کویت و عربستان به ‎تازگی ادعاهایی را درباره میدان گازی آرش که در آب‌های ایران واقع شده، مطرح کردند که واکنش ایران را در پی داشته است.

میدان گازی آرش؛ ادعای کویت چیست و ایران چه می‌‎‌گوید؟

به گزارش سلام نو به نقل از میزان سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به‎تازگی و در پایان چهل‌وچهارمین نشست خود در قطر ادعاهای واهی را درباره میدان گازی آرش تکرار کردند.

شرکت‌کنندگان در پایان این نشست در بیانیه‌ای مدعی شدند که مالکیت میدان گازی مشترک آرش متعلق به عربستان و کویت است و تنها این ۲ کشور حق بهره‌برداری از منابع آن را دارند.

اختلاف بر سر میدان‌های نفتی و گازی آرش میان ایران، عربستان و کویت، مناقشه جدیدی نیست.

میدان نفتی و گازی آرش، یکی از میادین ایران است که با ناحیه بی‌طرف بین کویت و عربستان مشترک است.

پایگاه «آفشور تکنولوژی» در گزارشی درباره این میدان گازی، می‌نویسد: آرش یک میدان گازی است که در آب‌های کم عمق ایران واقع شده است.

بر اساس گزارش «گلوبال دیتا»، این میدان گازی در سال ۱۹۶۷ کشف شد.

اهمیت میدان گازی آرش

میدان گازی مشترک آرش، که یک میدان گازی مهم استراتژیک خلیج فارس بوده که بین ایران، کویت و عربستان مشترک است، در ماه‌های اخیر خبرساز بوده است.

توسعه این میدان گازی در گرو حل‌وفصل اختلاف مالکیت طولانی مدت بین سه ذی‎نفع است؛ مانند برخی دیگر از میادین نفت یا گاز در منطقه خلیج فارس.

آرش، یک میدان گاز طبیعی در شمال خلیج فارس با ۲۲۰ میلیارد متر مکعب گاز است.

تخمین زده می‌شود که میدان گازی آرش روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز تولید کند که معادل ۸۴ هزار بشکه میعانات گاز طبیعی در روز است. به همین دلیل این میدان حیاتی به‌شمار می‌رود.

ادعاهای کویت

در طول سال‌های اخیر کویت با استفاده از نتایج لرزه‌نگاری انجام شده از سوی شرکت «شل»، خط مرز جدیدی تعیین کرده که مدعی است بر اساس آن کل ذخایر میدان گازی آرش در بخش عربی قرار می‌گیرد، اما این خط مرز تاکنون از سوی ایران پذیرفته نشده است.

همچنین در مارس ۲۰۲۲ کویت و عربستان قراردادی برای تقسیم منابع میدان گازی آرش امضا کردند.

وزیر خارجه کویت در پاسخ اعلام کرد که میدان گازی آرش، یک میدان سه‌جانبه بین کویت، عربستان و ایران است. 

سعد البراک، وزیر نفت کویت چندی پیش در اظهاراتی مدعی شد که این کشور و عربستان درباره میدان نفتی و گازی آرش از حق انحصاری برخوردارند.

اظهارات وزیر نفت کویت در حالی مطرح شده که احمد ناصر المحمد الصباح، وزیر خارجه سابق کویت پیش از این در اوایل سال ۱۴۰۱ گفته بود که میدان گازی آرش، یک موضوع سه‌جانبه بین ایران، کویت و عربستان است. 

واکنش وزارت امور خارجه به بیانیه ادعایی شورای همکاری خلیج‌فارس

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به ادعاهای سران شورای همکاری خلیج فارس درباره میدان گازی آرش گفت: جمهوری اسلامی ایران، براساس مذاکرات دوجانبه خود با دولت کویت و سوابق مذاکراتی، همواره بر همکاری دوستانه و سازنده در حوزه انرژی از جمله در منطقه آرش تاکید کرده است؛ بدون تردید، رفتارهای مبتنی بر توجه به منافع و مصالح مشترک، می‌تواند زمینه‌های مناسب همکاری‌های منطقه‌ای را فراهم کند.

کنعانی با اشاره به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تقویت مناسبات با همسایگان در چارچوب حسن همجواری، احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر، بر اراده کشورمان برای نیل به منطقه‌ای باثبات، امن و شکوفا در چارچوب همکاری با همسایگان و نفی مداخلات خارجی تاکید کرد.

واکنش وزیر نفت به ادعاها درباره میدان گازی آرش

جواد اوجی، وزیر نفت چندی قبل به ادعاهای مطرح شده درباره میدان گازی آرش واکنش نشان داده بود.

اوجی گفته بود: همان‌طور که پیش از این نیز گفته‌ایم و وزارت امور خارجه هم پیش از این اعلام کرده، از سهمی که در میدان آرش داریم نخواهیم گذشت.

وزیر نفت گفت: با مذاکراتی که از سوی وزارت امور خارجه انجام شده، مانند دیگر میدان‌های مشترک که با همسایگان از مسیر مذاکره توسعه می‌دهیم، انتظار داریم مباحث مربوط به این میدان را هم از طریق مذاکره با طرف کویتی حل و فصل کنیم.

انتهای پیام

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید