۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۲
کد خبر: 55476718

دریاچه‌های ایران دیدنی و زیبا هستند همراه باشید تا بدانیم چگونه به دریاچه سوها سفر کنیم.

چگونه به دریاچه سوها سفر کنیم؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: زیبایی‌ها و جاذبه‌های استان اردبیل به آثار تاریخی محدود نمی‌شود؛ این استان از نظر جاذبه‌های طبیعی نیز بسیار غنی است.

دریاچه سوها که در نزدیکی شهرستان نیمن قرار دارد؛ یکی از جاذبه‌های طبیعی استان اردبیل محسوب می‌شود.

این دریاچه که به آن سوا نیز گفته می‌شود در حقیقت آبگیر پست سد سوهاست. دریاچه سوا حدود ۱/۵ کیلومتر طول و نیم کیلومتر عرض دارد.

آب سوا راکد است؛ از این‌رو نمی‌توان در آن شنا کرد.

اما نگران نباشید چون علاوه‌بر شنا تفریحات دیگری نیز در اطراف این دریاچه وجود دارد؛ اگر کمی به گشت‌وگذار در اطراف دریاچه بپردازید و خوش‌شانس باشید می‌توانید اسب‌های زیبایی که در این منطقه زندگی می‌کنند را ببینید.

به‌علاوه در فصل بهار معمولا اطراف این دریاچه پوشیده از مه است و عطر بابونه به مشام می‌رسد.

یک سمت دریاچه سوا از جنگل‌های بکر پوشیده شده و چشم‌انداز زیبایی دارد. بنابراین اگر از عکاسی لذت می‌برید این مناظر زیبا را از دست ندهید.

دریاچه تماشایی سوها

درست است که طبیعت زیبا را باید از نزدیک دید و رها و آزاد آن را در آغوش گرفت؛ اما اگر دقت کافی در برنامه‌ریزی سفرهای خود نداشته باشیم، در دردسرهای بزرگی خواهیم افتاد.

چگونه به دریاچه سوها سفر کنیم؟

واقعیت این است که دریاچه سوآ یا سوها مکان خطرناکی به‌شمار نمی‌رود؛ اما از آنجایی که آنتن‌دهی تلفن همراه در آنجا چندان جالب نیست، باید قبل از رفتن دقت لازم را به برخی نکات داشته باشید.

از نکاتی که باید به آنها دقت‌نظر کافی داشته باشید، این است که نشانی‌ها را به‌خوبی یاد بگیرید.

اگر می‌توانید با کسی به دریاچه بروید که راه را بلد است و تجربه مسیریابی و طبیعت‌گردی خوبی دارد.

چون در صورتی که گم بشوید، با نبود امکان برقراری تماس با مشکل روبه‌رو خواهید شد. حال، اگر گم‌شدنتان طول بکشد و تا شب نتوانید مسیر مناسب بازگشت را پیدا کنید، احتمال مواجهه با حیواناتی مثل خرس، مار و گرگ هم وجود دارد.

تقریبا هیچ فردی را نمی‌توان یافت که به گشت‌وگذار در طبیعت علاقه‌مند نباشد؛ خوشبختانه مقاصد بسیار زیبایی برای طبیعت‌گردی در کشورمان وجود دارد که دریاچه سوها یکی از آن‌هاست.

این دریاچه در استان اردبیل و در مجاورت جنگلی زیبا قرار دارد؛ این جنگل آغاز جنگل‌های گیلان محسوب می‌شود.

آب‌وهوای سرد و کوهستانی منطقه سوها، این مکان را به یکی از مقاصد گردشگری مناسب در فصل تابستان تبدیل کرده است.

هوای مطبوع و غیرشرجی منطقه در کنار طبیعت سرسبز و بکر، دریاچه سوها را به بهشتی وصف‌ناشدنی و یکی از رویایی‌ترین مقاصد اردبیل تبدیل می‌کند.

تلفیق نسیم خنک کوهستان، درختچه‌های جنگل فندق‌لو، جنگل‌های هیرکانی، چشمه‌سارهای گوارا و آب‌های فیروزه‌ای سوها، مژده روزی خاطره‌انگیز و فراموش‌نشدنی را به گردشگران می‌دهد.

چگونه به دریاچه سوها سفر کنیم؟

در تیرماه، مه نسبتا غلیظی سراسر منطقه سوها را می‌پوشاند و هر نسیم خنک، قطرات آب را با چهره گردشگران آشنا می‌کند.

دریاچه سوها، آبی راکد دارد که برای شنا و آبتنی مناسب نیست؛ در عوض، همین راکد بودن آب این دریاچه را برای فعالیت‌هایی مثل ماهیگیری و قایق‌رانی بهینه ساخته است؛ البته به یاد داشته باشید که ماهیگیری در دریاچه سوها به‌هیچ‌وجه کار آسانی نیست‌.

این دریاچه زیستگاه قزل‌آلای رنگین کمان محسوب می‌شود و اداره حفاظت از محیط زیست استان اردبیل، نظارت بر این مکان را عهده‌دار است و از ماهیگیری در فصل تخم‌ریزی جلوگیری به‌عمل می‌آورد.

اطراف دریاچه سوها، محل زندگی اسب‌های وحشی و زیبایی است که کره‌های آنان در فصل بهار به جست‌وخیز و بازی می‌پردازند و گردشگران را به‌ خود مجذوب می‌کنند.

دریاچه سوها به لاتون

طبیعت‌گردان و افرادی که از آمادگی جسمانی کافی برخوردارند، به بازدید از دریاچه سوها بسنده نمی‌کنند.

سوها از نظر علاقه‌مندان به طبیعت و شیفتگان ماجراجویی، نقطه آغاز برای پیمودن مسیر ۱۶ کیلومتری و اسرارآمیز به‌سمت آبشار لاتون است؛ مسیری پرفراز و نشیب و صعب‌العبور که البته، زیبایی‌های وصف‌ناپدیری دارد و افراد عازم را مدهوش می‌کند.

دو مسیر طبیعت‌گردی برای دسترسی از سوها به لاتون وجود دارد که دو تا سه روز زمان می‌برد و یکی از آن‌ها، از روستای «کوته‌ کومه» آغاز می‌شود.

بخش اول این پیمایش رویایی، مسیری سربالایی است که پس از گذر از جنگل‌های مه‌آلود، به ارتفاعات اسپیناس در تالش منتهی می‌شوند و دست‌کم ۶ ساعت به‌طول می‌انجامد.

چگونه به دریاچه سوها سفر کنیم؟

بخش دوم پیمایش که سرازیری از ارتفاعات تالش را شامل می‌شود، بیش از ۱۰ ساعت به‌طول می‌انجامد و به آبشار لاتون ختم می‌شود. سراسر این مسیر از جنگل‌های بکر، تپه‌های سرسبز، چشمه‌های جوشان و پرتگاه‌های مرگ‌بار تشکیل شده است.

آبشار لاتون که با ۱۰۰ متر ارتفاع یکی از مرتفع‌ترین آبشارهای کشور محسوب می‌شود، در ۱۵ کیلومتری جنوب شهرستان آستارا واقع شده است. آبشار لاتون از قله اسپیناس سرچشمه می‌گیرد و پس از سرازیری، به‌رودخانه لوندویل و در نهایت به دریاچه خزر می‌ریزد.

طبیعت بکر، درختان میوه وحشی و حیات وحش غنی از ویژگی‌های منطقه آبشار لاتون به شمار می‌رود. میوه‌های جنگلی به، گلابی، گردو و فندق، پیشکش جنگل‌های باستانی هیرکانی به طبیعت‌گردان است.

برای گشت‌وگذار در این مناطق بکر، حتما از راهنمایان گردشگری کمک بگیرید. به‌همراه داشتن GPS، چراغ قوه، چادر مسافرتی، آب آشامیدنی، مواد غذایی و سایر وسایل ضروری طبیعت‌گردی در این مسیر الزامی است. همچنین از مواجهه با حیوانات منطقه و ایجاد مزاحمت برای آنان پرهیز کنید و مراقب جانورانی چون گراز، گرگ و خرس نیز باشید.

به یاد داشته باشید که پوشش آنتن‌دهی تلفن همراه در منطقه بسیار ضعیف است و در این مسیر هیچ‌گونه امکانات رفاهی و حفاطتی وجود ندارد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید