مراسم رونمایی وام قرض الحسنه رسالت بدون کارمزد با حضور وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی و جمعی از مدیران ارشد کشوری و لشگری کشور برگزار شد.

دریافت وام قرض الحسنه رسالت بدون کارمزد

مراسم رونمایی وام قرض‌الحسنه رسالت بدون کارمزد امروز ۵ آذر با حضور سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران , محمدحسین حسین زاده مدیرعامل بانک رسالت و جمعی از مدیران ارشد نظام پولی و بانکی کشور در محل همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد.

مدیر عامل بانک رسالت گفت: با کاهش ۸۰ درصدی هزینه ها توانستیم با راه اندازی ۲۵ سامانه و کمک ۱۰ شرکت که همگی از زیر مجموعه های بانک نیستند وام قرض الحسنه بدون کارمزد را در شورای فقهی بانک مرکزی مطرح کرده و بعد از تایید در بدنه بانک مرکزی از ۲۰ روز قبل به صورت پایلوت اجرایی و امروز به صورت همگانی برای همه مردم ایران در دسترس قرار خواهد گرفت.

مراسم وام قرض الحسنه بدون کارمزد

بانک ها تخصصی تر می شوند/ قانون جدید بانک مرکزی گامی به پیش در جهت استقلال و اقتدار بانک مرکزی

رئیس بانک مرکزی اعلام کرد: بانک ها در ایران باید بر اساس نوع فعالیت و اهداف نظام بانکی دسته بندی و اساسنامه آنها بر این اساس تدوین شود.

محمدرضا فرزین، با بیان اینکه سیاست بانک مرکزی سیاست توسعه بانکداری تخصصی است، گفت: امروزه همه بانک ها عملیات مشابهی انجام می دهند که در کمتر کشوری این مساله مشاهده می شود، ولی برنامه بانک مرکزی به دنبال سیاست های اخیری که اعلام کرده به دنبال تفکیک بانک ها و تخصصی کردن فعالیت آنهاست. ما باید بتوانیم بانک ها را با توجه به فعالیت، تخصص و اهداف نظام بانکداری کشور بتوانیم دسته بندی کنیم و این مسئله در بانک مرکزی در حال انجام است که به بانک های توسعه ای، تجاری، بانک های جامع و قرض الحسنه در آینده نزدیک تفکیک می شوند و هر کدام در حوزه تخصص خود عملیات تجهیز و تامین مالی متفاوتی خواهند داشت.

وی با اشاره به برنامه بانک مرکزی برای تخصصی سازی فعالیت بانک ها گفت: امروزه بانکداری تخصص که در کشور ما در حال انجام است تخصصی نیست، روش تامین بانک توسعه ای متفاوت است و باید در اساسنامه این بانک ها تغییرات اساسی انجام دهیم. یعنی این بانک های توسعه ای باید بتواند بخش های کشاورزی و تولید را تامین مالی کند و این وظیفه سهامداران این بانک است و ما طرح هایی در این خصوص داریم و در وزارت اقتصاد نیز یک عقیده مشترک بین ما و وزارت اقتصاد در این خصوص وجود دارد.

فرزین همچنین در خصوص بانکداری اسلامی نیز بیان کرد: توسعه و گسترش عملیات بانکداری اسلامی از طریق قرض الحسنه و تامین مالی خرد و غیر تجاری عموم مردم با کمترین هزینه از اهداف بانک مرکزی است و طرح وام قرض الحسنه بدون کارمزد تبلور این هدف است که باید به عنوان الگویی موفق توسعه یابد و نیازهای عمومی مردم ار در زندگی روزمره را رفع کند.

وی افزود: برای دستیابی به این هدف باید تغییرات اساسی در اساسنامه و نوع فعالیت بانک ها به وجود آید که در بانک مرکزی در حال تدوین چارچوب فعالیت آنها هستیم و به تبع ان هر نوع بانک مقررات و دستورالعمل های نظارتی متفاوتی خواهد داشت که در بخش نظارت بانک در حال اجرایی شدن است.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: بانک توسعه ای، بانک تجاری، بانک جامع و بانک قرض الحسنه به لحاظ ابزارهای تامین مالی و حوزه فعالیت متفاوت هستند و رویکرد بانک مرکزی نیز سیاستگذاری و نظارت متفاوت با هر یک از این بانک ها خواهد بود.

وی در ادامه اظهار داشت: بانکداری جامع نیز که ترکیبی از عملیات بانکداری توسعه ای، بانکداری تجاری و قرض الحسنه را همزمان انجام دهد نیز در مدل جدید بانکداری وجود دارد که دستورالعمل ها و بخشنامه های فعالیت آن نیز در حال تدوین است.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین به اهمیت نظارت بر شبکه بانکی اشاره کرد و گفت: پس از تفکیک و دسته بندی بانک ها نوع نظارت در هر بانک نیز متفاوت و بر اساس تخصص هر بانک باید انجام شود که با توجه به اختیاراتی که قانون جدید به بانک مرکزی داده است هر جا که پول سپرده گذار باشد نظارت بانک مرکزی نیز حضور خواهد داشت و در این راه از فناوری های نوین و سامانه های الکترونیک بیشترین بهره خواهیم برد و قطعا آنچه که در آینده نزدیک در حوزه نظارت بانک مرکزی خواهید دید با شرایط کنونی متفاوت خواهد بود.

فرزین قانون جدید بانک مرکزی را گامی به جلو در جهت استقلال و اقتدار بانک مرکزی توصیف کرد و گفت: قانون جدید بانک مرکزی به صورت نسبی استقلال و اقتدار این بانک را برای انجام بهتر وظایف ارتقا داده است و از این پس بانک مرکزی نظارت بیشتری بر بازار پول و شبکه بانکی خواهد داشت. به عنوان نمونه میزان و نحوه توزیع تسهیلات تکلیفی به شورای پول و اعتبار واگذار شده است که از طریق آن بانک مرکزی توان نظارتی و کنترل بیشتری بر این نوع تسهیلات خواهد داشت.

مراسم وام قرض الحسنه بدون کارمزد

احتمال خروج وام های خرد از شمول کنترل تزارنامه بانک ها

وزیر اقتصاد در «آیین رونمایی از وام قرض الحسنه بدون کارمزد» بانک قرض الحسنه رسالت ابراز امیدواری کرد که وام های خرد قرض الحسنه از شمول کنترل ترازنامه بانک ها برای رضایت مردم و افزایش پرداخت قرض الحسنه ها خارج شود.

سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی ، گفت: اتفاق امروز که با همت بانک قرض الحسنه رسالت صورت گرفت، بسیار ارزشمند و الهام بخش برای سایر طرح های حوزه بانکداری و بانکداری اسلامی است.

وی در ادامه بیان کرد: در ستاد اقتصادی دولت برای اینکه هدف گذاری عدالت مالی را به درستی پیش ببریم ، چاره‌ای جز تاکید ویژه بر شاخص شمول مالی نداریم. یعنی دسترسی‌های عموم طبقات جامعه را به خدمات مالی، بیشتر، سهل تر و ارزان تر به عنوان سه رکن عدالت مالی در دستور این ستاد دهیم و همه تلاش هایی که در این خصوص در وزارت اقتصاد صورت گرفته، مانند طرح افزایش توثیق، سامانه ستاره برای سهل کردن دسترسی مردم تا سفته و برات الکترونیکی و تسهیلات خرد بدون ضامن از جمله خود تقویت بانکداری قرض الحسنه همه در راستای ایجاد همین عدالت مالی و دسترسی بیشتر عامه و طبقات مختلف مردم با هزینه کمتر و آسان تر به خدمات مالی است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین بیان کرد: در سال جاری دو گام بلند در حوزه بانکداری برداشته شد؛ در گام اول که در شهریور ماه و با پیگیری های وزارت اقتصاد و همکاری شورای پول و اعتبار و همچنین رییس بانک مرکزی رخ داد، موفق شدیم فرآیندهای اخذ کارمزد تسهیلات قرض الحسنه را از مدل یکپارچه 4 درصد کارمزد خارج کنیم که آنچه امروز در حال رونمایی است ثمره این تلاش و همکاری است.

مراسم وام قرض الحسنه بدون کارمزد

تمبر یادبود آیین رونمایی وام قرض‌الحسنه رسالت با حضور رئیس کل بانک مرکزی ، مدیرعامل بانک رسالت و رئیس شرکت ملی پست نیز در این مراسم رونمایی شد.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید