در اواخر قرن بیستم در شهر شرودا لهستان گنجی کشف شد که برخی آن را مهم‌ترین یافته باستانشنانسی قرن می‌دانند، گنج که نمونه آن کم‌تر پیدا شده.

مهم‌ترین گنج قرن ۲۰؛تاج و طلاهایی آغشته به طاعون و خون + تصاویر

سلام نو – سرویس گردشگری: احتمال کشف یک گنج بزرگ توسط انسان‌ها چقدر است؟ آیا کشف گنجینه‌های کهن فقط قصه‌های برای کتاب‌ها و فیلم‌ها است؟ واقعیت این است که کشف گنجینه‌ها کهن ساده نیست، اما واقعیت دارد و ممکن است! یکی از مهم‌ترین این گنجینه‌ها گنجینه شِرودا متعلق به کشور لهستان است.

گنجینه شِرودا (یا سرودا)یکی از با ارزش ترین یافته های باستان شناسی قرن بیستم است. این گنج عظیم در سال ۱۹۸۵ در حین دوباره شهر شِرودا شلُنسکا لهستان پیدا شد. اکنون محققان به این جمع بندی رسیده‌اند که گنج متعلق به پادشاه یا بعدها امپراطور کارل چهارم از خاندان لوکزامبورگ است. در حوالی سال ۱۳۴۸، چارلز که برای حمایت از ادعای خود درباره تاج و تخت به پول نیاز داشت این اقلام را نزد بانکدار یهودی موشو در شِرودا گرو گذاشت.

کارل چهارم پادشاه بوهم و امپراتور مقدس روم بود. او از سال ۱۳۴۶ تا سال ۱۳۷۸ میلادی بر پادشاهی بوهم حکم راند. او اولین پادشاه بوهم بود که امپراتور روم مقدس شد. او از طرف پدرش به دودمان لوکزامبورگ و از طرف مادرش به دودمان پریمسلید بوهمیا منتسب بود. او به دلیل تمایل مادام العمر به بخش بوهمیایی پیشینه خود و همچنین به دلیل اینکه اجداد مستقیم او در دودمان پرمیسلید شامل دو قدیس بودند، بر رگه بوهمیایی و پرمیسلیدی تأکید می‌کرد.

مجسمه کارل چهارم در پراگ
مجسمه کارل چهارم در پراگ

اندکی پس از این که گنجینه از سمت کارل در شرودا گرو گذاشته شد، طاعون سیاه به شِرودا رسید و همه چیز دستخوش دگرگونی شد. بعد از این دیگر کسی نام موشو را نشنید. او یا مرد، یا از شهر فرار کرد یا قربانی قتل عامل شد چون در آن دوران یهودیان به عنوان عامل گسترش طاعون در شرودا شناخته شده و به قتل رسیدند. مسئله قطعی این است که ضمانت‌های کارل هیچ وقت نزد او بازنگشت و در تاریخ فراموش شد.

در میان گنجینه باستانی شرودا یک تاج طلایی نگین دار وجود داشت که گمان می رفت متعلق به بلانش والوآ، همسر امپراتور کارل چهارم باشد. بالای تاج ۷ عقاب قرار دارد که شاخص اصلی تاج است.

بلانش والوا، همسر اول امپراتور کارل چهارم
بلانش والوا، همسر اول امپراتور کارل چهارم


تعدادی انگشتر و یک بند طلا نیز در میان بیش از ۳۰۰۰ سکه کشف شد. متأسفانه قبل از اینکه مخزن آن را ایمن کنند، بخش بزرگی از گنج شرودا توسط مردم محلی غارت شد و تنها بخشی از گنجینه به دست دولت افتاد. آنچه باقی مانده است در موزه منطقه‌ای شرودا قرار دارد.


ها اقلام کمیاب و متمایز هستند و این تاج بود که به مورخان اجازه داد تا منشا گنج را مشخص کنند.

مهم‌ترین گنج قرن ۲۰؛تاج و طلاهایی آغشته به طاعون و خون + تصاویر
تاج شرودا

تاج طلایی با عقاب ها - تاج استثنایی و بی‌نظیری است که با دیگر تاج‌های قرون وسطایی کاملا متفاوت است این شاهکار زرگری و طلاسازی احتمالاً در اوایل قرن چهاردهم در مرکز پاریس ساخته شده است که قیاسش با زرگری فرانسوی می‌تواند آن را ثابت کرد. همچنین می توان پراگ را در نظر گرفت، جایی که زرگران فرانسوی و ایتالیایی در آن کار می کردند. مطمئناً تاج یک جواهر تشریفاتی زنانه است که احتمالاً به دلیل عروسی  بلانش ساخته شده است.
آویزهای یافت شده را می‌توان قدیمی‌ترین بخش مجموعه دانست. آن‌ها با گارنت یا نارسنگ ، یاقوت کبود و مرواریدتزئین شده‌اند. این نوع آویزهای مدور غالباً در قلمرو بیزانس و در سرزمین های تحت تأثیر هنر بیزانس استفاده مرسوم بودند. قیاس‌های تاریخ می تواند سیسیل را به عنوان مکان ساخت آویزها مشخص کند؛ البته سیسیل در قرن دوازدهم میلادی! این یعنی آویزها احتمالا حدود دو قرن از تاج قدیمی‌تر هستند.

گنجینه شرودا

گنجینه شرودا


دستبند با گره ها تقریباً مشابه انتهای آویز و با نقش پرنده (عقاب، شاهین؟) روی سگ احتمالاً از همان کارگاهی می‌آید که آویز در آن ساخته شده. البته یک احتمال هم این است که هر دو در اواسط قرن سیزده در مجارستان ساخته شده باشند.

گنجینه شرودا



یکی از جالب‌ترین قسمت‌های گنجینه، نازک نی یا حلقه‌ای (قطر ۱۲۹.۳ میلی‌متر) با تراش کوتاه به رنگ آبی، با گارنت، یاقوت کبود زمرد و مروارید است (۲۲ سنگ قیمتی گم شده است این نازک نی  بزرگ‌ترین حلقه یا نازک نی حلقه‌دار است و احتمالا در نیمه دوم قرن سیزدهم در ایتالیا و توسط زرگران درباری ساخته شده است.

گنجینه شرودا

گنجینه شرودا

یکی از بسیاری از سوال‌ای مرتبط با جواهرات و سکه های یافت شده در شرودا این سوال اساسی است: گنجینه در نهایت واقعا متعلق به چه کسی است؟ و چه زمانی پنهان شد؟ داده‌های بسیار ثابت می‌کند که جواهرات می‌توانست از گنجینه چک در زمان سلسله لوکزامبورگ به دست بیاید و تضمینی برای وام پولی باشد که کارل چهارم (۱۳۴۶ - ۱۳۷۸) از مردمان سرودا جمع‌آوری کرد.

گنج شرودا چقدر ارزش دارد؟

گنج شرودا بسیار ارزشمند در نظر گرفته می شود و توسط برخی به عنوان "یکی از با ارزش ترین یافته های باستان شناسی در قرن بیستم" توصیف می شود. در سال ۲۰۰۶ کارشناسان خاطرنشان کردند که ارزش گذاری آن دشوار است، زیرا موارد مشابه آن بسیار کم است. یک تخمین از سال ۲۰۰۱ کمترین ارزش گنج را ۵۰ میلیون دلار نشان می‌دهد. در سال ۲۰۰۶ یک کتاب تخصصی ارزش گنج را حداقل ۱۰۰ میلیون دلار تخمین زد که با این توصیف‌ها ارزش فعلی آن حداقل چیزی در حدود ۱۶۰ میلیون دلار است.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید