در مطلب زیر شاهد تصاویری از کوچکترین سبیل جهان روی نوک سوزن خواهید بود.

رونمایی از ریزترین سبیل دنیا روی نوک سوزن + عکس

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، کوچکترین سبیل جهان به منظور جلب توجه مردان به سنجش سلامت خود روی یک گلبول قرمز سوار شد.

دانشمندان استرالیایی کوچکترین سبیل جهان را ساخته‌اند که به اندازه کافی ریز است که روی یک گلبول قرمز قرار بگیرد.

هدف از طراحی این سبیل کوچک با عرض تنها پنج میکرون، افزایش آگاهی در مورد سلامت مردان بوده است.

این سبیل کوچک در مرکز نانوساخت ملبورن(MCN) با استفاده از همان تکنیک‌هایی که دانشمندان برای ساخت دارو یا سیستم‌های تحویل دارو یا اجزای کوچک برای حسگرها یا سیستم‌های میکروسیال استفاده می‌کنند، ساخته شد.

فرآیند ساخت این سبیل کوچک شبیه به ساختن اشیای مینیاتوری بسیار کوچک است. برنی اورلوپ، مدیر مهندسی و عملیات در MCN گفت: ما به دقت این سبیل کوچک موسوم به Mo را با لایه‌بندی رزین پلیمری و چاپ سه‌بعدی روی یک پایه کوچک چاپ کردیم و آن را به یک گلبول قرمز خون با استفاده از یک ابزار در ابعاد میکرو چسباندیم.

کوچکترین سبیل جهان روی نوک سوزن

این گلبول قرمز از نمونه‌ای که از یک اهداکننده داوطلب گرفته شده بود، جدا شد و روی یک صفحه با روکش طلا ثابت شد و سپس در یک لایه فلزی به ضخامت ۱۵ نانومتر پوشانده شد تا برای لحظه بزرگ خود آماده شود.

در نهایت، تصاویری از قرارگیری این میکروسبیل با استفاده از میکروسکوپ الکترونی روبشی(SEM) گرفته شد.

اینکه چرا چنین کاری انجام شده، احتمالاً سؤالی است که در ذهن همه کسانی که این خبر را می‌خوانند، ایجاد می‌شود. موضوع فقط ساخت یک هنر مینیاتوری نبوده است، بلکه یک ترفند تبلیغاتی در حمایت از یک موسسه خیریه سلامت مردان به نام Movember بوده که مردان را تشویق می‌کند تا آگاهی خود را در مورد مسائلی مانند سرطان پروستات و بیضه و همچنین خودکشی مردان افزایش دهند. اهدای خون نیز از اهداف برجسته این کار بوده است.

آلیسون گولد، سخنگوی صلیب سرخ استرالیا می‌گوید: اهدای خون تنها راهی برای کمک به خویشان نیست، بلکه راهی عالی برای شناخت سلامت خود و در عین حال نجات یک زندگی است. مردم با هر اهدا از ضربان قلب، فشار خون و میزان ذخیره آهن در بدن خود آگاه می‌شوند.

وی افزود: اگرچه این سبیل، خیلی کوچک است، اما امیدواریم بتواند تأثیر زیادی بگذارد و الهام بخش چندین مرد(و زن) باشد تا خون اهدا کنند و برای سلامت خود تلاش کنند.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید