۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰
کد خبر: 55479134

سیستان و بلوچستان جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیری دارند از این رو همراه باشید تا بدانیم بهترین موزه زاهدان کجاست.

بهترین موزه زاهدان کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: زمانی که برای بازدید از موزه بزرگ زاهدان، به محل آن مراجعه کنید؛ به جز آن چیزی که در موزه از گنجینه‌های ارزشمند قرار دارد، خود ساختمان موزه نیز شما را مبهوت خواهد ساخت.

این موزه دارای ساختمانی با شکوه قابل‌توجه بوده و هر یک از طبقات خود، دنیای متفاوتی هستند.

در این موزه، فرصت آن را خواهید داشت تا به‌خوبی با فرهنگ و تمدن مردم استان سیستان و بلوچستان و به طور ویژه شهر زاهدان آشنا شوید.

موزه های زاهدان از جمله بهترین جاهای دیدنی زاهدان برای گردشگران علاقه‌مند به تاریخ و فرهنگ به شمار می‌روند.

معمولا در برنامه سفر تورهای فرهنگی بازدید از موزه های زاهدان همیشه در اولویت قرار دارند؛ به ویژه موزه بزرگ زاهدان که با نام موزه منطقه‌ای جنوب شرق هم شناخته می‌شود، از مهم‌ترین موزه های زاهدان محسوب می‌شود.

موزه بزرگ زاهدان؛ بهترین موزه زاهدان

موزه بزرگ زاهدان واقع در استان سیستان و بلوچستان، یکی از دیدنی‌های تاریخی زاهدان است که تاریخ سرگذشت و فراز و نشیب‌های منطقه جنوب شرق ایران را بازگو می‌کند.

اگر قصد سفر به زاهدان را دارید و به تاریخ و فرهنگ علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم بازدید از موزه بزرگ زاهدان را از دست ندهید.

بهترین موزه زاهدان کجاست؟

موزه بزرگ زاهدان منزلگاه آثار باستانی استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و کرمان است و یکی از غنی‌ترین موزه های زاهدان به شمار می‌رود.

نام دیگر موزه بزرگ زاهدان، موزه منطقه‌ای جنوب شرق است و یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های ایران محسوب می‌شود.

موزه بزرگ زاهدان در ۵ طبقه و با مساحتی حدود بیش از ۱۰ هزار مترمربع، متشکل از بخش‌های مردم‌شناسی، باستان‌شناسی، بوم‌شناسی، کتابخانه و تالارهایی برای نمایش لباس‌های محلی زاهدان، گونه‌های جانوری مثل تاکسیدرمی پرندگان و آکواریوم‌های آب شور استان سیستان و بلوچستان، و غذاهای محلی است.

علاوه‌بر این‌ها، هنگام بازدید از موزه می‌توانید سری هم به سالن محققین بزنید یا به اتاق نمایش که ظرفیت ۴۰ نفری دارد بروید و به تماشای فیلم کوتاهی از بخش‌های مختلف موزه بنشینید.

این موزه در سال ۱۳۹۵ افتتاح شد و یکی از پرطرفدارترین دیدنی های زاهدان در میان گردشگران تورهای فرهنگی بشمار می‌رود.

کتابخانه این موزه دربردارنده بیش از ۵ هزار جلد کتاب ازرشمند با موضوعات مختلفی مثل باستان شناسی، تاریخ، معماری، و موضوعاتی از این قبیل است.

همچنین، در طبقه همکف موزه زاهدان تندیس بزرگی از رستم که در کنارش زال و سیمرغ قرار دارند، هنگام ورود توجه همه را به خود جلب می‌کند.

علاوه‌بر مجسمه رستم، در طبقه همکف ماکت‌هایی از قلعه‌های استان سیستان و بلوچستان و تابلوهای زیبایی از این استان دیده می‌شوند.

بهترین موزه زاهدان کجاست؟

در بخش باستان‌شناسی موزه بزرگ زاهدان می‌توانید درباره محوطه باستانی شهر سوخته، کوه خواجه، دهانه غلامان، اسپیدژ، جیرفت و دیگر آثار باستانی منطقه جنوب شرق ایران اطلاعات کسب کنید.

یکی از جالب‌ترین آثار باستانی این موزه برای گردشگران آثار باستانی برجای مانده از شهر سوخته است.

ظروف سفالی، وسایلی از جنس فلز، گِل، سنگ و شیشه‌، تابلوهای ارزشمند و کتب خطی از دیگر آثار باستانی ارزشمندی هستند که می‌توانید ببینید.

ساعات بازدید موزه زاهدان

آدرس و شماره تماس موزه بزرگ زاهدان

آدرس موزه بزرگ زاهدان (موزه منطقه‌ای جنوب شرق ایران) واقع در استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، تقاطع خیابان آیت الله مطهری و امداد است.

۰۵۴۳۳۲۲۵۳۰۱

ساعت بازدید از موزه

ساعت بازدید هر روز از ساعت ۷ صبح تا ۶ عصر به جز جمعه‌ها و جمعه‌ها از ساعت ۴ تا ۶ عصر است.

مسیر بازدید از این موزه با طی کردن رمپ یا مسیری شیب‌دار آغاز می شود که در این قسمت هم آثار موجود را می‌توانید دیدن کنید و هم یک طبقه بالا بروید، بدون اینکه یک پله را طی کنید.

همچنین در قسمت رمپ و شیب بر روی دیواره‌های این مجموعه در یک طرف تابلوهای مربوط به معرفی آثار تاریخی استان سیستان و بلوچستان (تابلو های استان شناسی) قرار دارند و در طرف مقابل آن قسمت بوم شناسی یعنی تاکسیدرمی پوشش گیاهی و جانوری و آکواریومی از آبزیان آب شور استان در معرض نمایش قرار داده شده است .

بهترین موزه زاهدان کجاست؟

در بخش باستان شناسی موزه بزرگ زاهدان اطلاعاتی شامل مشخصات سایت و محوطه باستانی شهر سوخته، کوه خواجه، دهانه غلامان، اسپیدژ، جیرفت و سایر آثار باستانی و تاریخی منطقه جنوب شرق ایران جهت بازدید علاقمندان جمع آوری گردیده است.

از جمله اشیاء به نمایش درآمده در این موزه که حاصل کاوش‌های باستان شناسی است شامل: سفالینه‌ها، اشیاء فلزی، گِلی، سنگی، شیشه‌ای، تابلوهای نفیس و کتب خطی و غیره می‌شود که برای بازدیدکنندگان به راستی که تماشایی است، چرا که در بخش باستان شناسی این موزه یافته‌های جالبی از شهر سوخته همچون چشم مصنوعی را می‌بینید که در موزه بزرگ زاهدان نگهداری می‌شود.

این چشم مربوط به جسد زن مدفون شده در گورستان شهر سوخته است که از جنس قیر طبیعی و با نوعی چرب جانوری مخلوط شده است.

در روی این چشم مصنوعی، ریزترین مویرگ‌های داخل کره چشم توسط مفتول‌های طلایی به قطر کمتر از نیم میلی‌متر طراحی شده است که به دلیل شرایط سخت نگهداری و حساس بودن، باید در دمای مخصوص نگهداری شود، بنابراین امکان نمایش دائمی آن در ویترین نیست و شما تنها در نمایشگاه‌های موقت موزه بزرگ زاهدان ممکن است از این چشم مصنوعی دیدن کنید.

بهترین موزه زاهدان کجاست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید