انار و هندوانه عنصر جدایی‌ناپذیر شب چله است همراه باشید و درباره آموزش تزئین هندوانه و انار برای شب یلدا بدانید.

آموزش تزئین هندوانه و انار برای شب یلدا

به گزارش سلام نو میوه هندوانه به دلیل طعم آن می‌تواند در کنار طعم‌ خوراکی‌هایی مانند پنیر، عسل، نمک، لیمو، خیار، نارگیل و طعم‌های تند قرار بگیرد.

انار در سفره شب چله نماد روزی و برکت و هندوانه نیز نمادی از تابستان و خورشید است و به همین خاطر در باور باستانی ایران زمین این دو میوه دو عنصر اصلی سفره شب یلدا بوده اند و همچنان نیز هر طور که شده پس از سه ماه از تابستان هندوانه باید سر سفره یلدایی مردم ما باشد.

به همین خاطر تزئین این دو میوه به عنوان عناصر اصلی سفره یلدا، اهمیت ویژه ای دارد و بسیاری در آستانه این شب به دنبال پیدا کردن ایده های خاص و جذاب و آسان برای تزئین آنها هستند.

با توجه به اینکه میوه ها خصوصا هندوانه عموما پس از اینکه پوستشان برداشته می شود و باز می شوند به سمت فساد و تغییر رنگ می روند تزئین میوه ها نهایتا یک روز قبل یا همان روز پایانی پاییز انجام می شود.

هرچند همین مساله موجب شده بسیاری از مردم به جای تزئین پیچیده میوه های تازه به سمت استفاده از میوه های خشک بروند تا دستشان برای تزئین و ساختن سفره ای زیبا و جذاب بازتر باشد.

تزئین سفره و میز شب یلدا یا میوه آرایی شب یلدا یکی از چیزهایی است که این روزها بسیار رواج یافته و خصوصا عروس و دامادهایی که نخستین جشن شب چله را تجربه می کنند به شدت به دنبال مدل های تزئین سفره یلدایی خود برای ساختن شبی رویایی تر هستند.

آموزش تزئین هندوانه و انار برای شب یلدا

آموزش تزئین هندوانه برای شب یلدا

آیا می خواهید سفره شب یلدا امسال شما بسیار زیبا و شیک و در عین حال ساده و کم هزینه باشد؟ بهتر است از تزیین هندوانه (Watermelon Decoration) شروع کنید!

با یادگیری جدیدترین ایده های تزیین هندوانه شب یلدا، و تنها با استفاده از چند مدل برش هندوانه می توانید دیزاین حرفه ای و فوق العاده ای را برای سفره یلدا خود رقم بزنید.

برای خیلی از افراد سوال است که در بین ده ها و شاید صدها میوه موجود در کشور عزیزمان ایران، چرا هندوانه توانسته چنین جایگاهی را در سفره طولانی ترین شب سال خانواده های ایرانی بدست آورد. مثلا چرا طالبی، خربزه، هلو و زردآلو و دیگر میوه های تابستانی در آداب و رسوم شب چله جایی ندارند یا اینکه اصلا از میوه های زمستانی مثل نارنگی، پرتقال و کیوی آنچنان استفاده ای در سفره شب چله نمی شود.

برای پاسخ به این پرسش شاید در همان اول بتوان به تابستانی بودن این میوه و عجیب بودن خوردن آن اشاره کرد؛ ولی فلسفه ای که قدیمی ها بر آن تکیه داشتند این عقیده بود که هر کس در شب یلدا میوه هندوانه را بخورد، بیماری ها از بدن او فرار خواهند کرد.

با پیشرفت علم بشر، متخصصان و پزشکان به این نتیجه رسیده اند که این حرف کاملا درست است و هندوانه دارای خواص فوق العاده می باشد که بسیاری از سموم بدن و بیماری ها را دفع می کند و به بهبود خیلی امراض کمک شایان می نماید.

آموزش تزئین هندوانه و انار برای شب یلدا

یکی دیگر از لایل اینکه هندوانه پای ثابت سفره شب چله شده است، رنگ قرمز و سرخ آتشین و زیبایی جذاب آن می باشد. حال حساب کنید این جذابیت با یک تزیین مدل جدید و مدرن صد چندان شود؛ آنجاست که بیش از پیش به این حرکت درست پیشینیان در انتخاب هندوانه مهر تایید خواهیم زد.

در کنار هندوانه از انار و انواع میوه خشک نیز در میوه آرایی سفره شب یلدا استفاده می شود؛حتما میزان مصرف میوه خشک را در خانواده خود افزایش می دادند و آن را به دیگران نیز توصیه می کردند.

تزیین هندوانه در شب یلدا یکی از روش‌های خاص و زیبا برای آرایش سفره‌ این شب مهم است.

هندوانه به دلیل رنگ‌های جذاب و طعم شیرین و آبداری که دارد، یکی از نمادهای اصلی این جشن و جزو جدانشدنی آداب و رسوم شب یلدا است.

هندوانه میوه‌ای تابستانه است و دلیل دیگر حضور آن بر سفره یلدا خداحافظی با میوه‌های تابستان و شروع فصل سرماست.

در کنار انواع دسرهای یدایی سفره‌آرایی یلدا با هندوانه نیز به نوعی نشان‌دهنده‌ی این تغییر فصلی است و می‌تواند جلوه‌ای زیبا و شاداب به جشن شب یلدا ببخشد.

با ایده‌پردازی و استفاده از ابزارهای ساده، می‌توانید تزیینات جذابی را با هندوانه برای سفره یلدای خود خلق کنید.

در ادامه می‌توانید چند ایده رایج برای تزیین هندوانه شب یلدا را ببینید و از آن‌ها استفاده کنید.

تزیین هندوانه شب یلدا با گل

حضور گل روی سفره شب چله می‌تواند زیبایی و طراوت آن را دوچندان کند.

برای همین استفاده از چند شاخه گل تازه برای تزیین هندوانه ایده جذابی به نظر می‌رسد.

آموزش تزئین هندوانه و انار برای شب یلدا

شما می‌توانید درون هندوانه را خالی کرده و از آن به عنوان گلدان استفاده کنید و سایر میوه‌ها را نیز در کنار گل‌ها قرار داده و ترکیب رنگی جذاب ایجاد کنید.

این روش راهی ساده برای تزیین راحت و بدون برش است.

تزیین هندوانه با حکاکی

یکی دیگر از ایده‌های زیبای تزیین هندوانه، حکاکی روی پوست آن است.

اگرچه انجام این کار در برخی موارد احتیاج به مهارت و تبحر بالا در کار با لوازم حکاکی دارد اما ایده‌های ساده‌ای نیز وجود دارند که می‌توان آن‌ها را به راحتی اجرا کرد و از آن‌ها لذت برد.

آموزش تزئین هندوانه و انار برای شب یلدا

تزیین به شکل کیک

تزیین هندوانه به شکل کیک یکی دیگر از روش‌های جذاب، ساده و خلاقانه برای سرو این میوه است.

شما می‌توانید با ایجاد برش‌های افقی به صورت قلب یا دایره شکل طبقات مختلف کیک را ایجاد کرده و همچنین با اضافه‌کردن برش‌هایی از تکه‌های هندوانه یا میوه‌های دیگر به عنوان تزئینات، می‌توانید ظاهری بسیار زیبا بسازید.

آموزش مرحله به مرحله تزیین هندوانه به شکل کیک

ابتدا هندوانه را بشویید و خشک کنید. سپس آن را به صورت دایره‌ای برش بزنید.

سپس پوست آن را با استفاده از چاقو جدا کرده و لبه‌های آن را گرد کنید.

حالا تکه‌های هندوانه را روی یکدیگر قرار دهید و با استفاده از خلال دندان یا سیخ‌های چوبی به یکدیگر آن‌ها را به هم متصل کنید و روی یک ظرف قرار بدهید.

سپس یک پرتقال را پوست گرفته و از وسط نصف کنید. حالا هر نیمه را برش بزنید و اسلایس کنید. حالا برش‌های پرتقال را دور تا دور هندوانه قرار بدهید.

میوه‌ای دیگر مانند کیوی برداشته و مانند مرحله قبل آن را برش زده و اسلایس کنید. اسلایس‌های کیوی را نیز دور هندوانه قرار داده و آن را تزیین کنید.

برای تزیین می‌توانید از میوه‌هایی مانند انگور و بلوبری نیز استفاده کنید. در انتها به وسیله یک اسکوپ تکه‌های گردی از هندوانه درآورده و در بالا و اطراف قرار دهید.

تزیین به عنوان دسر

تزیین هندوانه به عنوان دسر، روشی زیبا و خوشمزه برای قرار دادن آن بر سفره یلداست.

برای تهیه دسرهای مختلف می‌توانید از ترکیب هندوانه با خوراکی‌های مختلف مانند پنیر، انواع میوه مانند کیوی یا سبزیجات معطر مانند نعنا و لیمو نیز استفاده کنید.

شما همچنین می‌توانید با استفاده از تکه‌های هندوانه و ادغام آن‌ها با مواد دیگر، می‌توان دسری لذیذ و جذاب آماده کرد.

می‌توانید تکه‌های هندوانه را با سایر میوه‌ها مانند توت فرنگی، خرما یا توت شیرین نیز ترکیب کرده و یک سالاد میوه‌ای شیرین و منحصربه‌فرد درست کنید.

آموزش تزئین هندوانه و انار برای شب یلدا

آموزش تزیین انار برای شب یلدا

یکی از رایج‌ترین روش‌های تزیین سفره شب یلدا استفاده از نمادها و میوه‌های پاییزی مثل کدو حلوایی، هندوانه و انار است.

انار به دلیل رنگ سرخ خود نماد خورشید است و بر اساس باور مردم باستان، افراد با خوردن انار در این شب با میوه‌های تابستانه خداحافظی کرده و به استقبال فصل سرد و میوه‌های زمستانی می‌روند.

این باورها می‌تواند انار تزیین شده را به یکی از بهترین نمادها برای حضور در سفره یلدا تبدیل کند.

برای همین علاوه بر تهیه دسرهای مختلف با انار مانند تارت انار و چیز کیک انار، به سراغ سفره‌آرایی با این میوه نیز می‌روند.

برای انجام این کار کافی است که چند ابزار ساده تهیه کرده و کمی خلاقیت به خرج بدهید تا بتوانید تزیینات دکوراتیو زیبایی از این میوه‌ خلق کنید.

قبل از شروع به کار قدری زمان بگذارید و ایده‌های مختلف مانند ایده‌هایی که در ادامه برایتان آورده‌ایم را بررسی کنید تا بتوانید از آن‌ها در کار خودتان الهام بگیرید.

تزیین انار با گل

یکی از انتخاب‌های مناسب و زیبا برای تزیین انار استفاده از گل و گیاهان خشک یا تازه است.

برای این کار می‌توانید از انار لابه‌لای گیاهان یا درون دسته‌های گل همراه با میوه‌های دیگر استفاده کنید.

این مدل می‌تواند برای هدیه شب یلدای عروس نیز بسیار مناسب باشد. درون دسته گل می‌توانید از انواع برگ، میوه یا گیاهان پاییزی مانند سیب، کاج، زالزالک نیز استفاده کنید.

آموزش تزئین هندوانه و انار برای شب یلدا

تزیین انار با شمع

یکی دیگر از راه‌های تزیین انار شب یلدا، استفاده از شمع است.

شما می‌توانید با قرار دادن انار در جاشمعی یا ترکیب آن با دکوری که در آن از تعدادی شمع استفاده شده است همزمان با ایجاد نمایی زیبا، نمادهای شب یلدا را نیز در یک قاب به نمایش بگذارید.

در ادامه می‌توانید چند ایده مختلف از تزیین انار در کنار شمع ببینید.

آموزش مرحله به مرحله تزیین انار شب یلدا با شمع

برای اینکه با وسایل اولیه تزیین انار با شمع آشنا شوید، تزیین یک انار را قدم به قدم با هم پیش می‌بریم.

برای این کار به چند وسیله ساده مانند یک کاسه کوچک به عنوان جاشمعی، شمع، یک تکه اسفنج، چند گیاه خشک یا گل‌های ریز برای تزیین و البته یک عدد انار احتیاج داریم.

برای این کار یک اسفنج را برش داده و روی ظرف مورد نظر خود قرار دهید. سعی کنید ظرفی را که انتخاب می‌کنید تقریبا هم‌اندازه با انار باشد و بیش از اندازه بزرگ نباشد. اسفنج را با دست روی کاسه فشار دهید تا درون آن قرار گرفته و قسمت‌های اضافه آن توسط لبه‌های کاسه بریده شوند.

پس از قرار گرفتن اسفنج در ظرف، انار را از سمتی که برجستگی آن قرار دارد درون آن فرو کرده و ثابت کنید. سپس یک عدد پایه نگهدارنده شمع را درون انار فرو کنید.

پس از قرار گرفتن پایه شمع، حالا می‌توانید شمع را روی آن قرار دهید. جاشمعی انار شما آماده است و می‌توانید سفره یلدای خود را با آن تزیین کنید.

آموزش تزئین هندوانه و انار برای شب یلدا

تزیین انار قاچ شده

در برخی میهمانی‌ها میزبان برای راحتی مهمانان، انار را به صورت قاچ شده درون ظرف قرار می‌دهند. شما می‌توانید برای زیبایی بیشتر انار قاچ‌شده را نیز تزیین کرده و روی سفره قرار دهید. یکی از زیباترین روش‌های تزیین انار بازشده، گل کردن انار است که روش آن را ادامه آموزش داده‌ایم.

ابتدا سعی کنید به آرامی قسمت بالایی انار را از آن جدا کنید. مراقب باشید در حین بریدن پوست انار، دانه‌های آن زخمی نشوند. به آرامی لبه‌های قسمت بریده‌شده را بالا بیاورید تا پوست به راحتی از میوه جدا شود.

پس از اینکه سر انار را جدا کردید، قسمت‌های سفید رنگی که دانه‌های انار را از هم جدا کرده‌اند مشخص می‌شود. سعی کنید هر کدام از این قسمت‌ها را با چاقو به دو بخش تقسیم کرده و این کار را دور تا دور انار تکرار کنید.

پس از برش‌زدن پوست انار، قسمت بالایی انار را با چاقو برش بدهید تا راحت‌تر باز شود.

حالا قسمت سفیدرنگ را که دانه‌ها را به هم متصل می‌کند، از مرکز انار با چاقو جدا کرده و دور بریزید.

سپس به آرامی تکه‌های برش‌خورده را از یکدیگر جدا کنید.

سعی کنید این کار را به آرامی انجام داده و در حین باز کردن انار، پرده‌های سفیدرنگ آن را نیز از میان دانه‌ها بردارید.

پس از جدا کردن قسمت‌های اضافه می‌توانید انار را کامل باز کرده و به شکل گل دربیاورید. حالا می‌توانید هر انار را درون بشقاب سرو قرار داده و از مهمان‌ها پذیرایی کنید.

آموزش تزئین هندوانه و انار برای شب یلدا

چند پیشنهاد تزیین هندوانه و انار در شب یلدا

اما آسان ترین و راحت ترین ایده تزئین میوه های اصلی سفره یلدا یعنی انار و هنداونه چیست؟ ما در اینجا چند نمونه را به شما آموزش می دهیم.

  • اگر زیاد دنبال سختی و کارهای تزئینی برای سفره یلدا نیستید یا فرصت کافی برای این کار ندارید آسان ترین راه و پیشنهاد ما به شما این است که هندوانه را برش داده و گوشت آن را خارج کرده و سپس تکه تکه کنید و مجدد داخل آن بریزید و انار ها را نیز برش دهید و در کنار هندوانه در یک ظرف یا سبد بچینید.
  • یکی از ساده ترین و پرکاربردترین مدل ها و ایده های تزئین انار و هنداونه برای میز شب یلدا ترکیب این دو میوه با هم است. برای این کار بهترین گزینه هنداونه هایی با شکل بیضی طولی هستند؛ به این ترتیب که ابتدا با خطوطی فرضی هندوانه را به دو نیم تقسیم کرده و یک نیمه را به سه قسمت تقسیم می کنید به طوری که قسمت میانی نیمی از دو بخش دیگر باشد؛ حالا دو بخش کناری را برش دهید و از داخل آنها گوشت هنداونه را با اسکپ بستنی خارج کنید. وقتی گوشت هنداونه به طول کامل خارج شود شما یک هندوانه سبد شکل خواهید داشت. حالا نیمی از هندوانه سبد شکل را با اسکپ های گوشت هندوانه و نیم دیگر را با دانه های انار پر کنید. می توانید لبه های سبد را هم شکل بدهید.

آموزش تزئین هندوانه و انار برای شب یلدا

  • راهکار دیگر بسیار ساده تر است؛ هندوانه را به دو نیم تقسیم کرده و گوشت آن را کامل یا به صورت اسکپ کروی خارج کنید و لبه های آن را با چاقو تزئین کنید. سپس هنداونه های را داخل یک نیم آن بریزید. نیم دیگر نیز ظرفی برای ریختن دانه های انار است.
  • هنداونه را به صورت طولی و با مقطع مثلثی برش دهید و سپس این برش ها را به برش های یک سانتیمتری مثلثی تقسیم کنید و روی هم روی یک ظرف به صورت منظم بچینید. بخشی از انارها را به صورت برش داده شده و بخشی به صورت دانه شده نیز در ظرف دیگری قرار دهید.
  • یک ایده جذاب دیگر برای تزئین انار این است که آن را به دو نیم تقسیم کرده و داخل آن را به طور کامل خارج کنید تا پوست نیمه باقی بماند؛ حالا دانه های انار را داخل آن بریزید و با گل محمدی روی آن را تزئین کنید. هندوانه را نیز کادوپیچ روی میز یلدا قرار دهید.
  • می توانید هنداونه را نیز تبدیل به سبد میوه سفره شب یلدا کنید. به همان شکل روش دوم، هندوانه را به صورت سبد درآورید و میوه ها و انار را داخل آن بچینید و اسکپ های هندوانه را نیز داخل یک ظرف دیگر قرار دهید.

آموزش تزئین هندوانه و انار برای شب یلدا

میوه آرایی با میوه های هندوانه و انار که جزو نوستالژی های ایران از زمان باستان تاکنون هستند بسیار لذت بخش خواهد بود؛ به خصوص وقتیکه مورد تشویق اقوام و دوستان به سبب تزیین بسیار زیبا و خلاقانه قرار بگیریم.

به طور کلی ایده ها و مدل های خلاقانه و متفاوت زیادی برای تزئین انار و هندوانه سفره شب یلدا وجود دارد.

اما عموما همین سبک و شکل ایده های خانگی با خلاقیت و پیچیدگی های بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

اما اگر شما فرصت این کارها را ندارید و به دنبال یک سفره پر زرق و برق و جذاب هم هستید می توانید از خدمات کسانی که میوه آرایی و تزئین سفره شب یلدا را انجام می دهند استفاده کنید.

طراحی هنری روی پوست هنداونه و انار و کدو و میوه های دیگر از جمله تخصص های این افراد است که می توانید کار خود را به آنها سپرده و سفره نهایی تزئین شده را تحویل بگیرید و خیالتان از کم و کیف کار راحت باشد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید