۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 55480792

هرمزگان شهرهای بی‌نظیری دارد در این میان همراه باشید و درباره زیباترین جاهای دیدنی میناب بدانید.

زیباترین جاهای دیدنی میناب

سلام نو _ سرویس گردشگری: جلگه میناب بیش از ۱۰۰هزار سال قدمت دارد؛ اما قدمت شهر به ۲۵۰۰ سال می‌رسد که در زمان ساسانیان رونق یافت.

مردم محلی بر این باورند که در روزگاران دور دو خواهر به نام‌های «بی‌بی مینو» و «بی‌بی نازنین» این شهر را بنا نهادند.

در محل کنونی میناب، در سال ۱۳۰۰م شهری آباد قرار داشت که مرکز ایالت هرمز کهنه و دارای ۷ ‌قلعه بود که با حمله تیمور لنگ ویران شدند.

بافت کنونی شهر در دامنه «قلعه ویرانه هزاره» یا «قلعه بی‌بی مینو» قرار گرفته است.

در کتاب‌های تاریخی از دشت میناب با نام هرمز کهنه یاد شده و از دیرباز تاکنون نام‌های زیادی برای آن ذکر شده است که قدیمی‌ترین آن‌ها شهر اوراگانا، مربوط به زمان هخامنشیان بود.

با توجه به نزدیکی با دریا و وجود رودهایی در اطراف شهر به «میان آب» هم معروف شد و کم‌کم با گذشت زمان به میناب تغییر نام داد.

جاهای دیدنی و تاریخی میناب

قلعه هزاره

قلعه هزاره یکی دیگر از جاهای دیدنی میناب است که از زمان هخامنشیان تا اواخر دوره قاجار، مرکز حکومت محلی بوده است و در اطراف آن، خندقی وجود داشت.

این قلعه در بخش مرکزی شهرستان از نقاط دیدنی میناب است. قلعه سیریک نیز در شهرستان سیریک واقع شده که به کلات میرحاجی هم معروف است.

زیباترین جاهای دیدنی میناب

این قلعه، امیرنشین بوده و در قرن هشتم تا دهم هجری از آن استفاده می‌شده است.

قلعه کردر یا کلات نادرشاهی در میان نخلستان بزرگی در ۱۳کیلومتری جنوب میناب قرار دارد.

این قلعه چندین برج دارد که در بدنه هر کدام از آن‌ها سوراخ‌هایی برای نشانه‌گیری و نظارت بر محیط اطراف در نظر گرفته شده است.

معبد عشاق

معبد عشاق (حریره) در روستای کروک واقع در بخش بیابان میناب است. این معبد هم یکی از جاهای دیدنی میناب است که در هاله‌ای از افسانه پیچیده شده است.

افسانه‌ای به این شرح درباره این قلعه ذکر می‌کنند که حدود ۴۰۰ سال پیش، دو جوان از دو طایفه دشمن به هم دل می‌بندند و برای ازدواج، با مخالفت شدید قبایل روبه‌رو می‌شوند.

درگیری بین دو قبیله به مرگ این دو جوان می‌انجامد. جسد آن دو را روی شتر قرار می‌دهند و به سمت مقصد نامعلومی راهی می‌کنند.

همان زمان بنای یادبودی در محل زمین‌گذاشتن بدن‌های این دو ساختند. جالب است بدانید که به علت کمبود آب، در ساخت این بنا از شیر شتر استفاده شده است.

از دیگر آثار تاریخی شهر، می‌توان از آب‌انبار شیرین و فرهاد، قنات آب شهر و حوض سنگی یاد کرد.

زیباترین جاهای دیدنی میناب

پنجشنبه بازار

پنجشنبه بازار میناب یکی از جاهای دیدنی و پرهیاهوی شهر است که با فعالیت اقتصادی مردم به‌خصوص زنان، درآمیخته. آوازه این بازار جهانی شده، به‌طوری‌که جهانگردهایی برای بازدید از این بازار قدیمی به میناب می‌آیند.

این بازار در مرکز شهر قرار گرفته و دارای دو قسمت است. یک قسمت آن سرپوشیده بوده و قسمت دیگر آن به میدان اصلی شهر می‌رسد.

در این محل می‌توان صنایع دستی و تولیدات سنتی و خانگی نظیر سفال، حصیر، ماهی، غذای محلی و لباس دست‌دوز را تهیه کرد. در واقع اینجا، جای مناسبی برای خرید سوغات میناب است.

از بازارهای مدرن در میناب، مجتمع تجاری زیتون واقع در بلوار امام خمینی، همچنین مرکز تجاری تفریحی قلعه هزاره، قبل از بازار ماهی‌فروشان قرار دارد. بعد از بازار ماهی‌فروشان نیز مرکز خرید الماس واقع شده است.

قلعه بی بی مینو

نام اصلی این مکان قلعه هزاره است که مردم بومی میناب آن را به قلعه بی‌بی مینو می‌شناسند. اهالی میناب اعتقاد دارند شهر میناب را دو خواهر به نام‌های بی‌بی مینو و بی‌بی نازنین ساختند و در این قلعه زندگی می‌کردند.

قلعه هزاره تنها بنای تاریخی شهر میناب است. این قلعه در زمان قاجار از مرکزهای حکومتی بوده اما اکنون تبدیل به ویرانه‌ شده است.

زیباترین جاهای دیدنی میناب

چند جاذبه طبیعی در میناب

تالاب تیاب

تالاب بین‌المللی تیاب از مهم‌ترین اکوسیستم‌های جنگلی ایران است. وجود درختان حرا و مانگرو علاوه‌بر زیبایی محیط مناسبی برای زیستگاه جانوران گوناگون ایجاد کرده‌اند.

تالاب تیاب زیستگاه پرندگان مهاجر و ماهی‌های بسیاری است. همچنین در این منطقه لاروها به خوبی رشد می‌کنند.

به دلیل اهمیت زیست‌محیطی این تالاب جزو منطقه‌های حفاظت شده قرار گرفته است. در روزهای خنک بهار این تالاب مکان مناسبی برای قایق‌سواری و تماشای طبیعت چشم‌نواز تیاب است.

دریاچه سد استقلال

دریاچه سد استقلال یکی از دریاچه های استان هرمزگان و از جمله جاذبه های گردشگری شهر میناب می باشد. این دریاچه به صورت مصنوعی در ۲ کیلومتری شرق میناب و در ارتفاع ۵۹ متری واقع شده است.

بر روی رودخانه میناب قرار گرفته برای همین به دریاچه میناب نیز معروف است. مطالعات برای احداث این دریاچه سال ۱۳۴۴ خورشیدی انجام گرفت و در سال ۱۳۵۳ عملیلت سلخت آغاز شد و در سال ۱۳۶۲ به بهره برداری رسید.

زیباترین جاهای دیدنی میناب

رودخانه جگین

یکی دیگر از دیدنی های میناب رودخانه جگین می باشد.این رودخانه میناب که از کوه های بشاگرد سرچشمه میگیرد و در نهایت به دریای عمان می ریزد. زیبای خاص این رودخانه عبور آب از دل کوه های می باشد که اب ان هم شیرین است.

رودخانه میناب

رودخانه میناب از رودهای پر آب شهرهای جنوب ایران است. این رودخانه از به هم پیوستن دو رود جغین و رودان تشکیل شده است.

این رود قسمت عمده آب مصرفی بندرعباس و میناب را تأمین می‌کند و از آب آن برای کشاورزی نیز استفاده می‌کنند.

این رودخانه از کنار شهر میناب می‌گذرد و با گذشتن از نخلستان‌ها منظره‌ای زیبا را به وجود آورده است.

سواحل میناب

در فاصله ۲۰ کیلومتری از مرکز شهر میناب سواحل زیبا با چشم‌اندازهای بکر و درختان حرا وجود دارند که واقعا بی‌نظیر و دارای زیبایی خاصی هستند.

جنگل‌های حرا نوع خاصی از پوشش گیاهی است، این درختان از آب شور استفاده می‌کنند و درختان در فصل بهار گل می‌دهند و در این فصل در لابلای این درختان می‌توانید از عسل‌های طبیعی نیز بهره بگیرید، البته اگر جرات نزدیک شدن به زنبوران عسل را داشته باشید.

زیباترین جاهای دیدنی میناب

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید