دستگاه ها و استفاده نکردن از ظرفیت ها و توانمندی های مردمی و مردمی نهاد محیط زیست دچار آسیب جدی شده است. فلذا برای بهبود محیط زیست کشور نیازمند برخی اقدامات مهم هستیم که در ادامه به چند مورد اساسی اشاره شده است.
نظارت بر ارزیابی راهبردی محیط زیست در سیاست ها و برنامه های توسعه ای و ارزیابی اثرات محیطی طرح های بزرگ کلیه دستگاه های اجرایی و بخش های خصوصی و تعاونی، نهاد های عمومی غیر دولتی در پهنه سرزمینی از جمله مناطق آزاد تجاری و صنعتی بر اساس شاخص ها، ضوابط و معیار های پایداری محیط زیست انجام پذیرد.
همچنین اجرای برنامه عمل حفاظت، احیاء، مدیریت و بهره برداری مناسب از تالاب های کشور با مشارکت سایر دستگاه های اجرایی و جوامع محلی به ویژه در ارتباط با تالاب های ثبت شده در کنوانسیون رامسر به طوری که تا پایان اجرای قانون برنامه، حداقل ۲۰٪ تالاب های بحرانی و در معرض تهدید کشور احیاء شوند و ضمن حفاظت و تثبیت، در روند بهبود قرار گیرند.
از طرفی نظارت بر اجرای طرح های جامع مدیریت پسماند به ویژه در سواحل دریاها، رودخانه ها، جنگل ها و دشت های حاشیه تالاب و مدیریت سالانه حداقل ۲۰٪ از حجم پسماندهای موجود با روش مناسب  انجام شود.
ضمنا با تهیه و اجرای طرح جامع پیشگیری و اطفای حریق در عرصه تحت مدیریت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری و سازمان محیط زیست با همکاری سایر دستگاه های مسؤل، تکمیل و اجرای تأسیسات جمع آوری، تصفیه، باز چرخانی و مدیریت پساب و فاضلاب در شهر ها و شهرک ها ی صنعتی و خدماتی و سایر واحد هایی که فاضلاب با آلایندگی بیش از حد مجاز از استانداردهای ملی تولید می نمایند از طریق عقد قرار داد فروش و یا پیش فروش پساب خروجی تأسیسات موجود و یا طرح های توسعه آتی اقدام شود.
لازم به ذکر است با اجرای برنامه مدیریت سبز شامل مدیریت مصرف انرژی، آب، مواد اولیه، تجهیزات و کاغذ، کاهش مواد جامد زائد و بازیافت آنها در ساختمان ها و وسائط نقلیه به جلوگیری از خسارت به محیط زیست کمک فراوانی کرد.
*سیده ناهید کریمی دکترای مدیریت تکنولوژی

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید