۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 55477144

خراسان رضوی بناهای تاریخی بی‌بدیلی دارد از این رو همراه باشید تا بدانیم قدیمی ترین مسجد گناباد کجاست.

قدیمی ترین مسجد گناباد کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: مسجد جامع گناباد با نقشه‌ای دو ایوانی از سردر تزیینی، صحن یا میانسرا، ایوان شمالی و جنوبی، رواق و سه شبستان ستون‌دار تشکیل می‌شود.

ایوان اصلی یا ایوان قبله در سمت جنوبی صحن واقع شده است و تزییناتی آجری مانند دو قطار پیچ، نوارهای اسلیمی و یک حاشیه کتیبه قرآنی به خط بنایی دارد.

کتیبه داخل ایوان حاوی نام بانی خیر و سازنده مسجد است. در ایوان اصلی مسجد جامع محرابی با نقوش هندسی گیاهی و کتیبه‌هایی به خط معلقی مشاهده می‌شود.

در ضلع شرقی ایوان شرقی شبستانی موسوم به قرآن جای دارد که پوشش سقف آن بر روی چهار ستون قرار دارد. با قدمتی که به دوره خوارزمشاهیان بازمی‌گردد.

مسجد جامع گناباد که با شماره ۳۲۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، از مکان های دیدنی گناباد محسوب می‌شود.

مسجد جامع؛ قدیمی ترین مسجد گناباد

گناباد شهر قنات‎های کهن است و قنات قصبه یکی از آثار ثبت جهانی ایران در فهرست یونسکو، در این شهر واقع شده است اما قنات‎ها تنها میراث به جای مانده از نیاکان در این شهر نیستند.

مسجد جامع گناباد از یادگارهای دوره خوارزمشاهیان از پس دوران و پشت سر گذاشتن زمین‎لرزه‎های شدید، خم به ابرو نیاورده است.

قدیمی ترین مسجد گناباد کجاست؟

تاریخ ساخت مسجد جامع گناباد براساس کتیبه آن، سال ۶۰۹ هجری قمری برابر با ۱۲۱۲ میلادی است یعنی بیش از هشتصد سال پیش.

از ویژگی‎های شاخص مسجد جامع گناباد کتیبه‎های به خط کوفی است که با آجرکاری زیبا و چشم‎نواز در اطراف ایوان قبله، به اجرا درآمده است.

وجه تمایز دیگر این مسجد، سبک دو ایوانی آن است که مربوط به اوایل قرن هفتم هجری می‌شود و از بقیه نمونه‎های موجود در ایران سالم‌تر است.

بنا بر بررسی‎های علمی انجام شده بر روی کف مسجد جامع، لایه‌های کف ماسه‎ای است و در لابه‎لای این لایه، بخش‎هایی از سازه‎های کهن‎تر یافت شده است که قدمت آن‎ها را تا حدود قرن سوم هجری قمری تخمین زده‎ اند.

این سازه‎های کهن که مصالح آن‎ها بیشتر از خشت و گل بوده است، بر اثر ریزش ماسه‌ای مدفون شده و مسجد جدید بر روی آن ساخته شده است.

پس از خوارزمشاهیان، در دوره ایلخانی نیز قسمت‎هایی به مسجد افزوده شد.

بخش‎های گوناگون این مسجد جامع شامل سردر تزئینی، صحن یا میان‌سرا، ایوان‌های شمالی و جنوبی، رواق و سه شبستان ستون‌دار است.

ایوان اصلی که به سمت قبله قرار دارد، در سمت جنوبی صحن واقع شده و دارای چهار طاق گهواره عرضی و چهار قوس است.

این بخش دارای تزئیناتی آجری شامل دو قطارپیچ، نوارهای اسلیمی و یک حاشیه کتیبه قرآنی به خط بنایی است. این کتیبه همان جایی است که می‎توان تاریخ ساخت بنا را در آن دید.

قدیمی ترین مسجد گناباد کجاست؟

همچنین سردر ورودی ضلع شمال شرقی بنا با طاق جناغی و کناره گچبری به نقش‎های پرندگان در میان گل و برگ آراسته که بر روی لایه‎ای از گچ ایجاد شده است.

این اثر با شماره ۳۲۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

محل قرارگیری مسجد جامع گناباد

آدرس: ایران، استان خراسان رضوی، گناباد، کوی شرقی (قصبه)

گناباد مرکز شهرستان گناباد در سیصد کیلومتری جنوب مشهد واقع است و تا تهران ۱۲۰۰ کیلومتر فاصله دارد.

مسجد جامع گناباد، یکی از بناهای مشخص و مورخ اواخر دوره خوارزمشاهیان به‌ شمار میرود که به‌رغم زمین‌ لرزه‌ های شدید و تحمل تعمیرات مکرر، شکل بنای اصلی خود را حفظ کرده است.

از امتیازات مهم این مسجد وجود کتیبه‌ های کوفی و آجرکاری‌ های زیبا است که بر اطراف ایوان قبله آن نقش بسته است و در انتهای حاشیه کتیبه خط کوفی، تاریخ ساخت این مسجد، سال ۶۰۹ هجری قمری برابر با ۱۲۱۲ میلادی مشخص شده است.

این مسجد یکی از سه مسجد ایران است که به سبک دو ایوانی در اوایل قرن هفتم هجری ساخته شده و از بقیه سالمتر مانده است و بر اساس آثار و شواهد موجود، ساختمان کنونی دارای الحاقاتی است که احتمالا در دوران ایلخانی ایجاد شده است.

قدیمی ترین مسجد گناباد کجاست؟

با توجه به نتایج به دست آمده، لایه‌ های کف مسجد متشکل از ماسه بادی است و قسمت‌ هایی از بناهای مدفون شده در زیر ماسه‌ ها، در حدود قرن سوم هجری ساخته شده و مصالح آن بیشتر از خشت و گل و چینه بوده است که بر اثر ریزش ماسه‌ های فراوان، این بناهای کوچک با سطح زمین برابر شده و بناهای بعدی بر روی همان ابنیه مدفون شده قبلی ساخته شده‌ اند.

آثار و شواهد معماری این مسجد که در کوی شرقی این شهر واقع است، حکایت از آن دارد که مسجد جامع فعلی بر روی مسجدی کهن‌ تر بنا شده و در دوره ایلخانی نیز فضاهایی به آن افزوده شده است.
مسجد جامع با نقشه دو ایوانی شامل سر در تزئینی، صحن یا میان‌ سرا، ایوان‌ های شمالی و جنوبی، رواق و سه شبستان ستون‌ دار می‌ باشد و عبارت است از یک حیاط بطول ۶۶ متر و عرض ۴۴ متر.

از مهمترین اقدامات مرمتی این اثر فاخر در چند سال اخیر می‌ توان به عملیات مرمتی شامل بام‌ سازی و آجر فرش مجدد بام شبستان شرقی، کف‌ سازی، نور پردازی و گچکاری شبستان جنوب شرقی، تعویض دو درب چوبی بنا، اجرای تزئینات آجری در دو ایوان ورودی و نور پردازی ایوان‌ های اصلی و محوطه مسجد اشاره کرد.

گرچه بیش از ۸ قرن از قدمت مسجد جامع گناباد میگذرد، اما این مسجد همچنان به حیات خود ادامه‌ می‌ دهد و روزانه شاهد حضور قشرهای مختلف مردم در نماز جماعت و مراسم مذهبی مختلف است.

قدیمی ترین مسجد گناباد کجاست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید