تکنیک‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها در روند کاهش وزن استفاده کرد، یکی از آن‌ها استفاده از شکلات تلخ برای لاغری است. از فواید شکلات تلخ برای لاغری می‌توان به کاهش اشتها، افزیش متابولیسم، ایجاد حس سیری کاذب برای مدت طولانی و کاهش استرس اشاره کرد.

شکلات تلخ برای لاغری باید چند درصد باشد

رژیم‌های غذایی معمولاً با سختی یا طعم‌های ناخوشایند مواد غذاییشان معروف هستند. خوراکی‌های خیلی کمی وجود دارند که علاوه بر خوشمزه بودن، تأثیرات مثبتی برروی لاغری دارند. تأثیرات شکلات تلخ برای لاغری چندین سال است که به اثبات رسیده است. این موضوع برای افرادی که عاشق طعم شکلات هستند و در حال تلاش برای کاهش وزن خود هستند، بسیار خوش‌حال کننده است.

واقعاً چه چیزی بهتر از این که خوراکی خوشمزه بخوریم و کالری بسوزانیم. اما آن چه در این رابطه اهمیت دارد، نکات طلایی مربوط به مصرف این خوراکی خوش طعم است. در ادامۀ این مطلب قصد داریم توضیحاتی کامل در رابطه با این موضوع بدهیم.

خواص شکلات تلخ برای لاغری

در سال ۲۰۱۴ در مجله نوتریشن آمریکا، مقالۀ بسیار جالبی چاپ شد، در آن مقاله نتیجۀ تحقیقاتی که برروی گروهی نوجوان انجام شده بود، بیان شد. براساس شواهد به دست آمده، گروهی از نوجوانان که به طور پیوسته شکلات تلخ مصرف کرده بودند، کم‌تر دچار عارضه چاقی شده و تناسب اندام بهتری داشتند. در ادامه به خواص شکلات تلخ برای لاغری اشاره خواهیم کرد.

۱.شکلات تلخ اشتهای شما را کاهش می‌ دهد

خوردن شکلات تلخ با درصد بالا برای لاغری مفید است، زیرا شما را نسبت به خوردن تنقلات بی‌اشتها می‌کند. شاید برای شما این سؤال پیش آمده باشد که چطور ممکن است تنها با خوردن چند تکه شکلات تلخ، اشتهای خود را کاهش دهیم؟

در واقع مصرف این مادۀ غذایی باعث افزایش هورمون‌های سیری در بدن شده و کمک می‌کند تا مغز شما سریع‌تر سیگنال‌های سیری را ایجاد و ارسال کند. از سوی دیگر این مادۀ غذایی با ارزش باعث حفظ قند خون شما در یک سطح طبیعی شده و از بالا رفتن ناگهانی انسولین جلوگیری می‌کند و از این طریق باعث می‌شود شما دیرتر احساس گرسنگی کنید.

۲.مصرف شکلات تلخ یک روش کاهش استرس به شمار می رود

افزایش استرس در نتیجۀ افزایش دو هورمون کورتیزول و آدرنالین در افراد ایجاد می‌شود. این دو هورمون می‌توانند باعث افزایش ترشح اسید معده شده و در نتیجه احساس گرسنگی در شما را دو چندان کنند. همچنین طولانی شدن دوره‌های استرس باعث می‌شود فرد دچار پرخوری عصبی شده، در نتیجه بدون آن که احساس گرسنگی کند، تمایل به خوردن داشته باشد.

تحقیقات نشان داده است مصرف روزی ۴۰ گرم شکلات تلخ به مدت دو هفته، باعث می‌شود سطح هورمون‌های استرس‌زا در بدن به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کند. این موضع به این معنا است که شما می‌توانید کالری‌های مصرفی خود را کنترل کرده و وزن خود را کاهش دهید.

شکلات تلخ برای لاغری باید چند درصد باشد

۳.یکی از خواص شکلات تلخ برای لاغری احساس سیری برای ساعت های طولانی است

شکلات تلخ از نظر غذایی ارزشمند است، زیرا دارای مقادیر زیادی فیبر، آهن، منیزیم، مس، پتاسیم، فسفر و آنتی اکسیدان است. البته این موضوع با میزان خلوص و درصد کاکائوی موجود در آن رابطه مستقیم دارد. یعنی هر چقدر میزان خلوص کاکائو موجود در آن بیشتر باشد، می‌توان انتظار مواد مغذی بیشتری را داشت.

فیبر موجود در شکلات و وجود میزان بالایی از مواد پروتئینی در آن باعث می‌شود شما برای مدت طولانی احسای سیری کنید و از غذا خوردن اجتناب کنید. فیبر به دلیل حجم بالا و کالری پایین نقش مهمی در رژیم‌های غذایی دارد، پروتئین‌ها نیز به دلیل افزایش هورمون‌های سیری نقش پررنگی در کاهش وزن ایفا می‌کنند.

۴.مصرف شکلات تلخ باعث افزایش سوخت و ساز بدنتان می شود

شکلات تلخ در کنار تمامی مواد با ارزشی که دارد، کافئئین نیز در آن یافت می‌شود، اما مقدار این کافئین به آن میزانی نیست که بخواهد برروی خواب شما تأثیر بگذارد یا سبب افزایش کالری سوزی شما شود. اما وجود اسیدهای چرب خاص در شکلات تلخ هضم آن را کمی پیچیده‌تر و نیازمند کالری بیشتری می‌کند، در نتیجه شما با گنجاندن شکلات تلخ در رژیم غذاییتان می‌توانید کالری سوزی بیشتری داشته باشید.

۵.متعادل سازی سطح انسولین و ترشح هورمون شادی

یکی از مهم‌ترین مواد مغذی موجود در این مادۀ غذایی، فلاونوئیدها هستند. این ماده سبب کاهش مقاومت انسولین می‌شود. در حقیقت این ماده با کاهش سرعت ورود قند خون به داخل سلول‌ها، از بالا رفتن میزان انسولین خود به صورت ناگهانی جلوگیری می‌کند. مصرف شکلات تلخ، سبب افزایش ترشح هورمون‌های شادی شده و از همین طریق پایبند بودن به رژیم غذایی را برای افراد راحت‌تر می‌کند. گنجاندن مصرف موادی مانند شکلات در رژیم لاغری باعث ایجاد زنگ تفریحی‌های کوچکی شده و فرد را برای طی کردن ادامه مسیر خود برای کاهش وزن آماده می‌کند.

شکلات تلخ برای لاغری باید چند درصد باشد

چه زمانی شکلات تلخ را مصرف کنیم؟

قبل از هرچیزی باید بگوییم که این ماده شگفت‌انگیز، خود دارای کالری است. بنابراین نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد و باید طبق یک اصول خاص آن را قبل یا بعد از غذا مصرف کرد. برای تنظیم برنامه غذایی یا تمرینی خود بهتر است با مشاوران تغذیه و کارشناسان علم تمرین مشورت نمایید. شما می‌توانید با مجموعه تناسب اندام فیت کلاب یک برنامه تغذیه‌ای و یک برنامه تمرینی مختص خودتان داشته باشید.

 برنامه تمرینی و رژیمی که باتوجه به ویژگی‌های جسمانی شما برنامه ریزی شده است.خوردن شکلات تلخ قبل یا بعد از غذا باعث می‌شود، هورمون‌های اشتها سریع‌تر عمل کرده و مغز شما در مخابرۀ سیگنال‌های سیری نیز سریع‌ترعمل کند. این موضوع باعث می‌شود شما از خوردن دست کشیده و مواد غذایی کم‌تری مصرف کنید، در نتیجه کالری مصرفی شما رفته رفته کاهش پیدا می‌کند.

درصد شکلات تلخ برای لاغری

میزان کاکائوی موجود در شکلات، تعیین کنننده میزان تأثیرگذاری شکلات تلخ برای لاغری است. معمولاً توصیه می‌شود از شکلات تلخ ۷۰ درصد به بالا برای لاغری استفاده شود، البته درصد خلوص شکلات نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. شکلات‌هایی که دارای درصدی خامه یا شکر هستند، برای مصرف در رژیم‌های لاغری مناسب نبوده، زیرا دارای کالری زیادی هستند و خود باعث افزایش وزن می‌شود.

مصرف شکلات تلخ بدون داشتن تمرینی تأثیرگذار نخواهد بود

تمامی رژیم‌های غذایی و تکنیک‌های لاغری تنها با داشتن تمرینی منظم تأثیرات مطلوب خود را نمایان می‌کنند، زیرا تمرینات هوازی و قدرتی نقش به سزایی در افزایش کالری سوزی بدن دارند. مصرف شکلات تلخ سبب بهبود بهبود گردش خون، کاهش فشار خون و بهبود عملکرد مغز می‌شود.

این ماده غذایی سرشار از آنتی اکسیدان است که در خلع رادیکال‌های آزاد به وجود آمده در بدن نقش پررنگی را ایفا می‌کنند و خواص ضدسرطانی به شکلات تلخ می‌بخشد. با وجود تمام این مزیت‌ها، اما به دلیل وجود انواع تقلبی این محصول در بازار، مصرف آن توصیه نمی‌شود. زیرا معمولاً دارای درصد خلوصی که برروی آن‌ها نوشته شده است، حقیقی نبوده و باعث افزایش میزان کالری مصرفی فرد شده و در آخر سبب افزایش وزن افراد می‌شود.

کلام پایانی

تکنیک‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها در روند کاهش وزن استفاده کرد، یکی از آن‌ها استفاده از شکلات تلخ برای لاغری است. از فواید شکلات تلخ برای لاغری می‌توان به کاهش اشتها، افزیش متابولیسم، ایجاد حس سیری کاذب برای مدت طولانی و کاهش استرس اشاره کرد. آن چه در مصرف شکلات تلخ باید به آن توجه کرد این است که مصرف زیاد این ماده، نتیجه عکس داده و سبب افزایش وزن شما خواهد شد؛ بنابراین باید مصرف آن را مدیریت کنید و در انتخاب و خرید این محصول با دقت عمل کنید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید