بهترین روش یادگیری درس چیست؟ آیا می‎توان با یادگیری شنیداری و دیداری حافظه خود را تقویت کرد؟

بهترین روش یادگیری درس چیست؟

دانستن بهترین روش یادگیری درس به شما کمک می‎کند که مفاهیم جدید را عمیق‎تر و در زمان کمتری به خاطر بسپارید. اگر شما هم مانند بسیاری از افراد زمان محدودی برای مطالعه دارید، نیاز به دانستن این نکات خواهید داشت. اما سرعت یادگیری آن‎قدرها هم مهم نیست. اینکه بتوانید اطلاعاتی که یاد می‌گیرد را به درستی به خاطر بسپارید و در زمان مناسب آن‎ها را بازیابی کنید هم از اهمیت بسیاری برخوردار است. خوب است بدانید که افراد به شکل‎های مختلفی یک موضوع را یاد می‎گیرند. در اینجا قصد داریم تا انواع روش‎های یادگیری را با شما در میان بگذاریم.

یادگیری دیداری

یادگیری بصری نوعی از یادگیری است که در آن افراد ترجیح می‎دهند از تصاویر، رنگ‌ها، طرح‎های گرافیکی و نقشه‎ها برای انتقال ایده‎ها و افکار استفاده کنند. افرادی که به صورت دیداری یاد می‎گیرند، بایستی اطلاعات را ببینند تا بتوانند آن‎ها را یاد بگیرند. آن‎ها از رنگ و میزان روشنایی برای یادآوری اطلاعات استفاده می‎کنند. آن‎ها می‏توانند به راحتی اشیاء را تجسم کنند. بهترین روش یادگیری درس برای این افراد استفاده از نقشه‎های مفهومی برای سازماندهی بیشتر افکارشان است.

به طور کلی استفاده از تصاویر برای یادگیری بهتر موضوعات برای هر کسی جذاب‎تر است. از جمله مزایای یادگیری دیداری می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

یادگیری با کیفیت بهتر

استفاده از تصاویر، نمودارها و نقشه‎ها حین مطالعه به شما کمک می‎کند که بیشتر با مطلبی که در حال خواندن آن هستید درگیر شوید. درگیر شدن با مطالب در فرایند یادگیری ضروری است و باعث می‌شود که میزان توجه، تمرکز و حتی انگیزه شما افزایش یابد و مهارت‎های انتقادی بیشتری داشته باشید.

یادگیری تبدیل به سرگرمی می‏شود

صرف نظر از اینکه یک موضوع تا چه اندازه برای‎تان جذاب است، اما باز هم بعد از مدتی برای‎تان حالت یکنواختی خواهد داشت و خسته می‎‏شوید. در چنین موقعیتی استفاده از اسلایدها، تصاویر، نمودارها و رنگ‎های گوناگون باعث می‏شود که مطالب سرگرم‎کننده‎تر به نظر برسند.

به قوی شدن حافظه کمک می‎کند

مطالعات انجام شده بین بهترین روش یادگیری درس نشان داده است که یادگیری بصری می‎تواند به یادآوری بهتر خاطرات منجر شود و حافظه را قوی‎تر خواهد کرد.

بهترین روش یادگیری درس چیست؟

یادگیری شنیداری

در بین بررسی‏های بهترین روش یادگیری درس، روش شنیداری نیز وجود دارد. یادگیری شنیداری سبکی از یادگیری است که در آن فرد با گوش دادن به یک موضوع می‎‏تواند بهتر و سریع‎تر یاد بگیرد. یادگیرندگان شنوایی زمانی اطلاعات را بهتر به خاطر می‎آورند که از صدا یا گفتار به جای نوشتار استفاده کنند. بسیاری یادگیرندگان شنیداری، زمانی که با اطلاعات به شکل مکتوب مواجه می‏شوند دچار مشکل خواهند شد اما زمانی که همین اطلاعات به شکل شنیداری در اختیارشان قرار می‎گیرد، به وضوح آن را درک می‎کنند. این افراد معمولا شنوندگان خوبی هستند و به راحتی اطلاعاتی که شنیده‎اند را به خاطر می‎سپارند.

بهترین روش یادگیری درس برای افرادی که یادگیرندگان شنیداری محسوب می‏شوند، استفاده از یک موسیقی پس‎زمینه است. وجود سروصدای پس‎زمینه مانند موسیقی می‏تواند به این افراد کمک کند تا راحت‎تر تمرکز کرده و بهره‎‌وری بیشتری داشته باشند.

همچنین یادگیرندگان شنیداری در محیط کار، با استفاده از بحث‌های گروهی و جلسات، مسئولیت‎های خود را بهتر و بیشتر درک خواهند کرد.

از جمله مزایای یادگیری شنیداری می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش نیاز به خواندن اطلاعات برای یادگیری و به خاطر سپردن آن‎ها
  • وجود محرک‎های شنیداری زیاد در کلاس‎های درس و جلسات
  • افزایش احتمال حفظ اطلاعات در ذهن در مقایسه با سایر انواع روش‎های یادگیری
  • افزایش توانایی انجام چند کار (برای مثال فرد در حین رانندگی یا تمیز کردن خانه می‎تواند با گوش دادن به پادکست‎ها مطالب زیادی یاد بگیرد.)
  • افزایش مهارت‎های ارتباطی به خاطر ترجیح دادن بحث و گفت‎وگوهای شفاهی به جای نامه، ایمیل یا پیام‎های متنی

بهترین روش یادگیری درس چیست؟

یادگیری لمسی

یادگیرندگان لمسی یا جنبشی، کسانی هستند که باید به صورت فیزیکی چیری را لمس کنند تا بتوانند یک مفهوم را به بهترین شکل ممکن یاد بگیرند. این سبک اغلب یادگیری چند حسی نامیده می‏شود زیرا به همراه لامسه از قوه دیداری و شنیداری نیز به شکل همزمان استفاده می‏کنند. معلم‎ها ‎ با فهمیدن اینکه دانش‎آموز چه سبکی از یادگیری را ترجیح می‎دهد می‎توانند روش آموزش خود را تا حد زیادی بهبود ببخشند.

اصولا کودکانی که نیاز به حرکت دارند، به عنوان یادگیرندگان لمسی شناخته می‏شوند. حس لامسه و توانایی آن‎ها برای حرکت می‎‏تواند به درک و یادگیری بهتر مطالب کمک کند. آن‎ها اغلب از فعالیت‎های علمی لذت می‎برند. کودکانی که از راه لامسه و حرکت یادگیری بهتری دارند، برای یادگیری بهتر یک چیز آن را یادداشت می‎کنند. این کودکان اغلب دستورالعمل‎ها را نادیده می‏گیرند به این خاطر که در به خاطر سپردن آن‎ها دچار مشکل می‏شود. بنابراین اگر با کودکی مواجه شدید که با رعایت قوانین مشکل دارد پس احتمالا از یادگیری لمسی پیروی می‎کند.

افرادی که یادگیرنده لمسی هستند محدود بودن را دوست ندارند. محدودیت جسمی و ذهنی می‎تواند برای آن‎ها مشکل‎ساز باشد. بهترین روش یادگیری درس برای این افراد تحرک داشتن و آزاد بودن است. حضور در یک کلاس درس کوچک و نشستن پشت میز می‎تواند برای آن‎ها غیر قابل تحمل باشد.

از جمله مزایای یادگیری لمسی می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با توجه به اینکه این شکل از یادگیری شامل فعالیت بدنی و حرکتی است در نتیجه فرد یادگیرنده به جای اینکه به طور منفعلانه اطلاعات را دریافت کند، نقش فعالی در مطالعه آن‎ها خواهد داشت.
  • یادگیری لمسی و جنبشی به دانش‎آموزیان کمک می‎کند تا اطلاعات را به شکل موثرتری در حافظه خود نگه دارند. درگیر شدن با حرکت آن‎ها را قادر می‏کند تا از نظر فیزیکی با مواد ارتباط برقرار کنند و حک اطلاعات در حافظه‎شان عمیق‎تر خواهد بود.

بهترین روش یادگیری درس چیست؟

آیا بهترین روش یادگیری درس وجود دارد؟ + سخن پایانی

ما در این مقاله سعی کردیم تا 3 تا از انواع روش‎های یادگیری را برای شما شرح دهیم. اینطور نیست که یکی از آن‎ها بهترین روش یادگیری درس باشد بلکه هر فردی با توجه به استعدادها، قریحه و توانایی‎های خود یکی از این روش‏ها را ترجیح می‎دهد. هر کدام از آن‎ها مزایای خاص خود را دارند و شما می‎توانید با ترکیب این 3 روش یادگیری بهتری را تجربه کنید. انواع مختلف کتاب روش‏های یادگیری نیز موجود است که می‎توانید از آن‎ها برای کسب اطلاعات بیشتر استفاده کنید. تکنیک فاینمن برای یادگیری نیز می‎تواند در این زمینه کمک‎کننده باشد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید