بازارگردی در جنوب جذاب و متفاوت است از این رو حتما از بازار قدیمی بوشهر بازدید کنید.

حتما از بازار قدیمی بوشهر بازدید کنید

سلام نو _ سرویس گردشگری: بخش زیادی از جاهای دیدنی بوشهر شامل آثار تاریخی است.

این آثار تاریخی در بافت قدیمی شهر قرار دارند و شامل بناهای طاهری و دهدشتی هستند.

بازار قدیمی بوشهر در فاصله کمی از یکی از عمارت‌های مشهور این شهر قرار دارد.

متاسفانه چیز زیادی از بازارچه بوشهر باقی نمانده و بیشتر شامل چند حجره خالی و چند دالان کوتاه است.

این بازار زمانی یکی از مهم‌ترین قطب‌های اقتصادی استان و کشور بوده است.

بازار قدیمی بوشهر یکی از قدیمی‌ترین بازارهای سنتی ایران است که در محله‌ای قدیمی به نام دهدشتی قرار دارد.

همان‌طور که گفتم دیگر این روزها خبری از آن همه هیاهو و شلوغی بازارچه بوشهر نیست و حالا فقط می‌توانید چند حجره خالی را ببینید که خاطراتی از گذشته را به دوش می‌کشند.

حتما از بازار قدیمی بوشهر بازدید کنید

زمانی بود که حجره‌ها و دالان‌ها دلشان به شلوغی بازار خوش بود و حالا با وجود مراکز خرید بوشهر این بازار از رونق افتاده است.

اگر مسیر بازار سنتی بوشهر را ادامه دهید به بازار مرکزی این شهر می‌رسید. جایی که تفاوت را احساس خواهید کرد.

همه چیز سرزنده و پویاست و مردم در حال خرید هستند. مطمئنم بازار قدیمی بوشهر دلش برای این همه سرزندگی و هیاهوی قدیم تنگ شده است و شاید به بازار مرکزی حسودی می‌کند.

استان بوشهر، بوشهر، خیابان شهدا

برای بازدید از بازار قدیمی بوشهر باید به محله دهدشتی بروید که در بافت تاریخی شهر قرار دارد. این بازار در خیابان شهدا واقع شده و جزو اماکن تاریخی شهر محسوب می‌شود.

آشنایی با بازار قدیمی بوشهر

بازار قدیم بوشهر در بافت قدیمی شهر در محله دهدشتی واقع شده است. در مجموع ۲۵۰ باب مغازه در این بازار وجود دارد که در آنها کالاهای مختلفی به فروش می‌رسند.

قابل ذکر است که بازدید از بازار قدیم بوشهر که خود از جاذبه‌های اصلی گردشگری در شهر بوشهر است، با بازدید از ساحل و دریا در نزدیکی آن کامل‌تر هم خواهد شد و شما می‌توانید با طی‌کردن تنها ۱۱ الی ۱۳ دقیقه پیاده‌روی به ساحل بوشهر بروید و در ساحل کنار دریای نیلگون خلیج‌فارس به تماشای دریا، غروب آفتاب و یا تفریحات مختلف آبی بپردازید و از سفر خود نهایت لذت ببرید.

قدمت بازار قدیم بوشهر به زمان تاسیس شهر، در دوره افشار بازمی‌گردد.

در دوره حکومت قاجار، بازار قدیم بوشهر به یکی از قطب‌های اقتصادی کشور تبدیل شد و کشورهای مختلف مانند انگلیس، آلمان و پرتقال برای سهولت تجارت، در بازار کنسولگری تاسیس کردند.

در دوره ناصرالدین شاه، بازار قدیم بوشهر با ۲۴۰ حجره مرکز ارتباطات تجاری و فرهنگی اقلیت‌ها و مردم از طبقات گوناگون بود.

حتما از بازار قدیمی بوشهر بازدید کنید

بازار قدیم بوشهر با سبک معماری قاجاری ساخته شده است و در ساخت آن به شرایط بومی منطقه توجه کرده‌اند.

این بازار نورگیری و تهویه‌ مناسبی دارد؛ به‌گونه‌ای که در فصل سرما از ریزش برف و باران به داخل بازار جلوگیری می‌کند و تابستان‌ها نیز مانع تابش مستقیم آفتاب به داخل می‌شود و گرما را برای کسبه و خریداران قابل تحمل می‌کند.

بازار قدیم بوشهر راسته‌های مختلفی داشت که عبارت بودند از بازار طلافروشان، بازار قصاب‌ها، بازار ماهی‌فروشان، بازار مرغ‌فروشان، بازار رنگرزها، بازار آهنگران، بازار قالی‌فروشان، بازار کلاه‌فروشان و فضاهایی نظیر تجارت‌خانه.

از شمال به جنوب، این بازار به سه قسمت بازار خدمات عمومی (بازار تره‌بار)، بازار تجاری عمومی (بازار ماهی‌فروشان و زرگران) و بازارچه محلی نیده عمومی تقسیم می‌شد.

در دوران رونق خود، بازار دو راسته معین التجار و رییس التجار را در خود جای می‌داد. هرکدام از این دو راسته اصلی، متشکل از راسته‌های کوچک‌تری بودند.

بازدید از بازار قدیم بوشهر

یکی از مسائل مهمی که همیشه در سفر به یک شهر و منطقه که به‌خصوص از تاریخ و فرهنگی غنی برخوردار است، تماشا و لمس فرهنگ مردمان آن از نزدیک است.

همواره گردشگران بسیاری از سراسر دنیا به کشورهای مختلف سفر می‌کنند تا با آداب و رسوم و فرهنگ مردم آن کشور و منطقه آشنا شوند.

حتما از بازار قدیمی بوشهر بازدید کنید

وقتی که سفر به شهرها و روستاها مطرح باشد، بازدید از بازارهای سنتی و هفتگی و محلی آن بسیار اهمیت دارد زیرا محلی بسیار مناسب برای آشناشدن با فرهنگ و شیوه زندگی روزمره مردم آن ناحیه است.

حال اگر می‌خواهید بدانید چرا بازار قدیم بوشهر ارزش بازدید دارد، باید گفت که این بازار تاریخی یکی از مکان‌های پرتردد شهر است که مردم همواره برای خرید مایحتاج روزانه خود به آن می‌آیند و خرید می‌کنند و درواقع به نوعی قلب شهر بوشهر است.

همچنین در بازار قدیم بوشهر هر نوع کالایی به فروش می‌رسد و یکی از بهترین مکان‌ها در بوشهر است که گردشگران در آنجا می‌توانند با جامعه محلی و طرز زندگی و برخورد مردم در محیط معمولی و زندگی روزمره آشنا شوند.
بازار تاریخی و منحصر به فرد بوشهر در سال ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

یکی از نشانه‌های فرهنگی غنی در این بازار، مشغول کار بودن کسبه مختلف مسلمان، مسیحی و یهودی در کنار هم است.

در این بازار کالاهای زیادی به فروش می‌رسند از انواع پوشاک، ساعت و پارچه گرفته تا انواع خوراکی‌ها، شیرینی‌ها، لبنیات، انواع ماهی‌ها، میوه و سبزیجات و دیگر لوازم زندگی.

حتما در زمان بازدید از بازار قدیم بوشهر سری به غرفه‌های فروش سوغاتی‌ها و صنایع‌دستی بزنید که جلوه‌ای از هنر و خلاقیت مردم بومی بوشهر است.

  • بازدید از بازار قدیم بوشهر عملا زمان زیادی نمی‌برد؛ اما بازدید از بازار مرکزی زمان‌بر و جذاب خواهد بود.
  • آثار تاریخی از اجداد ما به ارث رسیده‌اند. هرچند برخی از آن‌ها، نظیر بازار قدیم بوشهر به‌خودی خود در وضع خوبی به‌سر نمی‌برند، سعی کنیم همچنان آن‌ها را قدر بدانیم و از وارد آوردن هرگونه آسیب خودداری کنیم.
  • در بازار مرکزی شهر، به باورها و فرهنگ مردم احترام بگذارید و سعی کنید با خرید از محصولات بومی، در رونق اقتصادی منطقه پویا باشید.
  • حتما از بازار قدیمی بوشهر بازدید کنید

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید