۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۵
کد خبر: 55476304

بناهای تاریخی اردبیل پر شمار هستند همراه باشید و درباره چند خانه حیرت انگیز در اردبیل بدانید.

چند خانه حیرت انگیز در اردبیل

سلام نو _ سرویس گردشگری: یکی از شهرهای مهم و باستانی ایران اردبیل است. این شهر در شمال غربی کشور در ارتفاع ۱۵۰۰ متری از سطح دریا در میان دشتی با همین نام قرار دارد.

اردبیل نامی اوستایی به‌معنای شهر مقدس است.

این شهر باستانی قدمتی بالغ بر سه هزار سال دارد و با توجه به موقعیت جغرافیایی آن، قرار گرفتن در حاشیه جاده ابریشم در گذشته تاریخ پر اهمیتی را به خود دیده است.

این شهر در طول تاریخ گذرگاه کاروان‌های تجاری و نظامی متعددی بوده و همین امر سبب احداث آثار و بناهای تاریخی بسیاری همچون کاروان‌سراها در این شهر شده است.

بازدید از جاهای دیدنی اردبیل و جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی این شهر در برنامه بسیاری از گردشگران قرار دارد.

اردبیل سر حلقه سلسله صفویه بوده است و چند تن از پادشاهان ایران در این شهر سکونت کرده‌اند.

بر اساس نظر برخی باستان‌شناسان تمدن و سکونت در این شهر به ۶ هزار سال پیش از میلاد می‌رسد.

محوطه‌های باستان‌شناسی و آثار کشف شده در این شهر گواهی بر قدمت دیرینه این منطقه در طول تاریخ است.

آشنایی با عمارت های اردبیل

اردبیل شهری است با خانه‌ها و عمارت‌های تاریخی متعدد که ساخت این خانه‌های تاریخی از دوره قاجار در این شهر رونق گرفته است.

عمارت آقازاده در مرکز شهر اردبیل در میدان عالی‌قاپو قرار دارد. این خانه تنها عمارت از هفت عمارت حاج اسماعیل آقااُف تاجر سرشناس دوره قاجار است.

این عمارت به صورت متقارن ساخته شده است و شامل دهلیز، تالار اصلی، مخارجه، صندوقخانه، نشیمن، قول دوبام، مطبخ و محل حمام می‌شود.

در میان حیاط آجر فرش شده، حوض سنگی مستطیل شکلی، با سنگ‌های تراشیده و فواره قرار دارد. هم‌اکنون رستوران سنتی تاج شهر در این عمارت برپا است.

چند خانه حیرت انگیز در اردبیل

خانه خلیل‌زاده، حاج یوسف صادقی، خادم باشی، رضازاده، شریعت، میر فتاحی، نوری زینال (خوئی)، وکیل‌الرعایا و خانه مروج (خلیل‌زاده) همگی از عمارت‌های تاریخی دوره قاجار در اردبیل به شمار می‌روند که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند.

خانه سید هاشم ابراهیمی نیز در دوره زندیه و خانه مناف زاده در دوره پهلوی اول بنا شده‌اند.

از دامنه‌های کوه سبلان که پایین بیاییم، شهری را در آغوش این کوه می‌بینیم که زیبایی‌اش وصف ناپذیر است. این شهر اردبیل نام دارد. شهری که به خاطر آب و هوای خنک و دلنشین خودش، همواره یکی از بهترین مقاصد سفر در ایران برای فصل تابستان معرفی می‌شود. در واقع، از هر زاویه‌ای که به اردبیل نگاه کنیم، چیزی جز حیرت و شگفتی نصیب ما نخواهد شد.

خانه رضازاده

خانه رضازاده با قدمتی که به اواخر دوره قاجار بازمی‌گردد، از مکان های دیدنی اردبیل در محله اوچدگان به شمار می‌رود و در دو طبقه ساخته شده است.

هشتی خانه به سبک قاجاری و پلان ساختمان دو طبقه آن به شکل نعل طراحی شده است.

از جالب توجه‌ترین بخش‌های خانه می‌توان به دو اتاق گوشواره در طبقه اول اشاره کرد. اتاق شاه‌نشین نیز میان این دو اتاق جای گرفته است.

در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۳۷۸، خانه رضازاده با شماره ۲۵۷۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. امروزه این بنا میزبان موزه شهدای اردبیل است.

چند خانه حیرت انگیز در اردبیل

خانه وکیل الرعایا

خانه وکیل الرعایا با قدمتی که به دوره قاجار بازمی‌گردد، یکی از جاهای دیدنی اردبیل و قدیمی‌ترین خانه‌های این شهر به‌ شمار می‌رود.

بنای خانه دو طبقه و یک زیرزمین دارد و در زمان مشروطیت، یکی از مکان‌های اصلی برای تجمع سران کشور بوده است.

از مهم‌ترین جاذبه‌های خانه می‌توان به تالار غربی اشاره کرد که با تزییناتی مانند آینه‌کاری، مقرنس‌کاری و کاشی‌کاری آن را آراسته‌اند.

در ضلع شرقی ایوان نیز آینه‌کاری و شیشه‌های ارسی زیبا به چشم می‌خورد.

در تاریخ ۵ بهمن ۱۳۷۸، خانه وکیل الرعایا به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران با شماره ۲۵۶۰ به ثبت رسید. در حال حاضر این بنای تاریخی میزبان بنیاد ایران‌شناسی است.

خانه ارشادی اردبیل

خانه ارشادی اردبیل با قدمتی که به اواخر دوره قاجار بازمی‌گردد، از مکان های دیدنی اردبیل در یکی از قدیمی‌ترین محله‌های این شهر است.

بانی اولیه بنا، خانواده علوی نام داشت که در دوران پهلوی دوم این بنا را به عنوان مدرسه به آموزش و پرورش واگذار کرد. آخرین مالک شخصی خانه نیز که تا سال ۱۳۷۷ در آن سکونت داشت، خانواده ارشادی بود.

از جمله تزیینات معماری عمارت می‌توان به طاق‌نماها ، مقرنس‌های گچی، در و پنجره‌های چوبی و شیشه‌های رنگی اشاره کرد. در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۱، خانه ارشادی با شماره ۶۶۸۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

چند خانه حیرت انگیز در اردبیل

خانه تاریخی مناف زاده

خانه مناف زاده یکی از جاذبه های تاریخی اردبیل است که در دوره ی پهلوی اول ساخته شده است.

معمار این خانه ی ۱۰۰ ساله حاج محمد علی معماری بوده که به دستور حسین قلی صادقی آن را در مرکز اردبیل بنا کرده است.

این خانه اکنون به عنوان حوزه ی هنری اردبیل شناخته شده و در سال ۱۳۸۱ به ثبت ملی رسیده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید