ایران جاذبه‌های تماشایی دارد از این رو همراه باشید و درباره زیباترین جاهای دیدنی هریس در آذربایجان شرقی بدانید.

زیباترین جاهای دیدنی هریس در آذربایجان شرقی

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهرستان هریس یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی است که از دو بخش مرکزی و خواجه تشکیل شده‌است. مرکز این شهرستان شهر هریس می‌باشد.

شهرستان هریس از سمت شرق به شهرستان‌های سراب و مشگین‌شهر، از سمت غرب به شهرستان تبریز، از سمت شمال به شهرستان‌های اهر و ورزقان و از سمت جنوب به شهرستان بستان‌آباد محدود شده‌است.

از نقاط دیدنی این شهرستان می‌توان به آب معدنی اکوزداغی، امامزاده ابواسحاق، دربند هرزه‌ورز، میدان قلعه‌بوری، چشمهٔ سوقالخان، گورستان مینق، سد پارام، سد ارباطان و روس قلعه‌سی اشاره کرد.

نیروگاه سیکل ترکیبی هریس نیز از منابع انرژی در این منطقه است.

مرغوبترن و معروفترین فرش پشمی آذربایجان در شهرستان هریس بافته می‌شود. ارتفاع این شهر از سطح دریا بین ۱۸۰۰ تا ۱۸۵۰ متر بوده و از این‌جهت به‌عنوان بام آذربایجان شناخته می‌شود.

این شهر به دلیل نزدیک بودن به کوه سبلان و عبور رودخانه تلخه‌رود از آن، بسیار حاصلخیز و سرسبز است.

چشمه‌های هریس (شامل چشمه آب معدنی، آبشار شیرلان و طبیعت بکر آن، آبشار اسماعیل‌کندی، آبشار بلند و زیبای دربند گوراوان، کوه ساپلاغ، چشمه سوقالخان)، شیران و مینق (از روستاهای قدیمی استان)، بقعه شیخ‌اسحاق (واقع در گورستان قدیمی روستای خانقاه)

زیباترین جاهای دیدنی هریس در آذربایجان شرقی

جاذبه‌های طبیعی هریس

آبشار شیران

آبشار شیران در روستای شیران از توابع شهر هریس قرار دارد. این آبشار از به‌ هم پیوستن رودهای بسیاری در کوه‌های اطراف روستای هریس به‌ وجود آمده است. آبشار شیران از دره‌ای به نام «شیران‌ دره‌ سی» به سمت حوضی کوچک سرازیر می‌شود و منظره‌ای چشم‌نواز را خلق می‌کند. حوضچه این آبشار ۱۲متری محل مناسبی برای آب‌تنی و تفریح است.

آبشار شیران در روستای شیران از توابع شهر هریس قرار دارد. این آبشار از به‌ هم پیوستن رودهای بسیاری در کوه‌های اطراف روستای هریس به‌ وجود آمده است. آبشار شیران از دره‌ای به نام «شیران‌ دره‌ سی» به سمت حوضی کوچک سرازیر می‌شود و منظره‌ای چشم‌نواز را خلق می‌کند.

منطقه گردشگری ساپلاق

منطقه گردشگری ساپلاق یکی از جاذبه‌های تفریحی و طبیعی شهر هریس است که در بهار شبیه به بهشتی زیبا است. در این مکان امکانات رفاهی مانند نمازخانه، اقامتگاه و آلاچیق برای گردشگران فراهم شده است. کوه، دشتی سرسبز و آبشاری خروشان منظره‌های چشم‌نواز منطقه گردشگری ساپلاق را تشکیل می‌دهند.

زیباترین جاهای دیدنی هریس در آذربایجان شرقی

منطقهٔ نمونهٔ گردشگری دربند گوراوان

گوراوان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان خانمرود بخش مرکزی شهرستان هریس واقع شده ‌است.آبشار گوراوان هریس در خارج از این روستا و در منطقه دربند گوراوان واقع شده است.

کوه و چشمه آب معدنی اوکوز داغی

چشمه آب معدنی اوکوز داغی در استان آذربایجان شرقی و شهرستان هریس و در قله کوه اوکوز داغی واقع شده است و آب آن در تمامی فصول جاری می باشد. در نزدیکی های چشمه سنگ های بسار بزرگ خاصی دیده می شود که از بقایای آتشفشان محسوب می شود. این کوه از جاهای دیدنی هریس می باشد.

حوض لی قالا

رشته کوه آتشفشانی خاموش سبلان (ساوالان) به طول ۶۰ کیلومتر در جهت شرقی ـ غربی تا کوه‌های قوشاداغ هریس امتداد دارد.

در منتهی‌الیه غرب این رشته کوه روستایی به نام «اسماعیل کندی» واقع است.

این روستا از جنوب به روستاهای: «توپراق لی» و «جنگل»، از شمال غرب به روستای «قانقال لو» و از جنوب غرب به روستای «قوملی» محدود می‌شود.

اسماعیل کندی از شهر هریس ۱۶ کیلومتر فاصله دارد.

بعد از شهر هریس با فاصله ۱۰کیلومتری، روستای تاریخی «خانقاه» قرار دارد.

جاهای تاریخی هریس

هریس یکی از قدیمی‌ترین مناطق آذربایجان شرقی است. در وقف‌نامه ربع رشیدی نام بسیاری ازآبادی‌های آذربایجان آمده است و نشان می‌دهد که پاره‌ای از آنها نظیر هریس در قرن‌های هفتم و هشتم هجری قصبه‌هایی آباد و بزرگ بوده‌اند.

زیباترین جاهای دیدنی هریس در آذربایجان شرقی

چند بنای تاریخی مهم از دوره فرمانروایی ایلخانان و جانشینان آنان در این بخش به جای مانده است که عبارتند از: بقعه شیخ اسحاق (در روستای خانقاه خانمرود)، گورستان مینق، گورستان هیق، گورستان گوور، مسجد سنگی جمال‌آباد، و مسجد اسنق (مربوط به قرن هشتم هجری). هریس یکی از قدیمی‌ترین مراکز صنعت فرش در آذربایجان و ایران است و فرش‌های «مرز بلند» آن شهرت جهانی دارند.

در ۶۰ کیلومتری تبریز واقع شده و از سمت شمال با شهرستان‌های ورزقان و اهر، از سمت شرق با استان اردبیل، از سمت غرب با شهرستان تبریز و از سمت جنوب با شهرستان‌های تبریز، بستان‌آباد و سراب هم‌مرز است.

بقعه شیخ اسحاق

شهر هریس منطقه‌ای کوهستانی است و کوه‌ قوشاداغ و گردنه گویجه بئل از معروف‌ترین ارتفاعات این شهرند. در روستای خاقان و کنار کوه اکوزداغی بنایی تاریخ وجود دارد که به بقعه شیخ‌ اسحاق معروف است. شهر هریس در استان آذربایجان شرقی و نزدیک به تبریز و سراب قرار دارد. تاریخ دقیق ساخت بنا مشخص نیست اما معماری آن شبیه به سبک معماری دوره صفویه است.

بقعه شیخ اسحاق هریسی مربوط به دوره صفوی است و در استان آذربایجان شرقی، شهرستان هریس، دهستان خانمرود، روستای خانقاه واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ آذر ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۵۱۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و از جاهای دیدنی هریس است.

زیباترین جاهای دیدنی هریس در آذربایجان شرقی

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید