قلعه‌های خوزستان بسیار دیدنی است از این رو همراه باشید و بازدید از قلعه رزه در اندیمشک را از دست ندهید.

بازدید از قلعه رزه در اندیمشک را از دست ندهید

سلام نو _ سرویس گردشگری: قلعه رزه مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان اندیمشک، کیلومتر ۴۶ جاده اندیمشک به پل دختر واقع شده است. این بنا در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۱۴۸ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.

اندیمشک به خاطر قرار گرفتن در دامنه‌های سرسبز زاگرس در بسیاری از مواقع آب‌وهوای معتدلی دارد. دمای هوای این شهر به‌ویژه در اواخر زمستان و اوایل بهار کاملا مطلوب و خوشایند است.

این منطقه در فصل تابستان دارای روزهایی گرم و شب‌های خنک است. جاهای دیدنی اندیمشک از نظر طبیعت کم نیستند و خیلی هم مناظر چشم‌نوازی دارند.

به‌علاوه، وجود منابع آب طبیعی دائمی و فصلی مانند رودخانه‌های دز، کرناس، دمدم، مازو، بالارود، گلان مورت، قلاسوره، زال و کرخه چشم‌اندازهای شگفت‌انگیزی را در این منطقه ایجاد کرده است.

بازدید از قلعه رزه در اندیمشک را از دست ندهید

آشنایی با قلعه رزه در اندیمشک

حالا که جاهای دیدنی اندیمشک را به شما معرفی می‌کنم باید از قلعه رزه هم یاد کنم.

این دژ تاریخی از دوران صفویه به‌جا مانده و محل اتراق مسافرانی بوده که از خرم‌آباد به‌سمت اندیمشک می‌رفتند. خوشبختانه، امروزه هم یک جاده آسفالته و سرتاسری از کنار آن می‌گذرد و دسترسی به قلعه را آسان می‌کند.

قلعه رزه از جاهای دیدنی اندیمشک با اسامی مختلفی از قبیل قلعه رزمانان و قلعه رزمان هم شناخته می‌شود و در نیم‌کیلومتری جنوب شرقی روستایی به اسم قلعه رزه قرار دارد.

بازدید از این جاذبه تاریخی رایگان است و نهایتا نصف روز طول می‌کشد.

این دژ باستانی از جاهای دیدنی اندیمشک با استفاده از مصالحی مانند ساروج، قلوه سنگ و گچ روی یک تپه سنگی بنا شده و پلانی چهار ایوانی و مستطیل‌ شکل دارد.

با نگاه کردن به نمای کلی دیوارها و اتاق‌های این کاروانسرا می‌توان فهمید که ترکیب معماری آن در دوره‌های بعد دستکاری شده است.

قلعه رزه از ۱۴ اتاق متصل به هم تشکیل شده و کل قلعه فقط یک درب ورود و خروج دارد. مراقب باشید، بخش‌های شمالی و جنوبی این کاروانسرا به یک پرتگاه منتهی می‌شود. در سفر به اندیمشک حتما به این قلعه کهن هم سری بزنید.

قلعه رزه از جاهای دیدنی اندیمشک در استان خوزستان، شهرستان اندیمشک، کیلومتر ۴۶ جاده اندیمشک-پل دختر و در فاصله نیم کیلومتری روستای رزه قرار دارد.

خود قلعه رزه و فضای پیرامون آن امکانات رفاهی و تفریحی خاصی ندارد. اما همان‌طور که قبلا گفتم این دژ فاصله بسیار کمی با روستای رزه دارد. بنابراین، در صورت لزوم می‌توانید از امکانات رفاهی ابتدایی روستا استفاده کنید.

بازدید از قلعه رزه در اندیمشک را از دست ندهید

«قلعه رزه»، «قلعه رزمانان» و «قلعه رزمان» نام‌های یکی از جاذبه های گردشگری اندیمشک است که در مسیر خرم‌آباد به اندیمشک و در فاصله‌ی نیم کیلومتری از بخش جنوب شرقی روستای قلعه زرده قرار دارد.

این بنای تاریخی محل سکونت کاروانیانی بوده است که از خرم‌آباد به اندیمشک، تردد داشته‌اند.

قدمت این میراث ملی به دوران حکومت صفویان بازمی‌گردد که به همت فردی به نام «حسین خان والی» و در سال ۱۰۰۸ هجری قمری ساخته شده است.

این قلعه در زمان پهلوی اول و هنگام فتح لرستان به دست سپاهیان رضاشاه، از لحاظ نظامی بسیار مهم و ارزشمند بوده و از قرارگاه‌های اصلی برای پیشگیری از شورش به شمار می‌رفت.

در بخش شمالی قلعه می‌توان عمارتی دو طبقه اما با مساحتی کوچک‌تر را مشاهده کرد که به «حسینه» یا «قلعه حسینی» شناخته می‌شود.

قلعه هیجان‌انگیز رزه در اندیمشک

قلعه رزه، قلعه رزمان یا قلعه رزمانان نام قلعه ‌ای است که درست کنار جاده اندیمشک پل ‌دختر در کیلومتر ۴۶ این جاده قرار دارد.

این قلعه که مربوط به دوره صفویان است روزی محل استراحت کاروانیانی بوده که به سمت خرم‌ آباد راه می ‌پیمودند.

این قلعه زیبای سنگ و ساروجی، بهارها، در طبیعت سبز و دلربای استان خوزستان، دلبری می‌ کند.

اهمیت تاریخی این بنا فقط به عصر صفوی برنمی‌ گردد، این قلعه به هنگام تصرف لرستان به دست قوای دولتی رضاشاه، اهمیت نظامی فراوان داشته و یک از قرارگاه‌ های مهم جلوگیری از شورش، یاغیگری و غارت به‌ شمار می‌ رفته است.

بازدید از قلعه رزه در اندیمشک را از دست ندهید

معماری

این کاروانسرا دارای پلان چهارگوش و مستطیل شکل در جهت شرقی و غربی بوده و از نوع چهار ایوانی و از بناهای دوره صفوی است؛ و توسط شخصی به نام «حسین خان والی» عصر صفوی در سال ۱۰۰۸ هجری ساخته شده ‌است.

قلعه رزه دارای ۱۴ اتاق مسکونی بوده که در داخل هر اتاق ۴ طاقچه ساخته شده و تمام اتاق ‌ها به هم ارتباط دارند و برای ورود و خروج از قلعه، تنها یک در وجود داشته ‌است.

مصالح بکار رفته در ساخت کاروانسرا از سنگ قلوه، ساروج و گچ بوده ولی در دوره‌ های بعد برای بازسازی آن کنگره‌ هایی جهت نگهبانی ساخته شده، جهت شمالی و جنوبی کاروانسرا به پرتگاه منتهی می شود.

در شمال این قلعه، یک بنای دو طبقه کوچک ‌تر نیز وجود دارد که به حسینه یا قلعه حسینی مشهور است.

کیلومتر ۴۶ جاده اندیمشک پلدختر در حدود ۵۰۰ متری جنوب شرقی روستای قلعه رزه و در حاشیه جاده می‌ باشد.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید