جاذبه‌های سمنان تنها به بناهای تاریخی و طبیعت آن ختم نمی‌شود از این رو همراه باشید تا بدانیم سوغات و صنایع دستی سمنان چیست.

سوغات و صنایع دستی سمنان چیست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: استان سمنان به‌دلیل قرار گرفتن در راه‌های ارتباطی متعدد، یکی از استان‌های پرتردد کشور است.

سوغات این استان نیز متنوع و شامل انواع صنایع دستی، محصولات کشاورزی و لبنی و نان‌های محلی است.

استان سمنان یکی از پهناورترین استان های ایران به حساب می آید و جمعیت زیادی را در شهر سمنان دارد.

اگر تا به حال به سمنان سفر کرده باشید، با جاذبه های تاریخی، فرهنگی و هنری آن آشنا هستید.

در میان همه جاذبه هایی که این استان را از سایر استان های ایران متمایز می کند، صنایع دستی و سوغاتی های متنوع آن جایگاه ویژه ای دارد.

صنایع دستی هر استان شناسنامه آن استان محسوب می شود و اطلاعات زیادی را درباره تاریخچه و گذشته آن به جهانیان نشان می دهد.

سوغات خوراکی سمنان

نان شیرمال

نان شیرمال، سوغات بسیاری از شهرهای ایران است؛ اما سابقه پخت آن در سمنان به بیش از ۱۰۰ سال پیش بازمی‌گردد.

آرد گندم، شیر و روغن موادی هستند که برای تهیه این سوغاتی خوشمزه به کار گرفته می‌شود. نان شیرمال جزو محبوب‌ترین سوغاتی ست که می‌توانید از این شهر خریداری کنید.

سوغات و صنایع دستی سمنان چیست؟

نان بقسمات

نان بقسمات یا بغسمات که به نان سمنانی نیز شهرت دارد یکی از نان‌های سنتی این استان است. برای تهیه این نان، خمیری با آرد، مایه نخود و شکر تهیه می‌کنند و سپس آن را به چونه‌های کوچک تبدیل می‌سازند. برای پخت، چونه‌ها را باز نمی‌کنند و آنها را در کوره مخصوصی به نام داش قرار می‌دهند.

نان چای

نان چای نام یکی دیگر از سوغاتی‌های خوشمزه سمنان است که طرفداران خاص خود را دارد. این نان در واقع همان نان بقسمات خشک شده است و تحت عنوان نان چای به فروش می‌رسد.

نان قندی

این نان در اکثر شهرها پخته و به فروش می‌رسد؛ اما اگر به دنبال یک نان قندی عالی و باکیفیت هستید باید آن را در سمنان و به ویژه شهر شاهرود پیدا کنید. این نان از ترکیب آرد، سبوس گندم، شکر، روغن مایع، آب، نمک و تخم مرغ و کنجد برای تزیین تهیه می‌شود.

پسته دامغان

پسته دامغان آنقدر باکیفیت و شناخته شده است که شاید نیاز به معرفی نداشته باشد. سابقه این استان در کشت و تولید پسته به بیش از ۷۰۰ سال می‌رسد. اگر در فصل برداشت پسته، یعنی اوایل مرداد تا اواخر مهر به دامغان رفتید خرید پسته را فراموش نکنید.

سوغات و صنایع دستی سمنان چیست؟

حلوای سیاه

آرد سبوس‌دار، مغز گردو، شکر، شیره انگور، فلفل سیاه، هل، دارچین، زرچوبه، میخک، زنجبیل و زیره مواد تشکیل‌دهنده یکی از سوغاتی‌های خوشمزه سمنان است که حلوای سیاه نام دارد. به دلیل تیره بودن رنگ حلوا به آن حلوای سیاه می‌گویند که به هنگام خوردنش مزه تند آن را بیشتر از سایر مزه‌ها احساس می‌کنید.

سایر سوغات سمنان

از دیگر سوغات سمنان و شهرهای اطرافش می‌توان به خربزه، محصولات لبی، گردو، فتیر و ... اشاره کرد.

صنایع دستی سمنان

استان سمنان از استان‌های صاحب نام در زمینه‌ی صنایع دستی است که از مشهورترین آن‌ها می‌توان به سفالگری، منبت چوب، چاپ قلمکار و گلیم‌بافی اشاره کرد.

سفالگری

استان سمنان در زمینه‌ی صنعت سفالگری، پیشینه‌ای درخشان دارد. در کاوش‌های باستان‌شناسی اطراف دامغان، سفالینه‌هایی کشف شده است که قدمت آن‌ها به قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. مرغوبیت خاک، تحت‌تاثیر اقلیم کویری، از دلایل رونق سفالگری در استان است.

منبت چوب

منبت، ایجاد نقش‌های برجسته روی چوب از طریق کنده‌کاری است. با توجه به آثار به‌جای‌مانده در برخی از اماکن مذهبی، منبت‌کاری در استان سمنان، قدمتی بیش از ۲۰۰ سال دارد. امروزه نیز دسترسی به چوب‌های جنگلی به‌دلیل وجود راه‌های ارتباطی فراوان در استان با شمال کشور، موجب توسعه و رواج این صنعت در استان شده است به‌نحوی که شغل بیشتر اهالی در برخی از روستاها، منبت‌کاری است.

سوغات و صنایع دستی سمنان چیست؟

چاپ قلمکار

نوعی چاپ سنتی با استفاده از قالب‌های چوبی دارای نقوش برجسته است. شهرستان دامغان از مراکز صاحب امتیاز این صنعت به شمار می‌رود و تولیدات آن از نظر کمی و کیفی قابل‌توجه هستند. رومیزی‌، پرده، سفره و سایر اقلام تزیین شده با چاپ قلمکار در دامغان، به خارج از کشور صادر می‌شود.

گلیم‌بافی

گلیم‌بافی از هنرهای اصیل ایرانی است که در بسیاری از روستاهای استان به یادگار مانده است و گلیم بافته شده در هر منطقه از کشور، خصوصیات ویژه‌ای دارد؛ یا در روش بافت متفاوت هستند یا در نقشه‌ها و طرح‌ها یا در مواد اولیه. در استان سمنان، برخلاف روش رایج در بافت گلیم که در آن از نخ پنبه‌ای به‌عنوان تار و از نخ پشمی به‌عنوان پود استفاده می‌شود، از نخ پشمی هم به‌عنوان تار و هم به‌عنوان پود استفاده می‌کنند.

لاک تراشی

لاک‌تراشی یا هنر چوب‌تراشی مهارتی ست که استادکاران از طریق ابزارهای مختلف، چوب‌ها را به اشکال مختلف کابردی مانند قاشق، چنگال، پارچ و ... در می‌آوردند و روی آنها را با ابزارهای مختلف تزیین می‌کنند. جالب که بدانید در مازندران به این هنر چوتراشی می‌گویند.

چلنگری

چلنگری در واقع همان آهنگری در مقیاس سبک و محلی ست که به وسیله آن اشیای سبک‌وزنی همچون میخ‌طویله، میخ سرکج، نیم‌ذرع بزازی، انبر و سیخ و سه‌پایه‌ی آهنی، زنجیر و سیخانک، قلم، سنبه، منقل آهنی، چفت‌وریزه، تملیک، اسکنه، مقار، درفش، جوالدوز و امثال این‌ها ساخته و تولید می‌شود. این حرفه از دیرباز در سمنان رواج داشته و امروزه در حال منسوخ شدن است.

سوغات و صنایع دستی سمنان چیست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید