۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۱
کد خبر: 55476307

دریاچه‌های گیلان جذاب و خاص هستند از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم سقالکسار رشت کجاست.

سقالکسار رشت کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: واژه سقالکسار از سه واژه سقال، لک و سار، تشکیل شده است. سقال به معنای محل آب خوری و لک و سار نام دو پرنده ی زیبا می باشد که دریاچه آن ها را سیراب می کند.

تعبیر دیگری که برای نام آن وجود دارد این است که سقالک معرب شده سیالخ به معنای خار سه پهلو و سار به معنی سر می باشد و آخرین معنی که برای آن عنوان شده است سقالک به معنی تپه و در کل به معنی بالای تپه می باشد.

آشنایی با سقالکسار

هر فصل از سد خاکی سقالکسار زیبایی های مخصوص به خود را دارد و با توجه به آب و هوای مطبوع استان گیلان کافی است چک کنید تا در آن زمان بارندگی پیش بینی نشده باشد. البته فصل زمستان سرما ممکن است برای شما آزار دهنده باشد.

در فصل تابستان همه ‌ی درختان و جنگل های اطراف سقالکسار یک دست سر سبز می‌شوند و در فصل پاییز رنگارنگ شدن برگ های درختان باعث چشم نواز شدن منظره می گردد. بهار با تمام زیبایی هایش هم با شکوه می آید و سبز روشن چشم نواز را به شما هدیه می دهد.

سقالکسار رشت کجاست؟

سقالکسار روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان رشت در استان گیلان ایران که در ۱۵ کیلومتری جنوب شهر رشت در دهستان لاکان قرار دارد.

این روستا ۱۶ دقیقه از رشت فاصله دارد برای رسیدن به روستای سقالکسار از سمت رشت باید ۱۵ کیلومتر در جاده بین شهر شفت و بین راه جیرده شفت تا آقا سید شریف پیش بروید.

در اطراف مزار آقا سید شریف در نزدیکی شهرستان شفت دریاچه های متعددی وجود دارد که دارای طبیعت بسیار زیبایی می باشد. روستای سقالکسار نزدیک به ۶۰۰ خانوار جمعیت دارد.

این سد خاکی که موجب تشکیل یک دریاچه زیبا شده در روستای سقالکسار قرار گرفته است. مساحت دریاچه ۱۵ هکتار است و ارتفاع آن نسبت به دریای خزر ۶۴ متر است.

اطراف این دریاچه زیبا را جنگل های فراوان فرا گرفته است و درختان جنگل اطراف این دریاچه در فصول مختلف زیبایی دریاچه را چندین برابر می کند.

آب دریاچه سد سقالکسار از ریزش های جوی و چشمه ساران منطقه تامین می شود. طول دریاچه در حدود ۶۰۰ متر و عرض آن ۵۰۰ متر است. در ادامه می توانید موقعیت دقیق قرار گرفتن آن را روی نقشه مشاهده فرمایید.

استان گیلان با زیبایی های بی انتهایش در شمال کشور واقع شده و یکی از سرسبزترین و پر باران ترین استان های ایران محسوب می شود.

نزدیک بودن آن به پایتخت موجب شده در هر تعطیلات جمعیت زیادی تصمیم بگیرند همراه خانواده به این منطقه سفر کنند.

اگر قصد طبیعت گردی و سپری کردن یک روز شاد همراه با خانواده در دل طبیعت را دارید سد خاکی سقالکسار را به عنوان مقصد خود انتخاب کنید، مکانی مملو از زیبایی های طبیعی که مردمش در پاکیزه نگهداری آن سخت کوشیده اند.

سقالکسار رشت کجاست؟

مسیر رشت به سقالکسار

روستای سقالکسار از توابع بخش مرکزی شهرستان رشت در استان گیلان است که در دهستان لاکان در ۱۶ کیلومتری جنوب شهر رشت (حدود نیم‌ساعت از مرکز شهر) و در جاده جیرده قرار دارد.

بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ در این روستا که با نام «سالکه سار» نیز شناخته می‌شود، ۶۸۹ نفر زندگی می‌کنند.

روستای سقالکسار در ارتفاع ۵۰ متری از سطح دریا واقع شده است و آب‌وهوایی معتدل دارد. فاصله روستای سقالکسار تا تهران ۳۲۴ کیلومتر است و برای رسیدن به آن باید حدود چهار ساعت و نیم رانندگی کنید.

در اطراف مزار آقا سید شریف در نزدیکی شهرستان شفت، دریاچه‌های متعدد و جاذبه‌های طبیعی بسیاری وجود دارند که دارای طبیعت بکر و هیجان‌انگیزی هستند.

سد خاکی سقالکسار، بزرگ‌ترین دریاچه این منطقه و دلیل شهرت این روستا است. مردم مهربان و خون‌گرم روستای سقالکسار اغلب به کشاورزی، دامپروری، زراعت برنج و پرورش ماهی مشغول هستند و شما به‌محض ورود به روستا با مزارع برنج و خوشه‌های طلایی رنگ و عطر دل‌انگیز شالی روبه‌رو می‌شوید.

برای دسترسی به روستای سقالکسار از تهران، از طریق آزادراه تهران - کرج، کرج - قزوین و قزوین - رشت به‌سمت شهر رشت حرکت کنید. بعد از گذر از عوارضی رشت و پلیس راه، نرسیده به رشت در تقاطع روگذر به‌سمت فومن بروید. حدود ۱۴ کیلومتر در جاده فومن رانندگی کنید تا به بقعه آقاسید شریف برسید.

به‌سمت چپ بپیچید و وارد روستای سقالکسار شوید. مسیر را ادامه دهید و با توجه به تابلوهای راهنما خود را به سد خاکی سقالکسار برسانید.

برای دسترسی به روستای سقالکسار از رشت چند راه وجود دارد. شما می‌توانید خود را به میدان گاز برسانید و وارد جاده لاکان شوید. ۱۰ کیلومتر رانندگی کنید تا به انتهای جاده لاکان برسید.

از آن نقطه وارد جاده فومن شوید و چهار کیلومتر رانندگی کنید تا به بقعه آقاسید شریف برسید. به‌سمت چپ بپیچید و وارد روستای سقالکسار شوید. یک مسیر دیگر از رشت از فلکه رازی آغاز می‌شود.

از این فلکه وارد جاده شیون فومنی و سپس جاده جیرده شوید تا به سقالکسار برسید.

  • آدرس: استان گیلان، رشت، فلکه انتظام، ۱۰ کیلومتری جاده جیرده، بعد از بقعه آقاسید شریف، روستای سقالکسار
  • سقالکسار رشت کجاست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید