ممکن است در شب یلدا دچار درد در ناحیه شکم شویم همراه باشید تا بدانیم اگر شب یلدا دل درد داشتیم چه کار کنیم.

اگر شب یلدا دل درد داشتیم چه کار کنیم؟

به گزارش سلام نو در شب یلدا به دلیل متنوع بودن تنقلات و میوه ها، با مصرف نادرست امکان دل درد برای فرد وجود دارد که لازم است به برخی نکته ها در مصرف آن توجه بشود.

برخلاف تصور عموم مواد غذایی بر اساس ترتیب بلعیدن در معده طبقه بندی شده و هضم می شوند.

در شب یلدا مصرف آجیل یا میوه باید یک ساعت و نیم پس از شام باشد. همچنین هندوانه و آجیل همزمان مصرف نشود چراکه این کار به گوارش بهتر شما کمک می کند.

مصرف آجیل های شور موجب افزایش چربی خون و بالا رفتن فشار خون افراد می شود. فشار خون به مرگ خاموش معروف است و با بالارفتن آن بیماران را در گیر سکته های مغزی ، قلبی و گاهی دچار مرگ می کند.

پس از مصرف آجیل تا یک ساعت انار نخورید و دانه‌های انار را خوب بجوید یا دور بریزید.

به هنگام نوشیدن چای به جای شیرینی از کشمش و توت استفاده کنید تا میزان کالری و قند خون بیش از انداره افزایش نیابد.

بین خوردن آجیل تا هندوانه نیم ساعت فاصله بگذارید و تحرک کافی داشته باشید.

دلایل دل درد شب یلدا

به دلایل مختلفی، ممکن است غذایی که برای خوردن انتخاب می‌کنید به درد معده ختم شود. تشخیص و درمان پزشکی درد معده با مراجعه به دکتر دل درد انجام میشود اما درمان‌های خانگی نیز در مواردی موثر هستند.

اگر شب یلدا دل درد داشتیم چه کار کنیم؟

مسمومیت غذایی

درد معده یکی از شایع‌ترین علائم مسمومیت غذایی است. با اینکه اصلی‌ترین علائم مسمومیت غذایی شامل درد معده می‌شود ولی می‌تواند با نشانه‌های دیگری نیز همراه باشد، از جمله:

  • استفراغ
  • اسهال
  • کمبود انرژی
  • درجه حرارت بالا

این علائم می‌توانند چند ساعت پس از غذا خوردن ظاهر شوند، اما ماندگاری آن‌ها در بدن ممکن است از چند روز تا چند هفته به طول بینجامد. اما مسمومیت غذایی چندان هم مشکل نگران‌کننده‌ای نیست، چرا که به‌طور معمول طول عمر متوسط آن، تنها چند روز است. این بیماری به‌راحتی در خانه با استراحت کردن و مصرف مایعات، درمان می‌پذیرد.

غذاهای اسیدی

برخی از مواد غذایی اسیدی قادرند معده را تحریک کنند. برخی از این مواد غذایی شامل آب‌میوه، پنیر فرآوری شده و گوجه فرنگی هستند. یافتن گزینه‌های مصرفی دیگر مانند جایگزینی آب‌میوه با آب یا چای، می‌توانند به کاهش درد معده کمک کنند.

نفخ، علت ورم شکم بعد از غذا خوردن

یک علت ورم شکم بعد از غذا خوردن، مربوط به گیر افتادن نفخ در دستگاه گوارش است که می‌تواند باعث ناراحتی معده شود. در این شرایط ممکن است معده احساس کشش و ناراحتی کرده یا درد شدیدی داشته باشد. نوشابه‌های گازدار و برخی غذاهای خاص می‌توانند باعث نفخ شوند. از جمله‌ی این‌ها، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • پیازها
  • لوبیا
  • کلم
  • کلم بروکلی

از طرفی زمانی که شما شروع به جویدن آدامس می‌کنید، آب‌نبات می‌مکید یا با دهان باز غذا می‌خورید، می توانید فرآیند بلعیدن هوا به دستگاه گوارشتان را تسهیل کرده و به ایجاد نفخ خود دامن بزنید.

اگر شب یلدا دل درد داشتیم چه کار کنیم؟

غذاهای تند

فلفل قرمز یکی از مواد ‌غذایی است که معمولاً برای طعم‌دهی تند به غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. فلفل قرمز با دارا بودن ماده کپسایسین می‌تواند باعث احساس گرما یا سوزش شود. کپسایسین قادر است قسمت‌های حساس بدن از جمله معده را تحریک کند.

سوء هاضمه

سوء هاضمه می‌تواند پس از خوردن یا نوشیدن اتفاق بیفتد. همچنین علاوه بر درد بالای معده بعد از خوردن غذا، ممکن است احساس نفخ یا ناخوشی کنید.

معده حاوی اسیدهای گوارشی برای تجزیه غذا است که گاهی اوقات می‌تواند مخاط معده را تحریک کرده و باعث سوء هاضمه شود. غذاهای سنگین یا پرچرب، کافئین، نوشیدنی‌های حاوی قند مصنوعی و الکل می‌توانند سوء هاضمه را بدتر کنند.

داروهای بدون نسخه در ‌دسترس که به‌عنوان ضد ‌اسید شناخته می‌شوند، همچنین عدم مصرف برخی غذاها و نوشیدنی‌ها، می‌تواند تا حدی در برطرف کردن این شرایط کمک‌کننده باشد.

کافئین

کافئین ماده محرک موجود در چای و قهوه است که می‌تواند باعث تحریک معده و ناراحتی گوارشی در برخی افراد شود.

می‌توانید گزینه‌های دیگری را به جای قهوه و چای انتخاب کنید و همچنان از مصرف نوشیدنی‌های گرم لذت ببرید. چای و قهوه بدون کافئین و انواع چای‌ با طمع میوه‌ یا آب داغ همراه با یک تکه لیمو قادرند شرایط مناسب‌تری را برای شما ایفا کنند. این نوشیدنی‌های گرم، علاوه بر دارا بودن خواص فراوان، در حفظ رطوبت طول روز بدن نیز کمک‌کننده هستند.

الکل

نوشیدنی‌های الکلی می‌توانند باعث ایجاد نفخ شکم شوند. این شرایط به ویژه با گازدار بودن نوشیدنی‌ها تشدید شده و ممکن است دل درد بعد از غذا خوردن را بدتر کند. انتخاب نوشیدنی‌های غیر ‌الکلی و آب به جای الکل، می‌تواند گزینه سالم‌تری برای شما باشد.

اگر شب یلدا دل درد داشتیم چه کار کنیم؟

درمان پرخوری در شب یلدا

اولین توصیه برای کاهش دل‌دردهای شب یلدا یا به‌اصطلاح «رودل کردن» این است که از پرخوری و همه چیز را با هم خوردن پرهیز کنید؛ چراکه این اقدام باعث فشار به معده شده، حالت تهوع و دل درد را به همراه دارد.

عرق نعناع
راحت‌ترین اقدامی که پس از دل‌درد می‌توان انجام داد مصرف عرق نعناع است. می‌توانید عرق نعناع را با کمی آب قند یا نبات میل کنید. البته در مصرف عرق نعناع زیاده‌روی نشود؛ چراکه محل اتصال مری به معده را پرحجم کرده و مشکلاتی را برای فرد به‌وجود می‌آورد. به همین خاطر به تمام مادرها توصیه می‌شود که حتما عرق نعنا را در خانه داشته باشند.

نقش «ترخون» در کاهش دل درد

استفاده از جوشانده «ترخون» در آب روش دیگری است که در طب سنتی برای رفع دل درد و دردهای معده مورد توصیه قرار می‌گیرد؛ چراکه این سبزی نقش مؤثری در تقویت معده ایفا می‌کند.

معجون آرامبخش

استفاده از مخلوط نعناع، گل بابونه، رازیانه، ریشه شیرین‌بیان و ریشه گل‌ختمی هم راه دیگری است که در درمان دل درد مؤثر است. به این صورت که ۲۵۰ گرم نعناع، ۲۵۰ گرم گل بابونه، ۱۰۰ گرم رازیانه، ۲۰۰ گرم ریشه شیرین‌بیان و ۲۰۰ گرم ریشه ختمی را در یک لیوان آب‌جوش ریخته و بگذارید ۳۰ دقیقه دم بکشد و پس از صاف کردن آن می‌توانید نیم‌ساعت قبل از صبحانه و نیم ساعت قبل از شام به مقدار یک استکان از آن میل کنید.

زیره سیاه و سبز و کاهش نفخ شکم

راهکار دیگری که در طب سنتی برای درمان دل درد سفارش شده استفاده از زیره سیاه و زیره سبز است که به کاهش نفخ شکم کمک می‌کند. می‌توان از این گیاه به‌صورت پودرشده بعد از غذا استفاده کرد.

درمان دل‌درد با زنجبیل

یکی از روش‌های ساده درمان دل‌درد استفاده از زنجبیل است. مقدار کمی از پودر زنجبیل را در آب جوش ریخته و با خرما یا نبات میل کنید. خیلی زود درد شما را ساکت می‌کند. حتی اگر کودکانتان در ایام عید به دل‌درد دچار شد می‌توانید با همین روش درد او را تسکین دهید. البته درخصوص رفع دل درد کودکان مخلوط آب و آبلیمو و عسل توصیه شده است.

اگر شب یلدا دل درد داشتیم چه کار کنیم؟

دارچین درل درد را تسکین می‌دهد

درصورتی که پس از میل کردن هر چیزی سریعا دچار دل‌درد می‌شوید بهتر است نصف قاشق غذاخوری دارچین را دم کرده و بخورید. این کار به مرور زمان دل‌درد شما را کاهش می‌دهد.

تا دو ساعت چیزی نخورید و نخوابید

وضعیت را از این بدتر نکنید و تا ۲ ساعت چیزی نخورید. اگر احساس تشنگی کردید جرعه جرعه آب بنوشبد تا تشنگی برطرف شود. اجازه دهید بدن عملیات هضم را انجام دهد پس دراز نکشید و نخوابید. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید نشستن و تکیه دادن است تا معده تان سبک شود سپس به روی دست چپ بخوابید.

زردچوبه

زردچوبه یک ادویه ضد التهاب است که خاصیت ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی نیز دارد. کورکومین موجود در زردچوبه با التهاب ناشی از پرخوری مقابله کرده و سلامت مغز شما را بهبود می‌بخشد. برای بهره‌مندی از خواص زردچوبه، می‌توانید این ادویه را با آب داغ و لیمو ترکیب کرده و بنوشید.

سرکه سیب

نیکی اوستروور، متخصص تغذیه و صاحب بنیاد تغذیه NAO ، معتقد است نوشیدن ترکیب یک فنجان آب با یک قاشق غذاخوری سرکه سیب بسیار مفید خواهد بود. به گفته او، سرکه سیب به هضم غذا کمک می‌کند و باعث پاکسازی کبد می‌شود؛ پروبیوتیک‌های موجود در سرکه سیب نیز موجب بهبود عملکرد روده‌ها خواهد شد.

پیاده‌روی

اگر فکر ‌می‌کنید در خوردن غذا زیاده‎‌روی کرده‌اید، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پیاده‌روی کنید. با این کار، نه تنها غذای خود را هضم می‌کنید؛ بلکه به لحاظ روحی و روانی نیز سبک می‌شوید. هضم سریع غذا به بهبود سطح قند خون نیز کمک می‌کند.

ماست و توت

می‌توانید ماست یونانی که داخل آن توت ریخته‌اید را بعد از یک وعده پرخوری مصرف کنید. ‏ماست حاوی ‏باکتری لاکتوباسیلوس است که برای بدن مفید بوده و حالت‌های ناشی از غذاهای شیرین و سنگینی را کاهش می‌دهد.‏

چای سبز

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان‌ها است که از تخریب سلول‌ها ممانعت می‌کنند. برخی تحقیقات ‏نیز نشان می دهند که ‏چای سبز، قند خون را ثابت نگه می دارد و هوس غذایی را کمتر می‌کند.‏

اگر شب یلدا دل درد داشتیم چه کار کنیم؟

درمان دل درد در شب یلدا

راه‌های ساده‌ای برای درمان برخی دل دردها در خانه وجود دارد اما باید توجه داشته باشید که در صورت مزمن شدن دل درد یا دردهای زیاد باید به پزشک مراجعه کرد. این راه‌ها عبارتند از:

نعناع

نعناع تازه یا عرق نعناع در هنگام دل درد مانند آب به روی آتش عمل می‌کند. بسیاری از ما از بزرگان خانواده در هنگام دل درد شنیده‌ایم که عرق نعناع باید خورد. درمان سریع دل درد توسط نعناع یا عرق آن به بسیاری از افراد ثابت شده است. البته بهتر است برگ نعناع را به صورت دمنوش و عرق نعناع را با مقداری آب گرم مصرف کنید تا تأثیر آن بیشتر شود.

کیسه آب گرم

گرما یکی دیگر از راه‌های درمان سریع دل درد است. یک کیسه آب گرم در زمان دل درد می‌تواند آرامش بیشتری به فرد دهد و باعث شود تا درد کمتری را تجربه کند.

درمان با چای یا دمنوش لیمو

چای لیمو یا دمنوشی که حاوی مقادیر مناسبی لیمو باشد علاوه بر ویتامین سی و طعم خوبی که دارد، به درمان دل درد نیز کمک می‌کند. اسیدی که در آب لیمو وجود دارد، معده را برای ساخت اسید بیشتر تحریک می‌کند. این عمل باعث می‌شود تا فرایند هضم غذا سرعت گیرد و معده سریع‌تر سبک شود.

رازیانه

رازیانه می‌تواند درد شکم را کاهش دهد، هضم را آسان کند و گاز و ورم معده را به میزان مناسبی کاهش دهد. رازیانه را می‌توانید به صورت دمنوش استفاده کنید تا اثر آن در درمان دل درد را مشاهده کنید.

آب برنج

شاید عجیب‌ترین راهی که برای درمان دل درد در این مطلب می‌خوانید، استفاده از آب برنج باشد. اما کاملاً درست خواندید. آبی که پس از پختن برنج اضافه می‌آید، یکی از راه‌های درمان سریع دل درد است. آب برنج با ایجاد یک پوشش بر روی معده، مانند ماده‌ای ضد التهاب عمل می‌کند و دل درد را کاهش می‌دهد.

اگر شب یلدا دل درد داشتیم چه کار کنیم؟

علت و درمان دل درد کودکان در شب یلدا

دل درد پس از خوردن غذا یکی از مشکلات شایع کودکان است؛

۱- گاز معده

خوردن برخی غذاها باعث ایجاد درد شکم، گاز معده و سوء هاضمه در کودکان می‌شود که خودش را با دل‎ درد نشان می‌دهد. رژیم غذایی مناسب می‌تواند این مشکل را به راحتی از بین ببرد. مصرف نوشیدنی‌های گازدار مثل انواع نوشابه، دلسترها و آبمیوه‌‎ها به خصوص اگر با نی نوشیده شوند، باعث تولید گاز در معده و دل درد بعد از غذا در کودکان می‌شوند. غذاهای دیگری که باعث گاز معده می‌شوند شامل لوبیا، مرکبات، مواد غذایی تند و حاوی کافئین (مثل شکلات) هستند.

۲- یبوست

بچه‌های کوچک پیش زمینه‌ای درباره یبوست ندارند و نمی‌دانند یبوست چیست. اگر فرزندتان از درد زیر شکم یا سمت چپ شکم شکایت می‌کند، از او بپرسید که آخرین بار چه زمانی به دستشویی رفته است. ممکن است علت دل درد کودکان بعد از خوردن غذا بواسیر باشد و اگر علائم بواسیر را مشاهده کردید باید با دکتر صحبت کنید.

اگر شب یلدا دل درد داشتیم چه کار کنیم؟

۳- دل ‎درد کودکان و پرخوری

خوردن غذاهایی مثل پیتزا، آب‎نبات‌های بزرگ و به تعداد زیاد و همین‎طور پاپ‎کورن باعث دل‎ درد کودکان می‌شود. اغلب بچه‌ها عادت دارند که خیلی سریع غذا بخورند. در نتیجه لقمه را خوب نمی‌جوند. این یکی از دلایل اصلی دل‎ درد کودکان بعد از خوردن غذا است.

بهترین غذاها برای کودکانی که ناراحتی های شکمی دارند، همیشه انتخاب های واضحی نیستند. و بهترین غذاها بسته به علت آن متفاوت است. اما چای و صبحانه معمولی نمی‌تواند دلیل اصلی دل درد باشد مگر اینکه به شیر یا پنیر حساسیت داشته باشد. اگر معده کودک شما ناراحت است، لزوماً به این معنی نیست که او نمی تواند غذاهای معمولی بخورد.

نوزادان و کودکان نوپا معمولاً مقدار کمی میوه، سبزیجات و نشاسته مصرف می‌کنند و اینها بر معده تأثیر نمی گذارد. موز، برنج، سس سیب و نان تست بدون کره خوراکی هایی هستند که که برای کودکان نوپا با ناراحتی معده توصیه می شود.

غذاهای خاصی نیز وجود دارند که ممکن است علت دل درد کودک بعد از غذا خوردن باشند و ناراحتی شکم را بدتر کنند، بنابراین مهم است که آنها را از کودک خود دور نگه دارید. این شامل:

  • نوشیدنی های قندی مانند نوشابه و آب میوه های رقیق نشده.
  • سبزیجاتی مانند ذرت، کلم بروکلی و گل کلم و سایر اقلام دارای برگ سبز که باعث ایجاد گاز می شوند.
  • غذاهای فرآوری شده

اگر شب یلدا دل درد داشتیم چه کار کنیم؟

در بیشتر اوقات علت دل درد کودکان بعد از خوردن غذا هرچه باشد فقط یک الی دو ساعت طول می‌کشد. برای اینکه کودکتان احساس ناراحتی کمتری کند می‌توانید روش‌های خانگی زیر را امتحان کنید:

  • از کودک بخواهید که به پشت دراز بکشد و کمی استراحت کند.
  • یک کمپرس گرم یا پد گرمکن را روی شکمش قرار دهید.
  • به آرامی شکم کودک را ماساژ دهید. ماساژ شکم به رفع گاز معده و سوء هاضمه کمک می‌کند.
  • در چند وعده کوچک به او مایعات بدهید.
  • تا ۴۸ ساعت به کودکتان غذاهای تند و پرادویه، نوشیدنی‌های گازدار یا حاوی کافئین ندهید. به جای آن از آب و آب گوشت یا آب‎میوه رقیق شده استفاده کنید. در وعده‌های غذایی بعدی به او غذاهای خشک‌تر مثل نان، برنج، ژلاتین یا سیب بدهید.
  • اگر دل درد کودکان به خاطر یبوست است، او را به انجام فعالیت‌های بدنی منظم تشویق کنید. همین‎طور در رژیم غذایی کودک از مواد غذایی حاوی فیبر، میوه‌ها و سبزی‎جات با برگ سبز استفاده کنید.
  • بهتر است به هیچ عنوان بدون نسخه و مشورت با پزشک به او مسکن ندهید. برخی مسکن‌ها مثل ایبوپروفن حتی می‌تواند مشکل معده را بدتر کند.
  • اگر دل درد کودک بعد از غذا خوردن به صورت مکرر تکرار می‌شود، یک دفترچه یادداشت تهیه کنید و میزان و نوع مواد غذایی مصرفی او را بنویسید. در این صورت متوجه می‌شوید که کدام غذاها به کودکتان نمی‌سازد و دل درد بعد از غذا در کودکان می‌شود.

اما اگر علت دل درد کودکان بعد از خوردن غذا بعد از یکی دو ساعت خوب نشد باید راه‌های دارویی را امتحان کنید که پس از مشاوره با متخصص اطفال آنلاین علت آن مشخص شده و دل درد کودک خوب خواهد شد.

اگر شب یلدا دل درد داشتیم چه کار کنیم؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید