استان هرمزگان جاذبه‌های تماشایی دارد در این میان همراه باشید و درباره چند شهر جالب در پارسیان که باید آن ها را دید، بدانید.

چند شهر جالب در پارسیان که باید آن ها را دید

سلام نو _ سرویس گردشگری: برای سفر به هرمزگان بهترین زمان نیمه دوم سال است.

آب و هوای گرم و شرجی این استان در فصل‌های گرم سال برای غیر بومیان غیر قابل‌تحمل خواهد بود.

گرچه هوای پارسیان بسیار مطلوب‌تر از سایر نقاط هرمزگان است، اما بهتر است برای رفتن به این شهرستان فصل‌های پاییز و زمستان یا اوایل بهار را انتخاب کنید.

پارسیان یکی از جزایر و بنادر استان هرمزگان است. این خطه اعجاب‌آور از جنوب ایران، در غربی‌ترین قسمت هرمزگان، جاذبه‌های طبیعی کم‌نظیری دارد.

سفال‌ها و کوزه‌های یافت شده در این منطقه، قدمت پارسیان را بیش از ۱۴۰۰ سال تخمین می‌زنند.

در ابتدا این منطقه به نام گاوبندی شناخته می‌شد، اما از سال ۱۳۸۶ به پارسیان تغییر نام داد.

فاصله کم کوه‌های بلند با دریا، سواحل صخره‌ای و ماسه‌ای رویایی، پوشش سرسبز گیاهی و بنادر تفریحی و تماشایی، شما را به تفرج در این منطقه دعوت می‌کنند.

پارسیان هرمزگان سرزمین چشمه‌های جوشان جنوب است. کهور و نخل سراسر این کرانه از خلیج فارس را پوشانده‌اند.

سفر به این منطقه از هرمزگان، خاطره‌ای ماندگار برایتان می‌سازد.

چند شهر جالب در پارسیان که باید آن ها را دید

شهر کوشکنار

«کوشکنار» در غربی‌ترین نقطه شهرستان پارسیان در همسایگی پارس جنوبی و مرز بوشهر، پوشیده از درختان کنار و طبیعتی بکر با دریا و دشت و کوه است.

«بندر تبن»، «پارک شهروند» و مجموعه‌های دیدنی و تفریحی سرسبز ساحلی در روستاهای «سورباش» و «فارسی»، به‌خصوص در پایان سال و اوایل بهار بسیار پرطرفدار و پررونق می‌شوند.

از دیگر دیدنی‌های بکر طبیعی در اطراف این شهر می‌توان منطقه تفریحی و سرسبز در علفزارهای «کورو»، منطقه زیبا و دیدنی «تشتک تاسو» و «لاور» در کوه‌های جنوبی کوشکنار، «تنبوی شمالی» و «تنبوی جنوبی» و اسکله و بندر «تبن» را نام برد.

کوشکنار یکی از شهرهای بخش کوشکنار شهرستان پارسیان در استان هرمزگان ایران است. نام قدیم این شهر «قَصر کُنار» بوده‌است.

این شهر در شش کیلومتری شمال بندرتبن، و در هشت کیلومتری جنوب بنی دکان، و در هفت کیلومتری مغرب اغویرزه، ودر هفت کیلومتری مشرق روستای سروباش واقع شده‌است.

این شهر در دوران گذشته مقر حکم قبیله «آل حرم» بوده، چون در آن دوران قبیله آل حرم بر این منطقه حکمران بودند.

تقریباً تمام مردم به زبان فارسی گویش محلی کوشکناری لاری تکلم می‌کنند. ۹۰٪ از مردم سنی مذهب هستند.

بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۳٬۲۶۰ نفر (۸۴۷ خانوار) بوده‌است.

چند شهر جالب در پارسیان که باید آن ها را دید

آثار قلعه‌ای بسیار قدیمی در وسط شهر باقی‌مانده‌است که گویا مقر حاکم وقت بوده‌است، این قلعه بنام «قلعه شیخ محمد احمد خلفان الأحرمی» مشهور است.

همچنین آثار خانه‌های قدیمی در شهر وجود دارد که از سنگ و کاهگِل ساخته شده‌است.

در ضمن در نزدیکی مسجد جامع این شهر آرامگاه شخصی به نام شیخ انصار است که امروزه تنها ویرانه‌ای از آن به جا مانده‌است.

این شهر که در غرب استان هرمزگان واقع‌شده است، متعلق به شهرستان پارسیان است.

این شهر درگذشته مقر حکومت آل حرم بوده است و قلعه‌های متعدد کاه‌گلی که در وسط شهر وجود دارد دلیل بر اثبات حکمرانی آل حرم است.

ساکنین شهر کوشکنار که سنی مذهب هستند به زبان فارسی کوشکناری لاری صحبت می‌کنند. وجه‌ تسمیه این شهر از درخت کنار است که به‌ وفور در این منطقه یافت می‌شود.

شهر کوشکنار به سبب سواحل آفتابی و چشم‌اندازهای بی‌نظیر، هوای معتدل، جزیره‌های فراوان، تپه‌های شنی و ترکیب پدیده‌های طبیعی دریا، دشت و کوه در شهر کوشکنار باعث شده است تا این منطقه به‌عنوان یکی از مناطق اکو توریسم کشور در تمام فصول سال شناخته شده باشد.

جاذبه‌های گردشگری شهر کوشکنار

ساحل الپی

الپی که یکی از زیباترین سواحل خلیج‌ فارس است سرشار از آرامش است.

غروب عاشقانه‌ای که بر آن حاکم می‌شود موجب شده است که نگین شهر کوشکنار باشد و عاشقان را به خود جذب نماید.

چند شهر جالب در پارسیان که باید آن ها را دید

الپی آن‌ قدر امن است که لاک‌پشت‌ها هرساله در این ساحل، تخم‌گذاری می‌کنند، ماهی‌های رنگارنگ در کمال آرامش جست‌وخیز می‌کنند که تماشای آن‌ها انسان را به وجد می‌آورد.

پارک شهر

جنوب شهر کوشکنار و در کنار ساحل دریا، هیاهوی کودکان مسافری که مسافت طولانی را پیموده‌اند در خود پرورانده است و آرامش و شادی را به آن‌ها هدیه می‌دهد.

آرامگاه شیخ انصار

این آرامگاه متعلق به محمدصادق ملقب به شیخ انصار از عرفا و فضلای شهر کوش کنار است. به دلیل قدمت طولانی این آرامگاه و عدم بازسازی‌های اصولی تبدیل به مخروبه‌ای شده است.

شهر دشتی

با گذشتن از کوشکنار به شهر «دشتی» می‌رسید. درکوه‌های دشتی در جنوب شهر، بلندترین قله به ارتفاع ۴۰ متر، محل «کلات سرخ»، از قلعه‌های جنگی پیش از ظهور اسلام در گذشته بوده است.

در حدود ۱۰۰۰ خانه قدیمی وجود دارد که از سنگ و کاهگل ساخته شده‌است، آثار ارگی بزرگ در جنوب دهستان باقی‌مانده‌است که در دوران گذشت مقر حاکم بوده‌است، این ارگ بنام دژ شیخ حارب بن مذکور یا کلات سرخ معروف است که در سده دوازده هم هجری قمری بنا شده‌است.

چند شهر جالب در پارسیان که باید آن ها را دید

در جنوب شهرستان گاوبندی ومشرف بر خلیج فارس، شاهین کوه واقع است که مرتفع ترین قله آن به کلات سرخ مشهور می باشدکه از قدیم الایام مسکن وپناهگاه مردمان بسیاری بوده است.

وسعت تقریبی کلات سرخ حدود یک هکتار می باشد که در مرکز آن، قله بلندی واقع است که ارتفاعش درحدود ۴۰ متر میرسد که در بالای قله سنگر دیده بانی وجود داشت که بر تمامی مناطق وسرزمین های اطراف کلات از شهرهای منطقه تا سواحل خلیج فارس احاطه داشت.

ازخصوصیات عمده کلات سرخ، عدم دسترسی آسان به آن است چرا که در چهار جهت، پرتگاه ودره های عمیق وجود داردکه تنها راه ورودی به آن یک نقطه بود که نگهبانان ومحافظین زیادی از آن مراقبت می کردند وهیچ دشمنی، به آسانی توانایی ورود به آن نداشت.

بر اساس روایات وگفتارهای موجود، سالها قبل زمانی که شیخ مذکور نصوری حاکم وقت منطقه گاوبندی بود و بر بخش وسیعی از منطقه و دریای پیرامون حکمرانی داشت پس از افزایش اقتدار خود، از تابعیت حکومت مرکزی خارج وادعای استقلال نموده وبدین منتظور سکه ی مخصوص که نشان از شورش و استقلال وی بود ضرب نمود.

چند شهر جالب در پارسیان که باید آن ها را دید

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید