لرستان با جاهای دیدنی و طبیعی خود شما را شگفت‌زده می‌کند از این رو همراه باشید تا بدانیم زیباترین جاذبه‌های طبیعی کوهدشت کجاست.

زیباترین جاذبه‌های طبیعی کوهدشت کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهر کوهدشت در شمال غربی استان لرستان قرار دارد و آب‌وهوای آن کوهستانی و معتدل است اما تابستان‌هایی گرم دارد.

شغل بیشتر مردم این شهر کشاورزی و دامداری است و به زبان لری و لکی صحبت می‌کنند.

بنابر تحقیق‌های انجام شده و بررسی نقش‌ونگارهای درون غارها تاریخ آغاز زندگی در این منطقه دوازده‌هزار سال قبل پیش‌بینی شده است.

تا قبل از سال ۱۳۱۲ هجری‌ شمسی زندگی در این منطقه به‌صورت عشایری بود اما با گذشت زمان به زندگی شهری تغییر یافت.

در غرب استان لرستان شهری زیبا قرار دارد که تاریخی بلندبالا دارد.

شهری در محاصره کوه های مرتفع زاگرس، دشت های وسیع، مراتع سرسبز، رودخانه ها و چشمه ها و البته تکه هایی از تاریخ. کوهدشت سرزمینی تاریخی است که نشانه های سکونت بشر را از هزاران هزار سال پیش در خود پنهان کرده است.

اگر به کاوش های باستان شناسانه علاقمندید و یا به دنبال مقاصدی زیبا و منحصربفرد برای طبیعت گردی هستید و یا آب و هوایی مطبوع را جستجو می کنید، کوهدشت مقصد مناسبی برای شماست.

جاذبه‌های طبیعی و تماشایی کوهدشت

تنگه شیرز

تنگه شیرز در50 کیلومتری شهر کوهدشت و در نقطه تلاقی سه استان کرمانشاه، ایلام و لرستان در کنار رود خروشان سیمره واقع شده است.

این جاذبه طبیعی در بخش زردلان و در منطقه ای به نام اولادقباد قرار دارد و دارای طبیعتی زیبا و چشمه های جاری با آب فراوان، صخره های تند و تیز و میوه های وحشی فراوان است.

زیباترین جاذبه‌های طبیعی کوهدشت کجاست؟

شکل خاص، آب زلال و پوشش گیاهی و جنگلی و گیاهی بکر، طبیعت بسیار زیبا و دل انگیز و در عین حال اعجاب آوری به این دره تنگ و صخره ای داده است.

فرسایش سنگها و کوهها چهره خاصی به این دره داده که در مجموع آن را به محیطی شگفت انگیز و جذاب تبدیل کرده و توجه همه را به این منطقه معطوف کرده است.

طول این تنگه چند کیلومتر است و رود کوچکی از میان آن عبور می کند.

رودی با سراب ها و چشمه های زلال که در مسیر خود آبشارهای زیبایی را به وجود آورده می رود تا در دهانه ورودی شیرز به رودخانه خروشان سیمره ملحق شود.

غار بتخانه

این غار در ۱۸ کیلو متری جنوب شرقی شهر کوهدشت ، در کوه (دمچهر )قرار دارد . قسمتی از دهانه غار به علل عوامل طبیعی بسته شده است، ولی قسمتی از آن باقی است که باید ب شکل خزیده از آن گذشت و به غار وارد شد.

طول دهانه غار ، ۱۸ متر و ارتفاع سقف آن نزدیک به ۲۰ متر است.

سراسر سقف و دیوارۀ آن به علت نفوذ آب از لایه های آهکی ، سفید شده است.

غار ، شامل دو قسمت جنوبی و شمالی است که قسمت شمالی آن وسیع تر است.

وجود سنگ چخماق و سفالهای شکسته سیاه و منقوش ، مؤید زندگی غار نشینی در این ناحیه است.

آثار دوره های مختلف تمدنهای گذشته در این غار یافت شده است و به نظر می رسد که در آن آثار پالئولتیک نیز وجود داشته است.

طول غار نزدیک به ۲۰۰ متر وپهنای آن به طور متوسط ۲۰ متر است . اشکال زیبای استالاگمیت ها متعدد این غار که ارتفاع برخی از آنها به ۵۰ متر می رسد ، موجب شده است که این غار را (بت خانه) بنامند.

زیباترین جاذبه‌های طبیعی کوهدشت کجاست؟

جاهای زیبا و طبیعی کوهدشت

دره سرطرهان

در غرب کوهدشت، دره‌ای زبا به نام دره سرطرهان قرار دارد. این دره که قرن‌های متمادی محل زندگی اقوام مختلف بوده، امروزه به یکی از جاهای دیدنی کوهدشت تبدیل شده است.

در اینجا دشت های وسیع، مراتعی سرسبز، گل های وحشی، گیاهان مختلف و دارویی و درختانی همانند پسته وحشی، زالزالک، انجیر وحشی را شاهده خواهید بود.

هوای دره سرطرهان بسیار مطبوع است. انتهای دره کوه‌های مرتفع گوهرکوه دیده می‌شود.

گوهرکوه از مهم‌ترین ارتفاعات منطقه کوهدشت است که نام خود را از همسر تیمورلنگ به یادگار گرفته است.

سرطرهان علاوه بر طبیعتی بی‌نظیر و چشم‌نواز و آب‌وهوایی مطبوع از قدمت بالایی برخوردار است بر طبق یافته باستان‌شناسان چند تپه باستانی ارزشمند متعلق به هزاره‌های قبل از میلاد در این منطقه واقع شده و آثاری مانند یک بت ایلامی و تعدادی آثار سفالی کشف شده است.

دره ای طولانی و وسیع است که در باختر بخش کونانی کوهدشت واقع شده است.این دره، از جنوب به کوه «گور» که مانند دیواری آن را احاطه کرده است، محدود می شود.

در این دره، دو طایفه به نام های «کوشکی» و «کراوند» زندگی می کنند. قسمت باختری سرطرهان به رودخانه سیمره منتهی می شود.

منطقه باختری سرطرهان کوهستانی و راه های آن مال رو است.

در دره سرطرهان، انبوهی تپه باستانی دیده می شود. از جمله اشیای به دست آمده از سرطرهان، یک بت سنگی است که شاید به دوره ایلامی ها مربوط باشد.

زیباترین جاذبه‌های طبیعی کوهدشت کجاست؟

آبشار شیرز کوهدشت

آبشار شیرز واقع در تنگه شیرز و کوه کاکیزه می باشد که در اطراف اولاد قباد در بیست کیلومتری شمال غرب کوهدشت واقع است.

مسیری که از اولاد قباد تا دارابی امتداد دارد از میان کوه کاریزه گذشته و به واقع بکر و دیدنی است.

این مسیر از درختان زیبای بلوط پوشیده شده و زیبایی های طبیعت این منطقه جای تحقیق فراوان دارد. همچنین مجسمه ها و آثار تاریخی فراوانی که از این منطقه بدست آمده منحصربفرد بوده و نشان از تاریخ کهن این دیار دارد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید