نفخ در هر شرایطی ناخوشایند است و دوست داریم هرچه زودتر از آن خلاص شویم. چند نوع چای و دمنوش وجود دارد که درمان‌های موثری برای تسکین نفخ هستند.

تسکین نفخ و ناراحتی گوارش با این دمنوش ها

به گزارش سلام نو به نقل از رکنا، این دمنوش ها شامل گیاهانی می‌شوند که عضلات سیستم گوارش را شل کرده و گرفتگی و نفخ معده را کاهش می‌دهند و به گوارش بهتر و جذب بهتر مواد مغذی کمک می‌کنند.

دنیای چای و دم‌نوش بسیار متنوع است و مطمئناً می‌توانید انواعی را پیدا کنید که به تسکین نفخ و ناراحتی گوارش شما بسیار کمک می‌کنند.

بابونه

بابونه یکی از گیاهانی است که به‌راحتی می‌توانید از عطاری‌ها تهیه کنید. بابونه خاصیت درمانگری بر سیستم گوارش دارد و عاملی ضدالتهابی است.

چای ارل‌گری

چای ارل‌گری خصوصاً در یک عصر زمستانی می‌چسبد. چای ارل‌گری علاوه بر عطروطعم بی‌نظیری که دارد می‌تواند نفخ را کاهش دهد، چون روغن برگاموت موجود در آن به‌عنوان یک عامل بادشکن عمل می‌کند.

چای افسنتین

افسنتین (خاراگوش) یک گیاه با طعم گرم و خشک است که به فرایندهای گوارشی بدن کمک می‌کند. دم‌نوش افسنتین اخلاط بلغمی را تعدیل می‌کند و هر چند طعمی کمی تلخ دارد؛ اما باز هم می‌تواند بخشی از رژیم غذایی شما باشد و به‌عنوان دارویی ضدنفخ و ضدگاستریت (التهاب مخاط معده) و ضدزخم معده عمل کند. این گیاه مفید را دم‌کرده و به‌صورت چای مصرف کنید. افسنتین کرم‌ها و انگل‌های بدن را نیز نابود می‌کند.

چای نعنافلفلی

نعنافلفلی چه به‌صورت عصاره آن و چه دم‌نوش برگ‌های کامل آن، یک راهکار معروف برای تسکین نفخ است. نعنا فلفلی می‌تواند درمانی مؤثر برای علائم و دردهای سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) نیز باشد. هر چند سندرم روده تحریک‌پذیر ممکن است علت نفخ شما نباشد؛ اما نعنا فلفلی می‌تواند نفخ و درد گوارش را کاهش دهد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد نعنا فلفلی حین کولونوسکوپی، کولون را تسکین می‌دهد که می‌تواند به این معنی باشد که اگر تحریک روده عامل نفخ است، پس نعنا فلفلی مؤثر خواهد بود.

چای قاصدک

چای ریشه قاصدک هم درمان مؤثر دیگری برای ناراحتی گوارش است. مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۲ دریافته این گیاه می‌تواند التهاب گوارش را تسکین دهد. در واقع محققان می‌گویند ریشه قاصدک در درمان ریفلاکس اسید، بدهضمی، گاستریت و کولیت (التهاب کولون) که از علت‌های اصلی نفخ شکم هستند مؤثر می‌باشد.

چای رازیانه

هرچند رازیانه گیاه معروف و بسیار پرکاربردی در آشپزی است؛ اما ثابت شده که خاصیت قوی ضدنفخ هم دارد و می‌توانید با مصرف آن به‌صورت چای و دم‌نوش از فوایدش بیشتر بهره‌مند شوید. این گیاه خوش‌عطر و بو دهه‌هاست که برای تسکین ناراحتی‌های گوارشی کاربرد دارد.

چای ریشه باباآدم

ریشه باباآدم هم می‌تواند نفخ و ناراحتی‌های ناشی از آن را کاهش دهد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸ دریافته عصاره ریشه باباآدم تا حدی تولید اسید معده را کم می‌کند و به این معنی است که اگر ریفلاکس یا زخم معده دارید می‌توانید با چای ریشه باباآدم نفختان را تسکین دهید. ضمناً یافته‌ها نشان می‌دهند ریشه باباآدم می‌تواند به درمان عفونت هلیکوباکترپیلوری نیز که از علت‌های شایع زخم معده و التهاب مخاط معده بوده و ایجاد نفخ می‌کند کمک کند.

چای دارچین

حتماً همین‌الان در آشپزخانه‌تان دارچین دارید. پس می‌توانید خیلی سریع یک چای دارچین برای تسکین نفختان درست کنید. چوب دارچین یا پودر دارچین را در آب جوش بریزید و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه اجازه دهید بماند. می‌توانید این به این چای یک یا دو گیاه دیگر از مواردی که در بالا گفته شد اضافه کنید و چای قوی‌تری برای رفع نفخ تهیه نمایید.

چای بادرنجبویه

این دمنوش اکسیر قدرتمند صبحگاهی است

شاید تصور کنید بادرنجبویه جزو خانواده مرکبات زرد است؛ اما در واقع این گیاه بخشی از خانواده نعناست. بادرنجبویه دهه‌هاست که برای رفع ناراحتی‌های گوارشی به کار می‌رود. مطالعات نشان می‌دهد بادرنجبویه می‌تواند به حرکات دودی روده‌ها کمک کرده و آنها را از شر نفخ و ناراحتی خلاص کند. این گیاه درمانگر دارای خواص ضدالتهابی است که به تسکین درد روده‌ها و آرام‌کردن بافت این عضو مهم بدن کمک می‌کند.

چای آویشن

آویشن هم یک گیاه ضد نفخ معروف است که تنش عضلات گوارش را کاهش می‌دهد. اگر عجله دارید حتی می‌توانید پودر آویشن خشک را به یک فنجان آب جوش اضافه کرده و بنوشید.

چای زنجبیل

زنجبیل و محصولات مشتق شده از زنجبیل (مثل دم‌نوش زنجبیل یا آدامس زنجبیل) در تسکین ناراحتی‌های گوارش شهرت دارند. تحقیقات زیادی در مورد زنجبیل و خواص ضدالتهابی آن صورت‌گرفته و ثابت شده که زنجبیل در تسکین علائم گوارشی خصوصاً تهوع و استفراغ بسیار مؤثر است. طبق یافته‌ها این گیاه به رفع حالت تهوع بعد از شیمی‌درمانی یا تهوع خانم‌های باردار کمک می‌کند. به‌طورکلی، اثر زنجبیل بر سیستم گوارش می‌تواند علائم نفخ را نیز برطرف نماید.

نکاتی در مورد خرید دمنوش ضد نفخ یا تهیه آن در خانه

اینکه گیاهانی که گفته شد همگی در درمان نفخ مؤثرند شکی نیست؛ اما گیاهان دیگری هم برای این هدف وجود دارند و این لیست بسیار طولانی است.

وقتی می‌خواهید گیاه را دمنوشی تهیه کنید بهتر است از نوع ارگانیک باشد و اگر نوع آماده آن را می‌خرید از برند معتبری آن را انتخاب کنید.

برای مؤثرتر بودن دم‌نوش گیاهی بهتر است مدت‌زمان طولانی‌تری از آنچه فکر می‌کنید گیاه را دم کنید، مثلاً خوب است که اجازه دهید چای ۱۵ دقیقه بماند و کاملاً دم بکشد. می‌توانید چای را به مقدار بیشتری تهیه کرده و تا ۵ روز در یخچال نگهداری کنید تا هر وقت لازم شد، چای آماده داشته باشید.

این دمنوش ها مانند قرص خواب عمل می کند

اگر علائم نفخ تان با راهکارهای خانگی برطرف نشد باید جهت بررسی علت آن به پزشک مراجعه کنید. هر چند چای‌های گیاهی گاهی می‌توانند علت اصلی نفخ را نیز درمان کنند اما باز هم بهتر است نظر پزشک را نیز جویا شوید. استرستان را کنترل کنید، باعجله غذا نخورید و هر لقمه را خوب بجوید، اگر حساسیت‌های غذایی دارید به آن اهمیت بدهید و رعایت کنید، چون همه این عوامل می‌توانند باعث نفخ شوند.

منبع: عصر ترکیه

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید