غارهای ایران بسیار تماشایی هستند از این رو حتما از غارهای بان مسیتی در چابهار بازدید کنید.

حتما از غارهای بان مسیتی در چابهار بازدید کنید

سلام نو _ سرویس گردشگری: غارهای بان مسیتی از جمله دیدنی‌ترین جاذبه‌های چابهار هستند که در ارتفاعات شهبازبند و در نزدیکی روستای چشم‌نواز تیس قرار گرفته‌اند.

این جاذبه دربرگیرنده سه غار است که در دل کوه‌ها قرار دارند و فقط یکی از آنها طبیعی است و دو غار دیگر آن مصنوعی و دست ساز هستند در داخل غار اول از میان این غارهای سه گانه، یک مقبره کوچک هم قرار دارد که شکل و شمایل مکعبی دارد.

غار دومی و سوم نیز فضای ساده‌ای دارند و ارتفاع دهانه آنها به ترتیب ۸۰ سانتی متر و ۲۰ سانتی متر است و از این رو برای داخل شدن به فضای داخلی این غارها باید به حالت خمیده وارد شد.

جالب است بدانید که در زبان بلوچی با به معنای مرد خداپرست و مسیتی به معنای محل عبادت است.

آنطور که کارشناسان می‌گویند این غارها مکانی برای پرستش و نیایش بوده‌است که رفته رفته صرفا به مکان مرموز و جالب برای بازدیدکنندگان تبدیل شده‌است.

آشنایی با غارهای بان مسیتی

یکی از جاذبه های مهم روستای تیس که در شمال غربی شهرستان چابهار واقع شده است، غارهای بان مسیتی هستند.

این غارهای سه گانه در دامنه کوه شهبازبند و در ارتفاع ۲۵ متری از سطح زمین قرار دارند و دوتای آن ها طبیعی و یکی از آن ها، دست ساز است.

حتما از غارهای بان مسیتی در چابهار بازدید کنید

با توجه به شواهدی که به دست آمده است عده ای معتقدند که از این غارها در گذشته به عنوان پرستشگاه و محل انجام مناسک مذهبی و ذبح استفاده می کرده اند.

درباره وجه تسمیه این غارها، باید گفت که بان در زبان بلوچی به معنای مرد صالح، خداپرست و تارک دنیاست و مسیتی به معنای پرستشگاه و معبد مرد صالح؛ البته در برخی منابع آمده است که بان به معنای شهر است و مسیتی به معنای ماد و در نتیجه، این غارها پرستشگاهی برای مهرپرستی بوده اند.

غار اول

درون یکی از این غارها که طبیعی ست و ابعاد کوچکی دارد، در عمق یک متری از سطح غار، یک آرامگاه از جنس گچ ساخته شده است که مردم محلی آن را با عنوان بان مسیتی می شناسند؛ البته این روزها، این نام تعمیم پیدا کرده است و به کل مجموعه غارهای سه گانه، بان مسیتی می گویند.

همچنین خوبست اشاره کنیم که بر روی دیوارهای این معبد یا آرامگاه، با جوهر قرمز و بنفش خطوط و علاماتی رسم شده که به خط گجراتی و هندی شباهت دارند.

غار دوم

این غار در فاصله ۷ متری از غار اول قرار دارد و ارتفاع دهانه اش، ۸۰ متر است. انتهای این غار مسدود شده است؛ اما گمان می برند در گذشته در انتهای آن، پل ارتباطی به غار سوم وجود داشته، یا آنکه غار دوم به چاه های زیرزمینی و محل دفن مردگان مرتبط بوده است.

حتما از غارهای بان مسیتی در چابهار بازدید کنید

غار سوم

غار سوم هم ۵۰ متر با غار اول فاصله دارد و در سمت چپ آن واقع شده است؛ ارتفاع دهانه این غار به ۲۰ متر می رسد.

غارهای بان مسیتی کجاست

غارهای سه‌گانه در روستای تیس از توابع شهرستان چابهار واقع شده‌اند. روستای تیس در ۱۰ کیلومتری شمال غربی چابهار و ضلع شرقی منطقه آزاد تجاری قرار گرفته است.

پیشینه این روستا به بیش از ۲,۵۰۰ سال پیش و دوران هخامنشیان بازمی‌گردد.

با توجه به نشانه‌های تاریخی می‌توان گفت مردم این منطقه پیرو دین زرتشت بوده‌اند.

در اسناد موجود و نوشته‌های مربوط به لشکرکشی اسکندر مقدونی به ایران، از این روستا با عنوان «تیز» نام برده شده است.

تاریخ‌نویسان دوره اسلامی، از این منطقه به‌عنوان بندر «تزیا» یا «تسی» و مرکز تجارت شکر ایالات مکران و گندم سیستان نام برده‌اند.

این روستا در گذشته بندر تیس نامیده می‌شد و یکی از بنادر مهم بازرگانی دریای عمان به‌شمار می‌رفت. ویرانه‌های این بندر باستانی هنوز هم در اطراف روستا به چشم می‌خورند.

حتما از غارهای بان مسیتی در چابهار بازدید کنید

گورهای به‌جای مانده بر ارتفاعات تیس نشان از اسکان اقوام یک‌جانشین و دام‌پرور در غارهای این منطقه دارند.

علی‌رغم تلاش کارشناسان و باستان‌شناسان در طول سالیان، هم‌چنان غارها یکی از اسرارآمیزترین مکان‌هایی هستند که ذهن بشر را به خود مشغول کرده‌اند.

به‌طور کلی غارها در طول زمان به ‌عنوان جایگاه توقف احشام به هنگام کوچ‌نشینی یا محل اسکان اقوام یک‌جانشین مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

غارهای آهکی در اثر فرسایش و عملکرد نیروهای داخلی، دچار شکستگی و ترک‌هایی در پوسته داخلی خود می‌شوند و زمین‌شناسان با شمارش همین خطوط به سن آن‌ها پی می‌برند.

غارهای سه‌گانه در روستای تیس، دامنه کوه شهباز و ۱۰ کیلومتری شمال غربی بندر چابهار قرار دارند و به‌دلیل وسعت و چند شاخه‌ بودن، کماکان محلی برای داستان‌ها و افسانه‌های مردم بومی منطقه هستند.

روستای تیس که از جاذبه های گردشگری سیستان و بلوچستان به شمار می‌آید، در مسیر ارتباطی چابهار-کنارک قرار دارد و به‌راحتی با خودروی شخصی قابل‌دسترسی است.

غارهای سه‌گانه تیس حدود ۱۰ کیلومتر با بندر چابهار فاصله دارد.

برای دسترسی به روستای تیس باید از چابهار به‌سمت روستا حرکت کنید؛ وارد بلوار توحید و سپس بلوار شهید ریگی شوید.

با رسیدن به روستای تیس در میدان به‌سمت جاده تیس تغییر مسیر دهید. در روستا تابلوهای راهنما، مسیر غارهای تیس را نشان می‌دهند.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، ۱۰ کیلومتری شمال غربی چابهار، روستای تیس

حتما از غارهای بان مسیتی در چابهار بازدید کنید

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید