۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۳
کد خبر: 55479970

در این مطلب غذاهای پرطرفدار مشهد آماده است که در ادامه خواهید خواند.

خوشمزترین غذاهای مشهدی + لیست
به گزارش سلام نو، غذاهای مشهدی شاید به اندازه غذاهای تبریزی یا شمالی معروف و زبان‌زد نباشند، ولی طعم و بوی بی نظیری دارند. به هر حال توصیه اول من این است که شما مزه‌های متفاوت را باید بچشید. این تجربه‌های مربوط به خوراکی و آشپزی شاید زودگذر باشند، ولی خاطرات به یادماندنی می‌سازند. اینطور نیست؟

در این بخش به معرفی غذاهای خوشمزه و اصیل مشهدی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

۱- آش لخشک

لیست کامل غذاهای سنتی و اصیل مشهدی

آش لخشک، یکی از آش‌های سنتی و قدیمی استان خراسان است که شاید نام آن را کمتر شنیده باشید. برخی این آش را با نام آش قیش و آش برگ می‌شناسند. این آش بسیار سبک است، زیرا از حبوبات بسیار کمی در آن استفاده می‌شود. لخشک، رشته سنتی مردم خراسان است که خمیر آن توسط زنان تهیه و بریده می‌شود. لخشک طعم و مزه‌ای شبیه به رشته‌های آشی دارد و در ظاهر کمی پهن‌تر و نازک‌تر از رشته است. اگر لخشک در دسترس ندارید می‌توانید این آش را با همان رشته آشی طبخ کنید.

۲- پلو مخلوط مخصوص مشهدی

لیست کامل غذاهای سنتی و اصیل مشهدی

پلو مخلوط مشهدی یکی از غذاهای پرطرفدار و خوشمزه‌ای است که در شهرهای مختلف با روش‌های متنوعی طبخ می‌شود. در مقاله زیر از مجله اینترنتی اکالا بلاگ ساده‌ترین و خوشمزه‌ترین طرز تهیه پلو مخلوط مشهدی را به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش داده‌ایم.

۳- چنگالی مشهدی

لیست کامل غذاهای سنتی و اصیل مشهدی

چنگالی مشهدی یک عصرانه خوشمزه و سنتی است که استفاده از شیره و کنجد و مقداری نان و روغن آماده می‌شود. درست کردن این غذای ساده و مقوی بسیار راحت است و می‌توانید از آن برای عصرانه، صبحانه و یا حتی دسر استفاده کنید. اما طرز تهیه چنگالی یا چنگمال مشهد چگونه است؟

۴- قروت مشهدی

لیست کامل غذاهای سنتی و اصیل مشهدی

قروتی مشهدی یا قروت مشهدی یکی از غذاهای سنتی و قدیمی است که با مواد اولیه در دسترسی در زمان کمی تهیه می‌شود. از آن به عنوان یک درمانگر استفاده می‌شود و سرشار از کلسیم است. اشکنه کشک، کالجوش، کله‌جوش و اشکنه قورت نام‌های دیگر این غذاست که اصالت آن به مشهد برمی‌گردد.

۵- کوکو شیرین مشهدی

لیست کامل غذاهای سنتی و اصیل مشهدی

کوکو شیرین، یکی از انواع غذاهایی سنتی و قدیمی است که شاید نام آن را کمتر شنیده باشید. اصالت این غذا به شهرهای مشهد و قزوین برمی‌گردد و اگر طرفدار طعم‌های شیرین هستید میل کردن این غذا را به شما توصیه می‌کنیم. این کوکو را به عنوان یک وعده غذایی شام، میان‌وعده یا به عنوان پیش غذا می‌توانید سرو کنید.

۶- آش کوفته قلقلی

لیست کامل غذاهای سنتی و اصیل مشهدی

آش کوفته قلقلی یکی خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی شهر مشهد است که در فصل‌های سرد سال طرفداران زیادی دارد. علاوه بر طعم دلپذیر، آش کوفته قلقلی یک غذای بسیار مغذی و مقوی نیز است. این آش حاوی اسفناج بوده و این سبزی منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند آهن، کلسیم و فیبر است. اگر قصد سفر به مشهد را دارید یا به دنبال یک آش با طعم متفاوت هستید، حتما آش کوفته قلقلی مشهدی را امتحان کنید. این آش با طعم و عطر منحصر به فرد خود، شما را شگفت زده خواهد کرد.

۷- آش بلغور گندم

لیست کامل غذاهای سنتی و اصیل مشهدی

آش بلغور مشهدی، یکی از آش‌های بسیار پرطرفدار و خوشمزه‌ای است که همان گونه که از نامش مشخص است اصالت آن به مشهد برمی‌گردد. آش بلغور با مواد اولیه بسیار ساده و در دسترسی تهیه می‌شود. میل کردن این آش در روزهای سرد زمستان بسیار دلچسب است. آش بلغور مشهدی نیز مانند بیشتر غذاها روش‌های پخت متفاوتی دارد، برخی با گوشت قرمز این آش را می‌پزند و برخی با مرغ یا حتی بدون گوشت با سبزیجات متنوع.

۸- یتیمچه مشهدی

لیست کامل غذاهای سنتی و اصیل مشهدی

شگفتی‌های بادمجان تمامی ندارد. بادمجان به عنوان یکی از خنثی‌ترین مواد خوراکی دنیا شناخته می‌شود. همیشه گفته‌اند بادمجان جز بی‌خاصیت‌ترین غذاها است. با این حال ما ایرانی‌ها از آن بسیار استفاده می‌کنیم. به دیده انصاف که نگاه کنید، متوجه می‌شوید که غذاهای ایرانی که بر پایه بادمجان هستند، بسیار خوشمزه و لذیذ هستند. یتیمچه هم یکی از همین غذاها است.

۹- خورشت قیمه مشهدی

لیست کامل غذاهای سنتی و اصیل مشهدی

خورشت قیمه مشهدی، یکی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین خورشت‌های محلی و سنتی استان خراسان است. این خورشت شباهت بسیار زیادی به خورشت قیمه معمولی که در سایر شهرها طبخ می‌شود دارد، اما استفاده کردن از برخی ادویه‌های خاص در آن تفاوت‌های زیادی در طعم و بوی این خورشت ایجاد کرده است.

۱۰- دیگچه مشهدی

لیست کامل غذاهای سنتی و اصیل مشهدی

دیگچه مشهدی همانطور که از نامش پیداست یکی از انواع دسرهای معروف شهر مشهد است. دیگچه را میتوان از غذاهای سنتی آیینی مشهد نام برد. دیگچه از نذری‌های معروف و محبوب این شهر است که معمولاً در مراسم مذهبی، ایام محرم و عزاداری‌ها و در ماه رمضان برای مراسم افطاری پخت میشود و سر سفره‌ها میاد.

دیگچه با برنج تهیه می‌شود و در واقع شبیه به شیربرنج است با تفاوت‌های جزیی که با شیربرنج دارد. در زمان تهیه دیگچه باید بعد از غلیظ شدنش دیگچه را کمی مثل برنج دم کرد تا سفت‌تر شود. اما شیر برنج نیازی به دم کردن ندارد. دیگچه بخاطر وجود خامه، زعفران و گلاب طعم فوق العاده‌ای دارد. بسیار خوشمزه و خوش طعم است. دیگچه را می‌توانید با ته دیگ یا بدون ته دیگه تهیه کنید.

۱۱- آش شله مشهدی

لیست کامل غذاهای سنتی و اصیل مشهدی

آش شله غذای معروف مشهد است که مشهدی‌ها بیشتر در ماه محرم این آش نذری را که ظاهری شبیه به حلیم دارد می‌پزند و روی آن را خورشت قیمه می‌ریزند. البته این غذا در همه ایام سال موجود است و قابل خوردن! اگر سری به مشهد بزنید خواهید دید که اکثر رستوران‌ها آش شله را دارند. آش شله سرشار از انواع حبوبات شامل نخود، لوبیا سفید، لوبیا چیتی، عدس و گاهی ماش است.

همچنین گوشت، برنج نیم دانه و بلغور گندم هم در پخت این غذا استفاده می‌شود. از آن جایی که تقریبا تمام گروه‌های غذایی در این غذا استفاده می‌شود، آش شله یک غذای بسیار کامل و پرکالری است. همچنین این را بدانید که این غذا از گوشت درست شده و فرقی ندارد که گوشت شما گوسفندی باشد یا گوساله! همه این‌ها بستگی به طبع و مزاج شما دارد. البته بهتر است که از گوشت گوسفندی در آش شله استفاده کنید و دلیل آن نرم بودن و خوش پخت بودن گوشت گوسفندی است.

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید