کاخ‌گردی در ایران جذاب است از این رو بازدید از کاخ موزه بندر انزلی را از دست ندهید.

بازدید از کاخ موزه بندر انزلی را از دست ندهید

سلام نو _ سرویس گردشگری: کاخ موزه نظامی انزلی با پنجره‌هایی بزرگ، از شمال به خزر و چشم‌انداز زیبای آن و از سمت جنوب به سرسبزی و زیبایی یک باغ پرطراوت آغوش گشوده است.

گرچه این موزه نام نظامی را بر خود دارد؛ اما بنای زیبا و اشیای ظریف و هنرمندانه آن بر وجهه خشک و نظامی سلاح‌های موجود در آن چیرگی دارند.

کاخ موزه نظامی که از مکان های دیدنی بندر انزلی به شمار می‌آید، همچون قوی سپیدی در باغ دلگشایی ماوا گزیده است و عطر بهارنارنج‌هایش مشام هر دیدارکننده‌ای را نوازش می‌دهد.

ساخت بنای کاخ میان پشته به دستور رضاخان و به‌دست مهندسان ایرانی در سال ‪ ۱۳۰۸‬ آغاز شد و پس از دو سال به پایان رسید.

آشنایی با کاخ میان پشته انزلی

بندر انزلی به روسیه و ارمنستان نزدیک است و به دلیل همسایگی با این کشورها، معماری آن‌ها تاثیر زیادی روی ساختمان‌های این شهر داشته است و معماری کلی شهر شباهت زیادی به شهرهای روسیه دارد.

بازدید از کاخ موزه بندر انزلی را از دست ندهید

یکی از جاهای دیدنی بندر انزلی، کاخ میان پشته یا کاخ موزه بندر انزلی است که در سال ۱۳۱۲ ساخته شده و نمای زیبای آن بعد از سال‌ها هنوز خیره‌کننده و جذاب است.

این کاخ در سال‌های اخیر به یک موزه نظامی تبدیل شده است و از آن برای نگهداری انواع سلاح‌های دوره صفویه استفاده می‌شود و داخل کاخ با وجود اتاق‌ها و اسباب و اثاثیه زیبا و قدیمی، محلی برای وقت‌گذرانی و آشنایی با تاریخ این شهر است.

«کاخ موزه‌ی انزلی» با معماری متفاوت و ساختاری تاریخی و به یادماندنی در میان دو پل انزلی و غازیان قرار گرفته است.

این منطقه یکی از زیباترین بخش‌های شهر ساحلی انزلی محسوب می‌شود. این مجموعه در سال ۱۳۰۳ شمسی توسط رضا شاه از صاحب آن که بازرگانی روس بود، خریداری و احیاء شد.

پس از گذشت سال‌ها این موزه به‌عنوان موزه‌ی نیروی دریایی معرفی شد و امروزه نیز به کاخ موزه‌ی انزلی معروف است.

در این ساختمان ۲ طبقه، نقاشی و دکوراسیون منحصربه‌فرد و گچ‌بری‌های پیچیده‌ای دیده می‌شود که برای گردشگران جذاب و دیدنی خواهد بود.

پرتره‌ی معروف ناصرالدین شاه قاجار در این مجموعه وجود دارد.

معمولا بازدید از کاخ هایی با این وسعت زمان زیادی نمی طلبند، مگر اینکه بخواهید کمی در اطراف باغ قدم بزنید و زمانی را صرف نشستن در چایخانه سنتی یا تماشای مجموعه های بیرون از کاخ بکنید.

در کل حتی می توانید در یک ساعت نیز بخش های مختلف موزه را ببینید ولی معمولا گردشگران ۱ تا ۲ ساعت را در این مکان سپری می کنند.

بازدید از موزه بندر انزلی نیز همچون موزه های دیگر مستلزم پرداخت هزینه ورودی است.

بازدید از کاخ موزه بندر انزلی را از دست ندهید

معماری فوق‌العاده کاخ موزه بندر انزلی

ساختمان اصلی کاخ اولیه از جنس چوب نراد بود و به همین دلیل جان سالمی از آتش سوزی به در نبرد و کاخ کنونی نیز در ضلع شرقی کاخ سوخته بنا شد.

این کاخ در ۲ طبقه و در زیربنای حدود ۱۲۰۰ مترمربع ساخته شده که دارای ۱۱ اتاق، یک سالن پذیرایی و ۴ سرویس بهداشتی با نماهای بسیار خاص است.

معماری کاخ موزه انزلی به عهده معماران ایرانی بود و برای همین گچ کاری هایی زیبایی در سقف اتاق ها کار شده اند.

از زیبایی های دیگر این بنا می توان به پله های مارپیچ داخل سرسرای که به سبک هخامنشی ساخته شده اند و سرامیک های ایتالیایی اش اشاره کرد.

از این گذشته ستون های بلند و پنجره های بزرگ نیز جلوه خاصی به کاخ داده اند.

طبقه پایین
اگر بتوانید از محوطه کاخ دل بکنید و وارد کاخ موزه انزلی شوید، در احاطه ماکت های انواع کشتی ها، ناوشکن ها، دوربین های یک چشم، قطب نماها و تمام ادوات مربوط به ناوگان نیروی دریایی خواهید بود.

در بخش دیگر همین طبقه هدیه هندی ها به ناصرالدین شاه، تمساح بزرگ تاکسیدرمی شده را می بینید و همچنین در این بخش با طرح لباس سرباز هخامنشی نیز آشنا خواهید شد.

بازدید از کاخ موزه بندر انزلی را از دست ندهید

در سرسرای کاخ موزه بندر انزلی نیز میزهای بیلیارد، انواع گلدان های چینی و میزهای چوبی متنوعی به نمایش گذاشته شده است.

علاقه مندان به تاریخ، جذب قسمتی می شوند که سلاح های سرد و گرم تاریخی ایران را در خود جای داده اند؛ مجموعه ای که در اتاق های سلاح سرد به نمایش گذاشته شده، روایتگر تاریخی طولانیست چرا که سلاح جنگی مختلفی از دوره زندیه و صفویه گرفته تا دوران قاجار را در خود جای داده اند.

در اتاق سلاح های گرم نیز مجموعه کاملی از انواع تفنگ ها، طپانچه ها و مسلسل در معرض دید قرار داده شده اند.
طبقه بالا
همچنان که از پله های مارپیچ به سمت طبقه بالا می روید وارد دنیای کلاسیکی با نما و دکوراسیون مجلل می شوید؛ جایی که لوازم و اسباب شخصی خاندان پهلوی و هدیه های کشورهای مختلف به این خاندان در آن جا گرد هم آمده اند، درست مثل یک کاخ واقعی!

تابلوهای نقاشی، ظروف کریستال و چینی، ساعت های برنزی، شمعدان ها، گلدان ها، مبلمان و قفسه های چوبی و همچنین رادیوگرام، هدیه ارزشمندی از هیتلر که در این طبقه دل ها را به تسخیر در می آورند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید