غارهای ایران بسیار جالب و شگفت‌انگیز هستند از این رو همراه باشید تا بدانیم قدیمی‌ترین غار کهگیلویه و بویر احمد کجاست.

قدیمی‌ترین غار کهگیلویه و بویر احمد کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: با طی کردن مسافتی حدود ۴۵ کیلومتر از یاسوج به بخش پاتاوه شهرستان دنا می‌رسید.

در فاصله ۲ کیلومتری روستای ده‌شیخ، غار آهکی شگفت‌انگیزی وجود دارد که مربوط به دوره دوم زمین‌شناسی است و بیشتر از ۱۳۵ میلیون سال قدمت دارد.

غاری که به صورت اتفاقی در سال ۸۹ توسط چوپانی از اهالی ده‌شیخ کشف شد و به عنوان یکی از شگفت‌انگیزترین غارهای ایران شناخته می‌شود، به طوری که به آن لقب علی‌صدر۲ داده‌اند.

غار ده شیخ‌دنا بیش از ۶ کیلومتر عمق دارد و یک غار آهکی کاملا طبیعی است و با دارا بودن هفت گالری و دالان‌ها و مسیرهایی مختلف با نمایی از قندیل‌های آهکی گوناگون، منظره شگفت‌انگیزی را ایجاد کرده و چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

غار ده شیخ؛ قدیمی‌ترین غار کهگیلویه و بویر احمد

این جاذبه ی گردشگری در استان کهگیلویه و بویراحمد بر اساس بررسی های زمین شناسی که صورت گرفته مربوط به دوره ی دوم زمین شناسی بوده است و ده شیخ یک غار آهکی کاملا طبیعی است.

در طی سالیان طولانی که گذشته است بر اثر ریزش نزولات جوی نیز حفره هایی در این غار تشکیل شده است.

قدیمی‌ترین غار کهگیلویه و بویر احمد کجاست؟

همین باعث شده تا آب درون حفره ها به بیرون راه پیدا کند و به این ترتیب قندیل و دالان های شگفت انگیزی در این محدوده پدید آمده است.

غار ده شیخ از منحصربه فردترین جاذبه های استان کهگیلویه و بویراحمد می باشد، به طوری که به آن لقب علی‌صدر ۲ داده‌اند.

نبود هیچ‌گونه نقاشی بر روی دیواره‌های غار نشان می‌دهد که این مکان در طی قرن‌ها دست‌نخورده و ناشناخته باقی مانده است.

از عجایب این غار، گرم بودن آن در زمستان و سردی هوای درون آن در تابستان است. گرمای اسرارآمیز زمستان‌ها و خنکای دل ‌انگیز تابستان این غار، معمایی است که هنوز پاسخی برای آن وجود ندارد.

دهانه غار ده شیخ در ارتفاع ۱۶۷۰ متری از سطح دریا نیز واقع شده و بسیار تنگ و باریک است.

مسیر ابتدایی این غار به اندازه ای تنگ و باریک است که حدود ۵ الی ۶ متر را باید به صورت نشسته طی کنید.

دهانه غار ده ‌شیخ درست روبه روی قله قاش مستان، دنا قرار گرفته است. ارتفاع این غار در برخی مناطق تا هفت متر هم می‌رسد و در دالان‌های مختلف غار، قندیل‌های آهکی گوناگون با زیبایی خاصی شکل گرفته ‌اند.

بر اثر ریزش نزولات جوی در طی سال‌ها حفره‌هایی ایجاد شده و آب درون حفره‌ها به بیرون خارج می‌شود که موجب شکل‌ گیری این قندیل ‌های زیبا شده است.

غار ده شیخ یکی از ۶۰۰ غاری شناسایی شده در ایران است و از لحاظ وسعت و عمق تاکنون در رتبه دوم قرار دارد.

بر اساس مطالعات عمق غار بیش از ۶ کیلومتر تخمین زده می‌شود و به دلیل همین وسعت، هنوز بخش‌ها و دالان‌هایی از آن شناسایی یا باز نشده است.

قدیمی‌ترین غار کهگیلویه و بویر احمد کجاست؟

مسیر غار ده شیخ

شهر تاریخی پاتاوه مرکز بخش ۳۰ هزار نفری پاتاوه از توابع شهرستان دنا از جاذبه‌های بدیعی برخوردار است.

برای دسترسی به این جاذبه شگفت‌انگیز باید ابتدا به شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کنید، بعد از سفر به یاسوج و طی کردن مسافتی حدود ۴۵ کیلومتر به بخش پاتاوه شهرستان دنا می‌رسید تا پس از آن با گذر از مناظر طبیعی و پل تاریخی پاتاوه به دنیای اسرارآمیز یکی از زیباترین غارهای ناشناخته ایران قدم بگذارید.

غار ده‌شیخ یکی از غارها و دیدنی های استان کهگیلویه و بویر احمد است که در ۲ کیلومتری روستای ده‌شیخ، در ۵۱ کیلومتری شهر یاسوج و ۳۵ کیلومتری شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا قرار دارد.

این غار، با هفت گالری و مسیرهای مختلف چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

غار ده‌شیخ در طی قرن‌های متمادی ناشناخته مانده بود تا این که در یکی از روزهای زمستان سال ۸۹، چوپانی از اهالی ده‌شیخ در حالی که به دنبال گله‌اش بود، متوجه این غار شد و تاکنون سه مرحله اکتشاف توسط محققان و غارشناسان انجام شده است.

قدیمی‌ترین غار کهگیلویه و بویر احمد کجاست؟

غار ده شیخ یکی از غارهایی است که طی بررسی های باستان شناسی که انجام شده در آن بقایای انسانی، حیوانی و سفال در این غار پیدا شده است و این نشان از زندگی انسان هایی است که مربوط به دوران ظهور اسلام نیز بوده اند. سفال‌ها و استخوان‌های کشف شده در این غار ۱۳۵ میلیون سال قدمت دارند که نشان می‌دهد در مقطعی از تاریخ، برخی از انسان‌ها این غار عظیم را برای زندگی انتخاب کرده بودند.

با وجود این که قدمت این سفال با توجه به مطالعاتی که بر روی آنها انجام شده نیز هنوز مشخص نمی باشد که این سفال ها مربوط به کدام دوره ی تاریخی هستند، اما طبق گفته برخی از کارشناسان قدمت این سفال ها به قبل از ظهور اسلام نیز باز می گردد.

طبق بررسی‌های باستان‌شناسی نوع سفال‌ها، مربوط به دوره هخامنشی و ساسانی است. تنوع سفال هایی که درون این غار کشف شده نیز نشان از قدمت طولانی مدت ده شیخ نیز می دهد.

در کف غار آثاری از زیست انسان مشاهده شده که نشانگر استفاده انسان در قبل از اسلام از این غار بوده است.

آدرس: یاسوج، شهر تاریخی دنا، نزدیک پل تاریخی پاتاوه، روستای ده‌شیخ

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید