کردستان طبیعتی مثال‌زدنی دارد از این رو همراه باشید و درباره زیباترین منطقه‌ حفاظت شده سقز بدانید.

زیباترین منطقه‌ حفاظت شده سقز

سلام نو _ سرویس گردشگری: منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ عبدالرزاق یکی از جاذبه‌های گردشگری سقز است که با وسعتی بالغ بر ۴۳ هزار و ۹۵۰ هکتار، عنوان سومین منطقه‌ی حفاظت‌شده در استان کردستان را به خود اختصاص می‌دهد.

این منطقه زیستگاه ۸۰ گونه از پرندگان، ۱۷ گونه از پستانداران و بیش از ۳۵۰ گونه از گیاهان مختلف، مخصوصا گیاهان نادر و کمیاب است.

در کنار زیبایی‌های طبیعی، وجود آثار تاریخی همچون تپه باستانی زیویه، اهمیت و محبوبیت این منطقه را افزون‌ کرده‌اند.

کبک، قوچ، لک‌لک، عقاب طلایی، هما، قرقی، مرغ حق، شغال، میش و میش مرغ، از جمله حیوانات و کما، گون، مرزه، بادام وحشی، زنبق، میخک و زول، شماری از گیاهان یافت شده در این منطقه‌ی ارزشمند است.

آشنایی با منطقه حفاظت‌شده عبدالرزاق

سقز یکی از شهرستان های استان کردستان به شمار می رود که علاوه بر تاریخ غنی که دارد دارای طبیعتی بی نظیر است که باعث می شود هر ساله مسافران بی شماری به این منطقه بروند.

زیباترین منطقه‌ حفاظت شده سقز

کوه های بلند شهرستان سقز، با ارتفاع بیش از ۲۵۰۰ متر از سطح دریا، عمدتا در جنوب، غرب و شرق شهرستان واقع شده و به ویژه در غرب و جنوب غربی دارای شیب زیاد و دره های عمیق اند.

یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان سقز، منطقه حفاظت‌شده عبدالرزاق به شمار می رود که طی مصوبه شماره ۲۹۰ شورای عالی محیط زیست مورخ ۱۳۸۶/۱۱/۱۲ با وسعت ۴۳۹۵۰ هکتار به عنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته است.

منطقه حفاظت شده عبدالرزاق در شرق شهرستان سقز در استان کردستان واقع شده و یکی از مناطق گذرگاهی حیات وحش، علی الخصوص قوچ ومیش ارمنی مناطق حفاظت شده بیجار، در کردستان و بیان در آذربایجان غربی به شمار می رود.

منطقه حفاظت‌شده عبدالرزاق در شرق شهر سقز قرار دارد. این منطقه سومین منطقه حفاظت‌شده کردستان است که زیستگاه مهمی برای گونه‌های متفاوت جانوری و گیاهی است.

بیش از ۳۵۰ گونه گیاه در این منطقه وجود دارد که بسیاری از آن‌ها دارویی‌اند؛ بادام وحشی، زنبق، میخک، مرزه و زول بعضی از این گیاهان‌اند. قوچ، میش، عقاب طلایی، کبک، مرغ حق، قرقی و لک لک از گونه‌های جانوری منطقه حفاظت شده عبدالرزاق‌اند.

هر منطقه حفاظت شده اصولا محل زندگی جانداران مختلف است که برخی از آنها بسیار نایاب و رو به انقراض هستند و همین موضوع سبب حفاظت از آن منطقه می شود.

منطقه حفاظت‌شده عبدالرزاق نیز از این موضوع مستثنی نیست و جاندرانی را در خود جای داده است که بسیار با اهمیت هستند.

زیباترین منطقه‌ حفاظت شده سقز

تاکنون ۸۰ گونه پرنده، ۱۷ گونه از پستانداران در این منطقه شناسایی شده است.

از میان آنها می توان به لک لک، عقاب طلایی، هما، قرقی، مرغ حق، کبک، قوچ و میش، شغال و میش مرغ اشاره کرد که از جمله گونه های شاخص در این منطقه محسوب می شوند.

همچنین در این ناحیه می توانید شاهد گیاهان و درختان متعددی باشید که برخی از آنها بومی منطقه به شمار می روند.

در حال حاضر بیش از ۳۵۰ گونه گیاهی در این منطقه شناسایی شده است که برخی از آنها از گونه های کمیاب محسوب می شوند.

مرزه، گون، کما، بادام وحشی، زنبق، میخک و زول برخی از گیاهان منطقه هستند.

منطقه حفاظت‌شده عبدالرزاق کجاست

منطقه‌ حفاظت شده‌ عبدالرزاق، یکی از جاهای دیدنی سقز است که با وسعتی بالغ بر ۴۳ هزار و ۹۵۰ هکتار، عنوان سومین منطقه‌ حفاظت شده در استان کردستان را به خود اختصاص داده است.

منطقه‌ای که زیستگاه ۸۰ گونه از پرندگان، ۱۷ گونه از پستانداران و بیش از ۳۵۰ گونه از گیاهان مختلف مخصوصا گیاهان نادر و کمیاب است.

در کنار زیبایی‌های طبیعی این ناحیه از سقز همچون جنگل‌ها و مراتع سرسبز، وجود آثار تاریخی همچون غار کرفتو و قلعه‌ زیویه، اهمیت و محبوبیت این منطقه را افزون‌تر کرده است.

زیباترین منطقه‌ حفاظت شده سقز

کبک، قوچ، لک‌لک، عقاب طلایی، هما، قرقی، مرغ حق، شغال، میش و میش مرغ، از جمله حیوانات و کما، گون، مرزه، بادام وحشی، زنبق، میخک و زول، شماری از گیاهان یافت شده در این منطقه‌ ارزشمند است.

پس از رسیدن به سقز می توانید با وسایل حمل و نقل عمومی خود را به این محل برسانید. اگر هم با خودرو شخصی می خواهید سفر کنید باید در جاده سقز – دیواندره قرار بگیرید تا به این ناحیه برسید.

بازدید از این منطقه نیازمند شرایط خاصی است و باید از این شرایط پیروی کنید. نمی توانید در این ناحیه اطراق کنید و تنها باید به گشت و گذار بپردازید و از آسیب زدن به اکوسیستم آن جدا خودداری کنید.

از دلایلی که بر اهمیت این منطقه حفاظت شده می‌افزاید، داشتن دیدنی‌هایی جذاب مانند قلعه زیویه است. قلعه زیویه از معروف‌ترین آثار تاریخی شهر سقز به شمار می‌رود که در ارتفاعاتی بلند و بر روی تپه‌ای تماشایی قرار دارد.

قلعه‌ای باستانی که با گذشت سال‌ها از زمان ساختش، هنوز هم بقایای از اثرش، استوار به جای مانده است.

علاوه بر وجود قلعه باستانی زیویه که اهمیت منطقه حفاظت شده عبدالرزاق را دوچندان کرده، اثر فرهنگی غار باستانی کرفتو هم از دیگر جاذبه‌های این منطقه محسوب می‌شود که تأثیر بسیاری بر اهمیت این منطقه گذاشته است.

غار باستانی کرفتو، غاری دست ساز است که قدمتش به دوران مادها می‌رسد و رمز و رازهای بسیاری را در میان خود دارد.

گردشگران تور کردستان به هنگام بازدید از شهر سقز می‌توانند هم از قلعه زیویه و هم از غار باستانی کرفتو دیدن کنند و لحظاتی متفاوت را به هنگام بازدید از این جاذبه‌ها تجربه کنند.

همچنین می‌توانند، اگر به بازارگردی علاقه دارند سری به بازار سقز بزنند و با خرید از صنایع دستی که هنر دست مردمان خوش ذوق کردستان است، سوغاتی را به رسم یادگار از این دیار با خود به همراه ببرند.

زیباترین منطقه‌ حفاظت شده سقز

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید