جاذبه‌های طبیعی کردستان درجه یک و دیدنی است، همراه باشید تا بدانیم قدمت غار کرفتو کردستان چقدر است.

قدمت غار کرفتو کردستان چقدر است؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: محققان در بررسی‌هایی که داشته‌اند با کشف کتیبه‌هایی که از غار کرفتو به‌دست‌آمده است نسبت غار کرفتو به دوره سلوکیان، اشکانیان، ساسانیان و اسلامی بر می‌گردد.

در دیگر اکتشافات از غار کرفتو زمان سکونت انسان‌ها به دوره‌های پیش از تاریخ معاصر اشاره دارد.

غار کرفتو قریب به هزار سال از فعالیت بازمانده است و مجدداً آغاز فعالیت خود را از سر گرفت.

غار کرفتو آثار باستانی مربوط به دو هزار سال قبل از میلاد در ۷۰ کیلومتری شمال غرب شهر دیواندره در استان کردستان قرار گرفته است و جزو آثـار صخـره ای و طولانی ترین و مهم ترین غارهای تاریخی ایران مـربـوط به قـرن سـوم مـیـلادی است.

برخی قسمت ها نیز توسط انسان ها تغییر شکل داده شده اند و به همین دلیل بزرگترین غار دستکند ایران شناخته می شود.

نگران نام غار نباشید، برای رسیدن به این غار نیازی به کوهپیمایی سخت ندارید بلکه باید از ۱۸۰ پله عبور کنید و این غار سرشار از پیچ و خم هایی است که هنوز هم همه مسیرها کشف نشده اند.

در غار کرفتو دو بخش طبیعی و دست ‌کند وجود دارد.

بخش دست کند مربوط به حضور انسان ها در دوره های مختلف تاریخ است و به عنوان یکی از بی نظیرترین مدل های معماری محسوب می شود.

این غار در سال ۱۳۱۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قدمت غار کرفتو کردستان چقدر است؟

آشنایی با غار کرفتو

غار کرفتو یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین غارهای استان کردستان است. این غار در ۷ کیلومتری شمال غرب دیواندره و ۹۰ کیلومتری شهرستان سقز واقع شده است. مسیر رسیدن به غار کرفتو پله‌ای است و برای رسیدن به آن باید ۱۸۰ پله را طی کنید. درواقع غار کرفتو ۱۰۰ متر از سطح زمین ارتفاع دارد.

نمای پلکانی و طبقه‌ای غار کرفتو آن را بسیار خاص و متمایز کرده است. این غار از لحاظ تاریخی ارزش بالایی دارد. وجود کتیبه‌ای در یکی از ورودی غار تایید می‌کند که روزگارانی غار کرفتو محل زندگی سلوکیان بوده است. در کتیبه سردرد ورودی این غار نوشته است: اینجا محل زندگی هراکلس است. هرکس به آن وارد شود، در امان است.

نکته جالب در مورد غار کرفتو جهت جغرافیایی قرار گرفتن است. وضعیت خاص غار در کوه باعث شده است که غار کرفتو در زمستان گرم و در تابستان سرد باشد. همین مساله این غار را به پناهگاهی ایده‌آل برای اقوام باستانی تبدیل کرده است.

از جذابیت‌های این غار هرچه بگوییم، حق مطلب ادا نخواهد شد. خلاصه کلام اینکه در سفر به کردستان حتما غار کرفتو و معماری شگفت‌انگیز آن را ببینید تا به جذاب بودن کردستان ایمان بیاورید.

هنگامی که وارد غار می‌شوید در ورودی غار چهارطبقه معماری صخره‌ای و دست کند را مشاهده می‌کنید و در آن اتاق‌های فراوانی به چشم می‌خورد که از معماری منحصربه‌فرد مارپیچی همانند تونل‌هایی که به هم وصل شده، اتاق‌ها قرار گرفته‌اند.

باید گفت که بلندای ورودی غار کرفتو از سرتپه حدوداً ۲۵ متر می‌باشد که در قدیم راهی سخت و دشوار در دامنه کوه بوده که برای راهنمایی گردشگران از این آثار باستانی می‌باشد و حتی با درست‌کردن تعدادی سنگ‌چین و پله‌های چوبی طرفدارن طبیعت با دشواری خود را به داخل غار می‌رساندند.

قدمت غار کرفتو کردستان چقدر است؟

در زمان‌های گذشته به دلیل محل اسکان قوم‌های گوناگون، یک‌سری دخل و تصرف‌هایی در غار ایجاد گردید که سبب شد اتاق‌هایی تودرتو و گذرهای دالانی را به وجود آورد به همین دلیل در بین تمامی غارهای دست کند از معروفیت بیشتری برخوردار است و این معروفیت بی‌دلیل نیست؛ زیرا هر بازدیدکننده‌ای را محصور خود می‌نماید.

فاصله سنندج تا غار کرفتو

غار کرفتو یکی از جاهای دیدنی دیواندره استان کردستان است که در حدود ۶۷ کیلومتری شمال غرب این شهر و ۷۰ کیلومتری شرق سقز قرار دارد. این غار در میان روستاهای مسعودآباد یا ترکان‌بلاغ دیواندره از جنوب، روستای میرسعید سقز از غرب، روستای علی‌آباد و نخود دره تکاب از شمال و روستای یوزباش‌کندی از شرق و جنوب شرق جای گرفته است.

برای رفتن به غار کرفتو به شهرستان دیواندره سفر کنید. از دیواندره به‌سمت سقز حرکت کنید. بعد از پیمودن ۲۳ کیلومتر در جاده اصلی، با رسیدن به دوراهی تکاب از سمت راست وارد جاده‌ای فرعی شوید. ۳۵ کیلومتر دیگر هم این مسیر را به‌سمت تکاب ادامه دهید. بعد از آن از سمت چپ وارد جاده به‌سمت غار کرفتو خواهید شد و بعد از مسافتی چهار کیلومتری به غار کرفتو می‌رسید.

  • فاصله سنندج تا غار کرفتو: ۱۶۳ کیلومتر
  • فاصله تکاب تا غار کرفتو: حدود ۳۵ کیلومتر
  • آدرس غار کرفتو: استان کردستان، حدود ۶۷ کیلومتری شمال غرب دیواندره

با اینکه دسترسی به آب آشامیدنی وجود دارد، اما بهتر است در فصل های گرم سال آب به همراه داشته باشید. سیستم روشنایی در Karaftu Caves برق کشی شده است، اما ممکن است برق مشکل شده و قطع شود، پس بهتر است همراه خودتان چراغ قوه کوچکی بردارید.

بیرون غار نیز فاقد درخت و سایه است، بنابراین همراه خودتان کرم ضد آفتاب و کلاه داشته باشید. برای رسیدن به ورودی غار نیز باید از ۱۸۰ پله بالا بروید، بهتر است اگر زانو درد یا درد مفاصل دارید این پله ها را در نظر داشته باشید.

قدمت غار کرفتو کردستان چقدر است؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید