با توجه به روایات متفاوت درباره تاریخ شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، همراه باشید تا بدانیم شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) چه روزی و چند شنبه است؟

شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) چه روزی و چند شنبه است؟ | شهادت حضرت فاطمه زهرا تعطیل شد؟

به گزارش سلام نو حضرت فاطمه سلام الله علیها بر اثر ضربه وارده به آن حضرت در هجوم به خانه شان، پس از چند روز از این واقعه، به شهادت رسیدند.

درباره روز شهادت حضرت زهرا(س) در میان کتاب های تاریخی چند نظر وجود دارد.

بعضی از مورخین این زمان را چهل روز و کسانی این مدت را شش ماه بعد از وفات پیامبر (ص) ذکر کرده‌اند.

همچنین در روایاتی که از ائمه (ع) به ما رسیده است دو تاریخ ذکر شده است که بسیاری از علمای شیعه تاریخ ۹۵ روز بعد از رحلت پیامبر را معتبر تر می دانند.

مطابق با این نقل، شهادت آن حضرت در ۳ جمادی الاخر سال ۱۱ هجری رخ داد.

حضرت زهرا (س) یکی از پنج بانوی قدسی تاریخ جهان به شمار می‌رود و جایگاه بسیار رفیعی در دین اسلام دارد. آن حضرت (س) سومین معصوم، دختر معصوم، همسر معصوم و مادر معصوم و دارای ویژگی‌های ممتاز متعددی است.

۱۲ امام بزرگوار شیعه (علیهم السلام) از نسل حضرت فاطمه زهرا (س) هستند؛ مطابق روایات سوره و آیاتی از قرآن کریم مانند سوره کوثر، سوره انسان، آیه تطهیر و آیه مودت در حق آن حضرت (س) و همسر و فرزندانش نازل گردیده است و دوستی و دشمنی با ایشان، به منزله دوستی و دشمنی با پیامبر (ص) است.

شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) چه روزی و چند شنبه است؟ | شهادت حضرت فاطمه زهرا تعطیل شد؟

بی‌شک بر کسی پوشیده نیست که حضرت زهرا (س) مجموع صفات پدرشان، حضرت محمد (ص) را در خود دارند. حضرت زهرا (س) نه تنها صفات پدر را در خود داشتند، بلکه هر آنچه از علم، معرفت، اخلاق وایمان پدر در دست داشتند و برای دیگران به اشتراک می‌گذاشتند، که حقیقت اسلام زنده بماند و جاودانه شود.

بر اساس منابع تاریخی، در مورد شهادت حضرت فاطمه (س) یا ایام فاطمیه با توجه به روایات مختلف بیش از ده تا پانزده تاریخ متفاوت وجود دارد ولی آنچه شهرت دارد، سه روایت اصلی است.

۴۰ روز بعد از رحلت پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله که مصادف با ۸ تا ۱۰ ربیع‌الثانی است و دهه اول نامیده می‌شود.

۷۵ روز بعد از رحلت رسول خدا صلی‌الله علیه و آله مصادف با ۱۳ تا ۱۵ جمادی‌الاولی که به دهه دوم معروف است.

۹۵ روز بعد از وفات حضرت محمد (ص) که دهه سوم نام دارد و هم زمان با ۱ تا ۳ جمادی‌الآخر است.

محققان تاریخ اسلام معتقدند آنچه بیشتر مورد توجه و سندیت تاریخی است روایت سوم یعنی ۹۵ روز است. البته مراجع تقلید و اهل معرفت به مؤمنان توصیه می‌کنند که هر سه دهه را به عزاداری بپردازند.

زندگینامه حضرت فاطمه زهرا (س)

نام، القاب، کنیه‌ها

نام مبارک آن حضرت، فاطمه (علیها السلام) است و از برای ایشان القاب و صفات متعددی همچون زهرا، صدیقه، طاهره، مبارکه، بتول، راضیه، مرضیه، نیز ذکر شده است.

فاطمه، در لغت به معنی بریده شده و جدا شده می‌باشد و علت این نامگذاری بر طبق احادیث نبوی، آنست که: پیروان فاطمه (علیها السلام) به سبب او از آتش دوزخ بریده، جدا شده و برکنارند.

شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) چه روزی و چند شنبه است؟ | شهادت حضرت فاطمه زهرا تعطیل شد؟

زهرا به معنای درخشنده است و از امام ششم، امام صادق (علیه السلام) روایت شده است که: "چون دخت پیامبر در محرابش می‌ایستاد (مشغول عبادت می‌شد)، نورش برای اهل آسمان می‌درخشید؛ همانطور که نور ستارگان برای اهل زمین می‌درخشد."

صدّیقه به معنی کسی است که به جز راستی چیزی از او صادر نمی شود؛طاهره به معنای پاک و پاکیزه، مبارکه به معنای با خیر و برکت، بتول به معنای بریده و دور از ناپاکی، راضیه به معنای راضی به قضا و قدر الهی و مرضیه یعنی مورد رضایت الهی کنیه‌های فاطمه (علیها السلام) نیز عبارتند از ام الحسین، ام الحسن، ام الائمه، ام ابیها و...

مادر و پدر

نام پدر فاطمه (س) محمد بن عبدالله (ص) است که و مادرش حضرت خدیجه دختر خویلد، از زنان بزرگ و شریف قریش بوده است.

ولادت

فاطمه (علیها السلام) در سال پنجم پس از بعثت(۲) و در روز ۲۰ جمادی الثانی در مکه به دنیا آمد.

ازدواج و فرزندان آن حضرت

امام علی (علیه السلام) از خواستگاران فاطمه (علیها السلام) بود و حضرت رسول بنا بر آنچه که ذکر گردید، به امر الهی با این وصلت موافقت نمود.ثمره این ازدواج مبارک، ۵ فرزند به نامهای حسن، حسین، زینب، ام کلثوم و محسن (که در جریان وقایع پس از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) سقط شد)، بود.

شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) چه روزی و چند شنبه است؟ | شهادت حضرت فاطمه زهرا تعطیل شد؟

شهادت حضرت زهرا (س)

در مورد تاریخ شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) چند روایت وجود دارد که بنا بر روایتی ۷۵ روز پس از رحلت پیامبر اسلام (ص) در ۱۳ جمادی الاولی (که نظر اهل سنت نیز بر همین تاریخ است) و به روایت مشهورتری ۹۵ روز پس از رحلت پیامبر اسلام (ص) مطابق با روز سه شنبه سوم جمادی الثانی در سال یازدهم هجری -در حالی که ۱۸ سال بیشتر از عمر مبارکشان نمی‌گذشت- است.

در «کشف الغمه» و غیر آن روایت کرده‌اند که، چون وفات حضرت زهرا (س) نزدیک شد، اسماء بنت عمیس را فرمود که آبی بیاور که من وضو بسازم، پس وضو ساخت و به روایتی غسل کرد نیکوترین غسل‌ها و بوی خوش طلبید و خود را خوشبو گردانید و جامه‌های نو طلبید و پوشید و فرمود که "ای اسماء جبرئیل در وقت وفات پدرم چهل درهم کافور آورد از بهشت، حضرت آن را سه قسمت کرد یک حصه برای خود گذاشت و یکی از برای من و یکی از برای علی (ع)، آن کافور را بیاور که مرا به آن حنوط کنند."، چون کافور را آورد فرمود که نزدیک سر من بگذار پس پای خود را به قبله کرد و خوابید و جامه بر روی خود کشید و فرمود که "ای اسماء ساعتی صبر کن بعد از آن مرا بخوان اگر جواب نگویم علی (ع) را طلب کن، بدان که من به پدر خود ملحق گردیده‌ام"، اسماء ساعتی انتظار کشید بعد از آن، آن حضرت را ندا کرد و صدایی نشنید، پس گفت:‌ ای دختر مصطفی، ای دختر بهترین فرزندان آدم، ای دختر بهترین کسی که بر روی زمین راه رفته است، ای دختر آن کسی که درشب معراج به مرتبه «قابَ قَوْسَین اَوْ اَدْنی» رسیده است، چون جواب نشنید جامه را از روی مبارکش برداشت دید که مرغ روحش به ریاض جنّات پرواز کرده است پس بر روی آن حضرت افتاد آن حضرت را می‌بوسید و می‌گفت: چون به خدمت حضرت رسول (ص) برسی سلام اسماء بنت عمیس را به آن حضرت برسان؛ در این حال حضرت امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) تشریف آوردند.

شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) چه روزی و چند شنبه است؟ | شهادت حضرت فاطمه زهرا تعطیل شد؟

در روایت دیگر است که اسماء گریبان خود را چاک زد و از نزد فاطمه (ع) بیرون شد، حسنین (علیهما السلام) او را ملاقات کردند فرمودند:‌ ای اسماء، مادر ما کجا است؟

اسماء سکوت کرد، آن دوبزرگوار داخل بیت شدند و دیدند که مادرشان خوابیده است، حضرت امام حسین (ع) نزدیک شد و حرکت داد آن حضرت را دید که از دنیا رفته است «فَقالَ یا اَخا آجَرَ اللّه فی الْوالِدَة؛ گفت:‌ ای برادر؛ خدا اَجر دهد تو را در مصیبت مادر.» پس امام حسن (ع) خود را روی مادر افکند.

مردم مدینه پس از آگاهی از شهادت فاطمه زهرا (س)، در اطراف خانه آن بزرگوار جمع گشتند و منتظر تشییع و تدفین فاطمه (س) بودند، اما اعلام شد که تدفین حضرت زهرا (س) به تأخیر افتاده است؛ لذا مردم پراکنده شدند.

هنگامی که شب فرا رسید و چشمان مردم به خواب رفت، امام علی (ع) بنا بر وصیت فاطمه (س) و به دور از حضور افراد، به غسل بدن مطهر و رنج دیده همسر خویش پرداخت و سپس او را کفن نمود.

هنگامی که از غسل دادن او فارغ شد، به امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) که در زمان شهادت مادر هر دو کودک بودند.

امر فرمود تا عده‌ای از صحابه راستین رسول خدا (ص) را که البته مورد رضایت فاطمه (س) بودند و تعدادشان از هفت نفر بیشتر نمی‌شد، خبر نمایند تا در مراسم تدفین آن بزرگوار شرکت کنند.

پس از حضور صحابه، امیر المومنین (ع) بر حضرت زهرا (س) نماز گزارد و سپس در میان حزن و اندوه کودکان خردسالش که مخفیانه در فراق مادر جوان خویش گریه می‌نمودند، به تدفین فاطمه (س) پرداخت.

هنگامی که تدفین حضرت فاطمه زهرا (علیها السلام) به پایان رسید، رو به سمت مزار رسول خدا (ص) نمود و گفت: سلام بر توای رسول خدا، از جانب من و از دخترت؛ آن دختری که بر تو و در کنار تو آرمیده است و در زمانی اندک به تو ملحق شده.

شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) چه روزی و چند شنبه است؟ | شهادت حضرت فاطمه زهرا تعطیل شد؟

ای رسول خدا، صبر و شکیبایی‌ام از فراق حبیبه‌ات کم شده، خودداریم در فراق او از بین رفت. ما از خداییم و بسوی او باز می‌گردیم. به زودی دخترت، تو را خبر دهد که چه سان امتت فراهم گردیدند و بر او ستم ورزیدند. سرگذشت را از او بپرس و گزارش را از او بخواه که دیری نگذشته و یاد تو فراموش نگشته."

بنا بر روایتی حضرت علی (ع) بر دور قبر حضرت زهرا (س) هفت قبر دیگر ساخت که ندانند قبر آن حضرت کدام است.

و به روایتی دیگر، چهل قبر دیگر را آب پاشید که قبر آن مظلومه در میان آن‌ها مشتبه باشد، و به روایت دیگر قبر آن حضرت را با زمین هموار کرد که علامت قبر معلوم نباشد.

این‌ها برای آن بود که عین موضع قبر آن حضرت را ندانند و بر قبر او نماز نکنند و خیال نبش قبر آن حضرت را به خاطر نگذرانند و به این سبب در موضع قبر آن حضرت اختلاف واقع شده است.

بعضی گفته‌اند که در بقیع است نزدیک قبور ائمه بقیع (علیهما السلام) و بعضی گفته‌اند ما بین قبر حضرت رسول (ص) و منبر آن حضرت مدفون است؛ زیرا که پیامبر اسلام (ص) فرمودند: "ما بین قبر من و منبر من باغی است از باغ‌های بهشت و منبر من بر دری است از درهای بهشت"؛ و بعضی گفته‍اند که حضرت علی (ع)، حضرت زهرا (س) را در خانه خود دفن کردند.

تاریخ شمسی شهادت فاطمه زهرا در ۱۴۰۲

تاریخ دقیق شهادت فاطمه زهرا در سال ۱۴۰۲ روز یکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲ مصادف با ۱۷ دسامبر ۲۰۲۳ میلادی و یا ۳ جمادی الثانی سال ۱۴۴۵ قمری است.

روز شهادت حضرت فاطمه در سال ۱۴۰۲ یکشنبه ۲۶ آذر تعطیل است.

شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) چه روزی و چند شنبه است؟ | شهادت حضرت فاطمه زهرا تعطیل شد؟

ایام فاطمیه چیست و چند روز است

در روایات و تحلیل ها تاریخ شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) متفاوت است، به همین دلیل ایامی را برای شهادت حضرت زهرا در نظر گرفته و زمان بین دو تاریخ را ایام فاطمیه می نامند که از دهه‌های مهم عزاداری برای شیعیان و دوستداران خاندان اهل بیت پیامبر است.

تاریخ شهادت حضرت فاطمه زهرا به روایت اهل سنت:دوشنبه، ۶ آذر ۱۴۰۲

۱۳ جمادی الاول ۱۴۴۵ هجری قمری و ۲۷ نوامبر ۲۰۲۳ میلادی

تاریخ شهادت حضرت فاطمه زهرا به روایت شیعیان :یک شنبه،۲۶ آذر ۱۴۰۲ (تعطیل)

۳ جمادی الثانی ۱۴۴۵هجری قمری و ۱۷ دسامبر ۲۰۲۳ میلادی

تاریخ شروع ایام فاطمیه و تاریخ پایان ایام فاطمیه بدین ترتیب می باشد:

تاریخ دقیق شروع و پایان دهه اول و دوم فاطمیه در تقویم شمسی برابر است با :

دهه اول ایام فاطمیه از از روز جمعه ۳ آذرماه ۱۴۰۲ شروع و در تاریخ دوشنبه ۱۳ آذر ماه ۱۴۰۲ به پایان می‌رسد.

دهه دوم ایام فاطمیه از روز جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲ شروع و در تاریخ یکشنبه ۳ دی ۱۴۰۲ به پایان می‌رسد.

شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) چه روزی و چند شنبه است؟ | شهادت حضرت فاطمه زهرا تعطیل شد؟

تاریخ دقیق شروع و پایان دهه اول و دوم فاطمیه در تقویم قمری برابر است با :

دهه اول ایام فاطمیه از جمعه ۱۰ جمادی الاول ۱۴۴۵ تا دوشنبه ۲۰ جمادی الاول ۱۴۴۵

دهه دوم ایام فاطمیه از جمعه ۱ جمادی الثانی ۱۴۴۵ تا یکشنبه ۱۰ جمادی الثانی ۱۴۴۵

تاریخ دقیق شروع و پایان دهه اول و دوم فاطمیه در تقویم میلادی برابر است با :

دهه اول ایام فاطمیه از جمعه ۲۴ نوامبر۲۰۲۳ تا دو شنبه ۴ دسامبر۲۰۲۳

دهه دوم ایام فاطمیه از جمعه ۱۵ دسامبر ۲۰۲۳ تا یکشنبه ۲۴ دسامبر ۲۰۲۳

لازم به ذکر است از شامگاه پنجشنبه ۲ آذر مراسم روضه دهه اول فاطمیه آغاز و و تا شامگاه یکشنبه ۱۲ آذر ماه ادامه دارد و همچنین مراسم روضه دهه دوم فاطمیه از شامگاه پنجشنبه ۲۳ آذر آغاز و تا شامگاه شنبه ۲ دی ماه ادامه می‌یابد. (این تاریخ مربوط به برگزاری مراسمات روضه و دهه های اول و دوم فاطمیه است.)

ایام فاطمیه جمعا ۶ روز می باشد، ۳ روز در ماه جمادی الاول و ۳ روز در ماه جمادی الثانی. بنابراین فاطمیه اول از ۱۳ تا ۱۵ جمادی الاول است و فاطمیه دوم از سوم تا پنجم جمادی الثانی می باشد.

ظاهراً علت اینکه سه روز در هر ماه بعنوان روز شهادت آن حضرت (س) معرفی شده است به این دلیل است که این احتمال وجود دارد که ماههای قمری از رحلت پیامبر (ص) تا شهادت حضرت زهرا (س)، ۲۹ روز بوده باشند، حال آنکه درصورت کامل بودن ماههای قبل، روز شهادت ۱۳ جمادی الاول و یا سوم جمادی الثانی خواهد بود.

چرا که طبق تقویم، حداکثر سه ماه قمری ۲۹ روزه و حداکثر ۴ ماه قمری ۳۰ روزه می توانند پشت سر هم قرار گیرند.

ولی در عرف به دهه دوم جمادی الاول از دهم تا بیستم جمادی الاول که بنابر قول ۷۵ روز، شهادت آن بانوی بزرگوار در آن واقع شده است دهه فاطمیه اول و به دهه اول جمادی الثانی از اول تا دهم جمادی الثانی، که طبق قول ۹۵روز،شهادت حضرت زهرا(س) در آن واقع شده است،دهه فاطمیه دوم گفته می شود.

شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) چه روزی و چند شنبه است؟ | شهادت حضرت فاطمه زهرا تعطیل شد؟

تعطیل شدن شهادت حضرت فاطمه زهرا

با تصویب مجلس شورای اسلامی سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س ) تعطیل رسمی شد و تعطیلی روز ملی شدن صنعت نفت (۱۹ مارس ) لغو گردید.
در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی، لایحه "اصلاح لایحه قانونی تعیین تعطیلات رسمی کشور" در شور دوم مطرح و از تصویب گذشت.
در ماده سه این لایحه آمده است : روز سوم جمادی الثانی به عنوان روز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س ) تعطیل عمومی اعلام می شود و تعطیلی روز بیست و نهم اسفندماه (۱۹ مارس ) لغو می گردد.
دولت قبلا در لایحه تقدیمی خود به مجلس شورای اسلامی در خصوص تعطیلی سالروز شهادت حضرت فاطمه (س ) پیشنهاد کرده بود که روز سیزدهم جمادی الاول تعطیل باشد.
براساس تقویم های موجود دو روایت درباره روز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س ) وجود دارد که یکی سیزدهم جمادی الاول و دیگری سوم جمادی الثانی سال یازدهم هجری قمری می باشد.
به موجب ماده تصویبی دیگر، هیات وزیران با کسب نظر موافق رئیسان قوای مقننه و قضائیه می تواند به مناسبت بروز برخی حوادث و وقایع بسیار مهم در بعضی نقاط یا سراسر کشور ، تعطیل عمومی اعلام کند.
به استناد تبصره یک ماده دو لایحه " اصلاح لایحه قانونی تعیین تعطیلات رسمی کشور" ، تمام مراجع قضایی و اجرایی در این گونه موارد مکلفند برای حفظ حقوق مردم، اقدام های قضایی و اجرایی مقرر در روزی را که تعطیل اعلام شده است، در وقت مناسب دیگری که از یک ماه تجاوز نکند، معمول دارند.

شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) چه روزی و چند شنبه است؟ | شهادت حضرت فاطمه زهرا تعطیل شد؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید