بناهای تاریخی و با اصالت دیدنی هستند از این رو حتما از این دو خانه تاریخی سمنان بازدید کنید.

حتما از این دو خانه تاریخی سمنان بازدید کنید

سلام نو _ سرویس گردشگری: سمنان از آن شهرهایی است که قابلیت‌های گردشگری تاریخی، مذهبی و طبیعی آن به اندازه‌ای گسترده و متنوع است که سفر به آن را به یکی از مهیج‌ترین تجربه‌های ایرانگردی شما تبدیل می‌کند.

گذشته از جاذبه‌های طبیعی سمنان که بیشتر شامل مناطق کویری بکر و جنگل‌های چشم‌نواز می‌شود، اماکن تاریخی متعددی در این استان و هشت شهرستان آن جای گرفته‌اند که بازدید از آنها بسیار ارزشمند است.

با این حال به نظر می‌رسد به جز چند جاذبه طبیعی و مکان تاریخی برجسته، مابقی جاهای دیدنی سمنان آنچنان که باید در میان گردشگران شناخته شده نیست.

بنابراین تصمیم گرفتیم شما را به یک سفر مجازی به این استان مرکزی ایران ببریم و گوشه‌هایی از جذابیت‌های زیبای آن را برایتان به تصویر بکشیم.

خانه طاهری سمنان؛ بنایی تماشایی

برای دیدن بنایی تاریخی با سبک و سیاق خانه‌های دوره قاجار و اوایل پهلوی همراه با معماری کویری، می‌توانید از خانه طاهری در سمنان بازدید کنید.

این ساختمان در محله اسفنجان در جنوب غربی شهر سمنان قرار دارد.

حتما از این دو خانه تاریخی سمنان بازدید کنید

خانه طاهری‌ها از خشت، چوب و ساروج ساخته شده است و دارای بخش‌هایی همچون آب انبار، بخش اندرونی و بیرونی، آشپزخانه، ایوان، هشتی، اتاق خادم و زیرزمین، دو حیاط، اتاق زمستانه، اتاق تابستانه و بادگیر می‌باشد.

این بنا بعد از مرمت برای کاربرد اقامتی به بهره‌برداری رسیده است.

خانه طاهری سمنان در میان باغی بزرگ و در نزدیکی خانه رجبی در سال ۱۳۴۶ هجری قمری ساخته شد. این خانه در ابتدا به خان محله اسفنجان تعلق داشت.

این بنا هم‌اکنون در خیابان ابوذر سمنان قرار دارد. در محله اسفنجان با مرکزیت تکیه پهنه با قدمت بیش از سه هزار سال بناهای مهمی مانند مسجد جامع، بازار و حمام پهنه قرار دارند.

جالب است بدانید که قسمت اعظم خانه طاهری مرمت شده است. ناگفته نماند که این بنا در سال ۱۳۷۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

در سال ۱۳۹۵سرپرست میراث فرهنگی سمنان از تعریف کاربری جدید برای خانه طاهری خبر داد.

در آن سال تصمیمات حول این محور بود که خانه‌های تاریخی سمنان به بخش خصوص واگذار گردد تا با مرمت این خانه‌ها بتوان آن‌ها را احیا کرد.

در معماری به کار رفته در خانه‌های سنتی ایرانی به طور معمول سعی می‌شده است نیازهای ساکنین خانه با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی برآورده گردد.

سبک معماری به کار رفته در خانه طاهری سمنان که نمونه‌ای از خانه‌های سنتی درونگرای ایرانی است، به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی تعلق می‌گیرد.

طرح کلی این بنا مانند سایر خانه‌های درونگرا شامل یک حیاط در مرکز بنا است و سایر فضاها و عناصر در گرداگرد حیاط قرار می‌گیرند.

حتما از این دو خانه تاریخی سمنان بازدید کنید

مساحت خانه طاهری سمنان در حدود ۱۶۳۰ و زیربنای آن در حدود ۱۲۴۰ متر مربع است.

مصالحی که در ساخت این بنا به کار رفته است شامل خشت، چوب و ساروج می‌شود که پس از گذشت سال‌ها هنوز هم دوام خود را حفظ کرده‌اند.

همچنین آجرکاری سردر ورودی و نمازخانه و گچ‌کاری دیواره اتاق‌ها تزئینات اصلی به کار رفته در بنا را شامل می‌شوند.

از سایر زیبایی‌های معمارانه به کار رفته در این بنا می‌توان به قوس‌های فراوان، گچ‌بری سرستون‌ها و پایه ستون‌ها در ایوان‌ها نام برد.

خانه تاریخی کلانتر؛ بنایی باشکوه

خانه کلانتر مربوط به دوره قاجار متعلق به کلانتر وقت، خانواده مشهدی علی اصغر مداح بوده است و در حال حاضر به صورت سفره‌خانه در خدمت عموم است.

این خانه سنتی به نام‌های دیگری همچون عمارت بادگیر یا خانه رجبی نیز شناخته می‌شود و دارای هفده اتاق، حمام قدیمی، آب ‌انبار و حوض‌خانه است.

در بدو ورود به حیاط، حوض شش ضلعی، باغچه‌های کوچک تزیین شده، دیوارهای آجری زیبا، پنجره‌های رنگی، تخت و میزهای سنتی جلوه خاصی به حیاط مرکزی داده‌اند و شما را جذب خودشان می‌کنند.

این عمارت برگرفته از معماری کویری ایران است. یعنی اتاق‌های تابستانه با بادگیر خنک می‌شود و رو به غرب هستند، درحالی که اتاق‌های زمستانه با ارتفاع کم سقف، رو به شمال واقع شده‌اند.

حتما از این دو خانه تاریخی سمنان بازدید کنید

زیرزمین منزل در ظلع شمالی حیاط مرکزی قرار دارد و یکی از زیرزمین‌های بنا دارای تونلی است که چند خانه و حتی یک قلعه را به هم مربوط می‌ساخته است.

خانه تاریخی کلانتر متعلق به دوره قاجار، در نبش میدان ابوذر (پاچنار) واقع شده است. این بنای تاریخی دارالحکومه سمنان بوده و به خانه رجبی نیز مشهور شده است.

علاوه بر زیبایی ها و معماری بی نظیر بنا، بادگیر این خانه منحصربه فرد است و در بدو ورود نظر هر بازدید کننده ای را به خود جلب می کند. مصالح اصلی بنا را خشت و گل تشکیل داده و نازک کاری آن با گچ انجام شده است.

خانه کلانتر دارای یک حیاط مرکزی و باغچه و فضاهایی از جمله راهرو، اتاق های تابستانی و زمستانی، بادگیر می باشد.

بادگیر بلند و منحصربفرد این خانه در روی قسمت جنوبی است که از روی سقف قسمت تابستان نشین بیرون آمده است.

از نظر تزئینات و فرم بنا قسمت جنوبی و شرق و غرب از موقعیت برتری برخوردار است و نمای قسمت شمال بنا ساده تر است.

این خانه دارای آب انبار، قراولخانه، اصطبل و اتاق مخصوص خدمه، اتاق های مهمان و قسمت های اداری بوده است.

این بنا دارای هفده اتاق میباشد. اتاق های تابستانی دارای بادگیر و رو به شمال هستند و اتاق های زمستانی رو به غرب در دو طبقه، با ارتفاع کم ساخته شده اند تا زودتر گرم شوند.

اتاق های شمالی و رو به جنوب در زمستان مورد استفاده قرار می گرفته است و اتاق های رو به شرق که در غرب بنا واقع است در بهار و پاییز استفاده می شده است.

این بنا در حال حاضر به عنوان رستوران بین المللی و سفره خانه سنتی مورد استفاده قرار میگیرد.

این مکان در قسمت جنوبی سمنان در محله اسفنجان و در نبش میدان ابوذر (پاچنار) واقع شده است .

حتما از این دو خانه تاریخی سمنان بازدید کنید

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید