۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۵
کد خبر: 55480472

بازارگردی در ایران جذاب است از این رو همراه باشید تا بدانیم بازار سیرجان کجاست.

بازار سیرجان کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهر سیرجان به لحاظ جمعیت دومین شهر استان کرمان است و اقوام و ایلات مختلفی در این شهر زندگی می‌کنند.

زبان غالب مردم سیرجان فارسی بوده و عشایر منطقه به زبان ترکی صحبت می‌کنند.

سیرجان، که شهری بسیار کهن به حساب می‌آید، در معماری خود مجموعه‌ای از دوران‌های مختلف تاریخ هنر ایران را گرد آورده است.

سیرجان که در گذشته به «شهریجان» معروف بوده، در غرب کرمان قرار دارد و از طرفی نیز به خاک فارس متصل است.

سیرجان در ایام قدیم به دلیل موقعیت جغرافیایی اش بعضا مرکزیت داشته، اما بعدها به تدریج رو ویرانی نهاد.

فردی به نام میرزا سعید کلانتر قریه جدیدی آبادی کرد، منطقه را بازسازی کرد و توسعه داد و از آن پس این منطقه سعید آباد نام گرفت. امروزه، سعید آباد مرکز سیرجان است و به دلیل قرار گرفتن در مسیر فارس و بندرعباس از موقعیت خاصی برخوردار است.

از محصولات کشاورزی سیرجان می توان به جو، گندم، پسته، بادام و خربزه اشاره کرد.

در کتب قدیمی از وفور خرما در سیرجان یاد شده اما امروزه هیچ اثری از خرما وجود ندارد.

نوشته ابن اثیر قدیمی ترین سند به جامانده از سیرجان است که چنین می نویسد: «گشتاسب که یکی از پادشاهان قدیم ایران بود و دین سلیمان را داشت، دین زرتشت را پذیرفت و در کوهستانی که تمبور نام داشت جای گرفت و در حالت تقیه به عبادت مشغول شد».

بازار سیرجان کجاست؟

آشنایی با بازار سیرجان

احتمالا قدمت اولین بازار سیرجان (بازار کهنه) به دوره قاجار بازمی‌گردد و در زمان سلطنت محمد شاه قاجار احداث شده است. در سال ۱۳۳۲ شمسی، بازار را مورد مرمت و بازسازی قرار دادند که این کار توسط معمار خوش‌سلیقه سیرجانی، استاد غلام عباس معماریان، انجام گرفت. به‌دلیل موقعیت مناسب در مرکز شهر، این بازار با عمری بیش از یک قرن، همچنان پابرجا است و محل دادوستد به شمار می‌رود.

متاسفانه امروزه بازار سیرجان با مشکلات گوناگونی دست‌وپنجه نرم می‌کند. نبود سیستم جمع‌آوری فاضلاب، نابسامانی سیم‌های برق و خطرات احتمالی آن، عدم وجود کف‌سازی مناسب در بازار، نبود پارکینگ خودروها و سرویس‌های بهداشتی، عدم وجود معبر برای خودروهای آتش‌نشانی و همچنین نبود شیرهای آتش‌نشانی در بازار از جمله‌های مشکلات این بازار است.

بازار کهنه

با ورود به بازار قدیمی سیرجان (بازار کهنه)، بوی دواهای عطاری‌ها به مشام می‌رسد. سقف‌های گنبدی بازار با تابش پرتوهای آفتاب از نورگیرهای سقف، جلوه خاصی به این بازار قدیمی می‌دهد. مغازه‌های این بازار بیشتر شامل عطاری‌ها و شیرینی‌فروشی‌ها می‌شود.

بازار نو

انتهای بازار کهنه به بازارچه‌ای می‌خوریم که به بازار نو و میدان نخودبریزی راه دارد. در این بازار بیشتر پارچه‌فروشی و طلافروشی را می‌بینیم. شکل و شمایل بازار نو مانند بازار کهنه است، با این تفاوت که از بوی عطاری‌ها خبری نیست و کمی هم باریک‌تر از بازار کهنه است.

بازار سیرجان کجاست؟

بازار آقا ابراهیم

در انتهای بازار نو به بازارچه‌ای می‌رسیم که به انتهای بازار کهنه و بازار آقا ابراهیم متصل می‌شود. از همین بازارچه وارد بازار آقا ابراهیم می‌شویم. این بازار و بازار کهنه و نو موازی یکدیگر هستند. در بازار آقا ابراهیم گلیم‌های قدیمی و فرش‌های مختلف فروخته می‌شود. این بازار به کاروانسرای سیرجان راه دارد.

بازار کلاه مال‌ها

در ابتدای بازار کهنه (سمت چپ) راهروی باریکی به چشم می‌خورد که روزگاری محل کسب کلاه‌مال‌ها بوده است و در حال حاضر رونقی ندارد. مسجد کلاه مال‌ها (مسجد امام جعفر صادق (ع)) در سمت راست همین بازار قرار دارد. از تاریخ ساخت مسجد بیش از یک قرن می‌گذرد.

بازار کچکو

در اواسط بازار کهنه، سمت راست بازارچه‌ای‌ است معروف به بازار کچکو (بازار کوچولو). این بازارچه دو بازار نو و کهنه را به هم متصل می‌کند و محل کسب بزازها است.

بازار یهودی‌ها

بازار دیگری از بازار کهنه منشعب می‌شود که به بازار عباس دارابی و یهودی معروف بوده است. بازار یهودی‌ها به نام بازار جودا (جهودها)، بازار ملاهارون یهودی و بازار دارابی و بعضا بازار کاشی‌گرها نیز خوانده می‌شود. البته به‌دلیل تخریب بخشی از بازار، محل دقیق آن و راهروی متصل معلوم نیست. در حال حاضر یکی دو مغازه خزازی و اجناس پلاستیکی در آن فعالیت دارند و راهرویی است به طرف پارکینگ و بازار آقا ابراهیم.

بازار سیرجان کجاست؟

چند مرکز خرید مهم در سیرجان

مرکز خرید بین المللی مهر سیرجان

دارای ۵۳۴ واحد تجاری در ۴ طبقه است و از مزایای آن می‌توان به شهربازی سرپوشیده، سالن بیلیارد و کافی‌شاپ و رستوران‌های متعدد آن اشاره کرد.

مرکز خرید کوثر سیرجان

یکی از مراکز خرید و مدرن سیرجان است که عمر چندانی ندارد و وجود چند بوتیک و عرضه لوازم‌خانگی، لوازم لوکس و تزیینی و لوازم آرایشی و بهداشتی در آن، این بازار را به بازار مختص جوانان تبدیل کرده است. این بازار در خیابان امام خمینی واقع شده است.

دیگر مراکز خرید و بازارهای سیرجان به این شرح هستند:

  • بازار روز بلوار سید جمال
  • بازار مرکزی خیابان امام خمینی
  • پاساژ کندو در بلوار دکتر صادقی نرسیده به چهار راه رضوی
  • پاساژ علی ابن ابی طالب در خیابان امام خمینی، جنب بازار سیرجان
  • پاساژ صاحب الزمان در خیابان امام خمینی نرسیده به میدان قدس
  • پاساژ یکتا در بلوار سید جمال روبه‌روی پاساژ یکتا
  • پاساژ جهان و پاساژ رحیم هر دو در بلوار سید جمال، مهیا شهر

بازار سیرجان کجاست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید