مناطق حفاظت شده ایران جذاب و دیدنی هستند از این رو حتما از منطقه حفاظت شده عبدالرزاق در کردستان بازدید کنید.

حتما از منطقه حفاظت شده عبدالرزاق در کردستان بازدید کنید

سلام نو _ سرویس گردشگری: کردستان هرنوع جاذبه طبیعی که فکرش را بکنید در دل خود جا داده است.

اگر به حیات وحش علاقه دارید، می‌توانید از منطقه حفاظت شده عبدالرزاق بازدید کنید. منطقه حفاظت شده عبدالرزاق زیستگاه ۸۰گونه پرنده و ۱۷گونه پستاندار است.

این منطقه وسیع، ۴۳هزار و ۹۵۰ کیلومتر مساحت دارد و اکثر گونه‌های جانوری که در آن زندگی می‌کنند، از گونه‌های نادر جانوری ایران هستند.

قوچ، عقاب طلایی، قرقی، کبک و لک‌لک، از جمله مهمترین گونه‌هایی هستند که در منطقه حفاظت شده عبدالرزاق زندگی می‌کنند.

منطقه حفاظت شده عبدالرزاق درست کنار غار کرفتو قرار گرفته است. پس اگر به غار کرفتو رفتید، می‌توانید از این منطقه م بازدید کنید.

آشنایی با منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ عبدالرزاق

استان سرسبز و زیبای کردستان، یکی از مناطق پر بازدید گردشگری محسوب می‌شود که با وجود جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیار، می‌تواند مورد پسند هر نوع سلیقه و ذائقه‌ای باشد.

حتما از منطقه حفاظت شده عبدالرزاق در کردستان بازدید کنید

در سفرتان به این دیار، اگر به تماشایِ مکان‌های هیجان‌انگیز علاقه‌مند هستید از جاهای دیدنی سقز همچون منطقه حفاظت شده عبدالرزاق دیدن کنید که زیستگاه بسیاری از جانوران است.

منطقه‌ای که ۸۰ گونه از پرندگان، ۱۷ گونه از پستانداران در این زیستگاه زندگی می‌کنند.

اگر به تورهای پرنده نگری علاقه مند هستید، می توانید به هنگام بازدید از منطقه حفاظت شده عبدالرزاق، گونه‌های نادر و کمیابی را ببینید که می‌تواند برای هر فرد گردشگری جالب باشد.

از جمله این گونه‌های کمیاب و نادر می‌توان به لک لک، عقاب طلایی، مرغ حق، قوچ، شغال، قرقی، هما، کبک و شغال اشاره کرد.

از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد این منطقه که وسعتی بالغ بر ۴۳ هزار و ۹۵۰ هکتار دارد، وجود تنوع گونه های گیاهی نظیر مرزه، گون، کما، بادام وحشی، زنبق، میخک و زول است که در بخش حیات وحش منطقه حفاظت شده عبد الرزاق قرار دارد.

این گونه‌های گیاهی به دلیل شرایط خوب آب و هوایی و داشتن جنگل ها و مراتع سرسبز توانسته زیستگاه بسیاری از جانوران باشد.

ناگفته نماند، در حال حاضر بیش از ۳۵۰ گونه گیاهی در منطقه عبدالرزاق شناساسایی شده است.

از دلایلی که بر اهمیت این منطقه حفاظت شده می‌افزاید، داشتن دیدنی‌هایی جذاب مانند قلعه زیویه است. قلعه زیویه از معروف‌ترین آثار تاریخی شهر سقز به شمار می‌رود که در ارتفاعاتی بلند و بر روی تپه‌ای تماشایی قرار دارد.

قلعه‌ای باستانی که با گذشت سال‌ها از زمان ساختش، هنوز هم بقایای از اثرش، استوار به جای مانده است.

حتما از منطقه حفاظت شده عبدالرزاق در کردستان بازدید کنید

علاوه بر وجود قلعه باستانی زیویه که اهمیت منطقه حفاظت شده عبدالرزاق را دوچندان کرده، اثر فرهنگی غار باستانی کرفتو هم از دیگر جاذبه‌های این منطقه محسوب می‌شود که تأثیر بسیاری بر اهمیت این منطقه گذاشته است.

غار باستانی کرفتو، غاری دست ساز است که قدمتش به دوران مادها می‌رسد و رمز و رازهای بسیاری را در میان خود دارد.

گردشگران تور کردستان به هنگام بازدید از شهر سقز می‌توانند هم از قلعه زیویه و هم از غار باستانی کرفتو دیدن کنند و لحظاتی متفاوت را به هنگام بازدید از این جاذبه‌ها تجربه کنند.

همچنین می‌توانند، اگر به بازارگردی علاقه دارند سری به بازار سقز بزنند و با خرید از صنایع دستی که هنر دست مردمان خوش ذوق کردستان است، سوغاتی را به رسم یادگار از این دیار با خود به همراه ببرند.

منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ عبدالرزاق کجاست

منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ عبدالرزاق یکی از جاذبه های گردشگری سقز است که با وسعتی بالغ بر ۴۳ هزار و ۹۵۰ هکتار، عنوان سومین منطقه‌ی حفاظت‌شده در استان کردستان را به خود اختصاص می‌دهد.

این منطقه زیستگاه ۸۰ گونه از پرندگان، ۱۷ گونه از پستانداران و بیش از ۳۵۰ گونه از گیاهان مختلف، مخصوصا گیاهان نادر و کمیاب است.

حتما از منطقه حفاظت شده عبدالرزاق در کردستان بازدید کنید

در کنار زیبایی‌های طبیعی، وجود آثار تاریخی همچون تپه باستانی زیویه، اهمیت و محبوبیت این منطقه را افزون‌ کرده‌اند.

کبک، قوچ، لک‌لک، عقاب طلایی، هما، قرقی، مرغ حق، شغال، میش و میش مرغ، از جمله حیوانات و کما، گون، مرزه، بادام وحشی، زنبق، میخک و زول، شماری از گیاهان یافت شده در این منطقه‌ی ارزشمند است.

منطقه حفاظت شده عبدالرزاق در موقعیت جغرافیایی N۳۶۱۸ E۴۶۴۴ در استان کردستان واقع است. زیستگاه عبدالرزاق سقز با مساحت ۴۳ هزار و ۹۵۰ هکتار سومین منطقه حفاظت شده استان کردستان است در شهرستان سقز واقع شده است.

۸۰ گونه پرنده، ۱۷گونه از پستانداران و بیش از ۳۵۰ گونه گیاهی در این زیستگاه زندگی میکنند. لک لک، عقاب طلایی، هما، قرقی، مرغ حق، کبک، قوچ، میش مرغ و شغال از جمله گونه های شاخص و نادر زیستگاه عبدالرزاق است.

آنچه که به این منطقه اهمیت دوچندان بخشیده است وجود آثار تاریخی و فرهنگی غار باستانی کرفتو و قلعه زیویه است.

منطقه عبدالرزاق که از مناطق ماهوری استان کردستان است مستعد در رشد انواع گونه های گیاهی است که با در دست داشتن برنامه های پژوهشی و مطالعاتی و جذب نیروی متخصص می توان در آینده نزدیک به شناسایی گونه های بیشتری در کل استان و به ویژه در منطقه عبدالرزاق اقدام کرد.

گونه های گیاهی مرزه، گون، کما، بادام وحشی، زنبق، میخک و زول از انواع گونه های گیاهی منطقه عبدالرزاق و گاها وجود برخی گونه های نادر و بومی از دیگر شاخص های کردستان در بین دیگر استان ها و حتی جهان است.

حتما از منطقه حفاظت شده عبدالرزاق در کردستان بازدید کنید

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید