نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه حکمی را به تصویب رساندند که طبق آن، یارانه نقدی باید حذف شود؛ البته بلافاصله پس از تصویب این حکم، قالیباف گفت که این مصوبه به معنای حذف یارانه نقدی نیست.

مجلس در مصوبه‌ای یارانه نقدی را حذف کرد؛ قالیباف: حذف نکردیم

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه( ۲۸ آبان) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی برنامه هفتم توسعه، بند پ ماده ۳۱ لایحه برنامه هفتم توسعه تصویب شد.

بر اساس بند (پ) ماده (۳۱)، به تصویب نمایندگان رسید که بر اساس آن وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است با طراحی نظام تأمین اجتماعی چندلایه، مبتنی بر آزمون وسع با هدف کاهش فقر مطلق و بهبود توزیع درآمد و با شناسایی اقشار کم درآمد با رویکرد اجتماع محور نسبت به ارائه اقلام ضروری در قالب بسته معیشتی پایه به خانوارهای کم درآمد به صورت کالابرگ الکترونیکی اقدام نماید.

داود منظور در این باره توضیح داد: بند (پ) استمرار نظام یارانه‌ای برای گروه‌های هدف است. اما در این حکم گفته شده که تمام کمک‌هایی که دولت می‌خواهد به افراد کم بضاعت انجام دهد، به صورت کالا برگ باشد که به سود مردم نخواهد بود. چرا که نیاز مردم همین تعداد ۱۱ قلم کالایی یارانه‌ای نیست.

رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: در لایحه پیشنهاد شده بود که یارانه نقدی یا کالا برگ و در این حکم یارانه نقدی حذف می‌شود که به نفع مردم نیست و بهتر است یارانه نقدی اضافه شود.

وی تاکید کرد: سیاست دولت حمایت از اقشار آسیب پذیر و کم درآمد جامعه است و به کالا برگ اعتقاد داریم و این حکم را اجرا می‌کنیم. اما این حکم کمک به اقشار نیازمند را محدود به کالا برگ کنیم، این تفسیر ایجاد می‌شود که می خواهیم این کار انجام نشود.

محسن زنگنه در این باره توضیح داد: این حکم درباره حذف یارانه نقدی حرفی نزده است. بلکه دولت گفته که فقر مطلق یا فقر شدید را می‌خواهد کاهش دهد که باید سازوکاری برای آن در نظر گرفت.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم افزود: براساس شیوه پرداخت یارانه نقدی نمی‌توانیم به این هدف برسیم. به عبارتی این برداشت ایجاد می‌شود که اگر این حکم تصویب شود یارانه نقدی حذف می‌شود که این برداشت، نظر کمیسیون نیست.

علیرضا سلیمی در اخطاری بر اساس اصل ۳ بند (۹) و اصل ۱۱۰ قانون اساسی گفت: معنای هدف کاهش فقر مطلق یعنی فقط به افرادی که فقر مطلق دارند یارانه پرداخت می‌شود که ابهام دارد.

وی افزود: اگر این پرداخت مضاف بر یارانه نقدی باشد که بار مالی دارد و خلاف اصل ۷۵ قانون اساسی است. همچنین یارانه سایرین را باید مورد توجه قرار دهد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از به رأی گذاشتن این بند گفت: با تصویب این بند به هیچ عنوان نباید یارانه نقدی دهک های مختلف جامعه قطع شود و در اینجا به هیچ عنوان منظور مجلس چنین چیزی نیست، بلکه منظور این است اقلام ضروری در قالب بسته معیشتی به خانوارهای کم درآمد برای تهیه جهیزیه و سایر نیازها به صورت کالابرگ الکترونیکی ارائه شود.

وی تاکید کرد: در این شرایط اگر می‌خواهیم در این تورم چندساله که بیش از یک تا دو دهه تورم بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد تداوم داشته، خانواده‌های کم بضاعت را تحت پوشش قرار دهیم، با یارانه نقدی نمی‌توانیم مشکلات را رفع کنیم. اگر کالا برگ تعیین می‌کردیم بهتر بود، کالا برگ در معیشت جلوی تورم را خواهد گرفت.

قالیباف خاطرنشان کرد: به حدود ۸۰ میلیون نفر یارانه می‌دهیم و این فشار در تبصره ۱۴ قابل حل و فصل نیست و در مجلس حرف این است که مبنا را کالا برگ قرار دهد. به عبارتی بر اساس آزمون وسع آنهایی که کم درآمد تشخیص داده شدند، با کالا برگ سیاست جبرانی برای آنها در نظر گرفته شود.

کد خبرنگار: ۲۰
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید