تهران- ایرنا- صدوهشتاد و هفتمین نشست اوپک در حالی امروز به کار خود پایان داد که ایران به عنوان نایب رییس نشست های اوپک برای سال ۲۰۲۴ انتخاب شد.

انتخاب ایران به عنوان نایب رییس نشست‌های اوپک در سال ۲۰۲۴

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، یکصدوهشتادوهفتمین نشست عادی اوپک امروز (پنجشنبه، نهم آذرماه) در حالی برگزار شد که بر اساس چرخش الفبایی به ترتیب کشورهای گابن و ایران به‌عنوان رییس و نایب رییس نشست‌های اوپک در سال ۲۰۲۴ میلادی انتخاب شدند.

مطابق اساسنامه اوپک در صورت حضور نداشتن رییس نشست (وزیر نفت گابن) در نشست‌های وزارتی اوپک، نایب رییس اداره نشست‌ها را به عهده می‌گیرد.

از نشست پیشین وزیران نفت و انرژی اوپک (نشست ۱۸۶) اوپک تاکنون، نمایندگان کشورهای جمهوری اسلامی ایران، نیجریه و عراق در هیئت عامل این سازمان منصوب شده‌اند که مطابق اساسنامه فعالیت آنها در هیئت عامل باید به تأیید نشست وزارتی برسد.

بر اساس چرخش الفبایی به ترتیب لیبی و نیجریه نیز به‌عنوان رئیس و نایب رییس هیئت‌عامل اوپک برای سال ۲۰۲۴ میلادی منصوب شدند. بر این اساس نمایندگان لیبی و نیجریه در هیئت عامل اوپک به ترتیب رییس و نایب رییس هیئت عامل این سازمان را عهده‌دار می‌شوند.

نشست وزیران نفت و انرژی ۱۳ عضو اوپک طبق برنامه قرار بود ۲۵ نوامبر (چهارم آذرماه) در محل دبیرخانه دائمی این سازمان در وین با حضور همه اعضا برگزار شود، اما این نشست و سی‌وششمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس که طبق برنامه برای یک روز پس از آن یعنی ۲۶ نوامبر (پنجم آذرماه) در وین برنامه‌ریزی شده بود، به ۳۰ نوامبر (پنجشنبه، نهم آذرماه) موکول شد.

پنجاه‌ویکمین نشست کارگروه وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس (JMMC) هم امروز از طریق ویدیوکنفرانس برگزار می‌شود.

گفته می‌شود اختلاف‌ بر سر اهداف تولید نفت اعضای آفریقایی اوپک‌پلاس، سبب شده است این ائتلاف نشست وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو را به تأخیر بیندازد، البته پس از آن چهار منبع گفتند ائتلاف اوپک‌پلاس بر سر موضوع تولید اعضای آفریقایی این ائتلاف در سال ۲۰۲۴ به تفاهم نزدیک‌تر شده است.

گمانه‌زنی‌ها درباره نتیجه نشست وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس با حضور ۲۳ عضو این ائتلاف حکایت از احتمال کاهش عرضه بیش از یک میلیون بشکه‌ای نفت دارد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید