۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۶
کد خبر: 55475984

ایلام جاذبه‌های طبیعی درجه یکی دارد، همراه باشید تا بدانیم مهم ترین کوه ایلام کجاست.

مهم ترین کوه ایلام کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: مهم‌ترین و بهترین کوه ایلام را می‌توان کوه قلاقیران معرفی کرد که طبیعت زیبای آن واقعا غیرقابل وصف است.

این کوه در ۳ کیلومتری شمال شهر ایلام قرار گرفته و ارتفاع آن به ۲۱۵۲ متر می‌رسد.

منظره چشم‌نواز کوه قلاقیران بر هیچ کس پوشیده نیست و طبیعت بکر آن چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

قلاقیران لقب استواری و نماد شهر ایلام را به خود اختصاص داده و یکی از بهترین نقاط کوهستانی این شهر به شمار می‌رود.

جالب است بدانید که بر اساس گفته‌ها، طرح زیبای میدان آزادی تهران از شکل ظاهری این کوه نشات گرفته است.

کسانی که به مناطق کوهستانی علاقه دارند و از وقت گذراندن در این نواحی لذت می‌برند، حتما در سفر خود به ایلام، از این کوه عظیم از جاهای دیدنی ایلام دیدن کنند و عکاسی در کنار کوه قلاقیران را از یاد نبرند.

مهم ترین کوه ایلام کجاست؟

آشنایی با کوه قلاقیران ایلام

قلا به معنی قلعه است و نامگذاری این کوه به خاطر بقایای قلعه ای است که بر بلندی آن ساخته شده است ارتفاع این کوه محبوب به ۲۱۷۳متر می رسد و برای صعود آن حتما باید تجهیزات کوهنوردی به همراه داشته باشید علاوه بر این کوه قلاقیران منبع تامین کننده آب آبشار سرطاف است و به دلیل وجود آب فراوان، دامنه کوه بسیار سرسبز است و مملو از پوشش های گیاهی متنوع شده است که در این میان می توان به درختان کهن سال بلوط اشاره کرد این درختان چند صد ساله گویای قدمت و دیرینگی این کوه جذاب هستند. از خصوصیات دیگر این کوه محوطه ای باستانی است که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و تمدن کهن استان ایلام را زنده می کند و تفرجگاهی در نزدیکی این اثر طبیعی است که وجود این جاذبه ها در اطراف کوه قلاقیران آن را به پر طرفدار ترین جاذبه تبدیل کرده است.

استان ایلام از استان‌های غربی کشور محسوب می‌شود که وجود کوه‌ها، رودخانه‌ها، آبشارها، مناطق کوهستانی حفاظت‌شده و دشت‌های وسیع و حاصلخیز، این استان را به مقصدی برای گردشگران طبیعت‌گرد تبدیل کرده است.

کوه قلاقیران ایلام در ۵ کیلومتری غرب شهر ایلام قرار گرفته و به لحاظ جلوۀ طبیعی در زمرۀ یکی از بهترین نقاط کوهستانی کشور به شمار می‌آید.

مهم ترین کوه ایلام کجاست؟

مناظر این کوه دارای زیبایی‌های کم نظیری از جمله تفرجگاه‌های جنگلی ششدار و منجل که اطراف کوه را احاطه کرده است.

به لحاظ مردم‌شناسی نیز این کوه در ایلام از اهمیت فراوانی برخوردار بوده و به نوعی در ادبیات شفاهی نماد شهر ایلام به شمار می‌آید.

استان ایلام بنا به اسناد تاریخی فراوان بخشی از کشور عیلام باستان بوده ‌است که در حدود سه هزار سال پیش از میلاد به فرمان آشور بانی پال منقرض شد و صدها اثر تاریخی دیدنی و ماندگار دارد.

ارتفاع کوه قلاقیران ۲۱۵۲ متر است. در زبان کردی ایلامی واژه «قلا» به معنی قلعه است و به طور کلی در مناطقی که در اسم آن‌ها این واژه به کار رفته است به یک قلعه باستانی در آن محل اشاره دارد.

قدمت قلعه قیران که در شمال پادگان نظامی ششدار قرار دارد به زمان اشکانیان برمی‌گردد و یکی از قلعه‌های قدیمی ایران محسوب می‌شود.

قلا قیران در گویش محلی به معنای صدای کلاغ است. این محوطه باستانی در ۶ کیلومتری شهر ایلام و ۷۰۰ متری بخش شمال پادگان نظامی ششدار قرار دارد.

قلا قیران؛ نماد ایلام

شهر ایلام میان کوه‌ها و ارتفاعات جنگلی قرار گرفته و دارای طبیعتی بسیار ناب و حیرت‌انگیز است.

شاید کمتر جایی را دیده باشید که ارتفاعات هموار و همیشه سبز داشته باشد، اما این ویژگی کاملا درباره شهر ایلام صدق می‌کند.

آب‌وهوای این شهر معتدل کوهستانی و بهاری بوده و مردمانی بسیار خونگرم و مهمان‌نواز دارد.

جالب است بدانید که ایلام بر روی بقایای تمدن ساسانی بنا نهاده شده و مردمان آن به زبان کردی صحبت می‌کنند.

مهم ترین کوه ایلام کجاست؟

لازم به ذکر است که از صنایع موجود در شهر ایلام می‌توان به پالایشگاه گاز و پتروشیمی آن اشاره کرد.

به لحاظ مردم‌شناسی نیز این کوه در ایلام از اهمیت فراوانی برخوردار بوده و به‌نوعی در ادبیات شفاهی نماد شهر ایلام به شمار می‌آید. جالب است بدانید که معماری و طراحی میدان آزادی تهران کاملا بر اساس کوه قلاقیران استان ایلام صورت گرفته است.

در دامنه این کوه، جنگل بلوط کهنسالی وجود دارد. قلاقیران مسیر دشواری دارد که برای رسیدن به آن باید این مسیر را طی کنید که اگر موفق شوید این مسیر دشوار را بگذرانید چشم‌انداز فوق‌العاده شهر ایلام و جنگل‌های نزدیک به آن را مشاهده خواهید کرد.

کوه قلاقیران به لحاظ جلوه‌های طبیعی و شکل خاص قله در زمره یکی از بهترین نقاط کوهستانی کشور است. همچنین از قلاقیران به‌عنوان نماد شهر و استان ایلام یاد می‌شود. این کوه در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۸۴۳۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

تفرجگاه‌های ششدار و منجل که دارای زیبایی‌ها و جذابیت‌های کم‌نظیری هستند در نزدیکی این کوه قرار دارند که می‌توانید از زیبایی‌های طبیعی آن‌ها بهره ببرید و ساعاتی خوش را در کنار عزیزانتان سپری کنید. در دامنه این کوه، دشت گل‌های فصلی قرار دارد و اگر در فصل بهار به این منطقه سفر کنید منظره‌های شگفت‌انگیزی را خواهید دید.

آدرس : استان ایلام- شهر ایلام- ششدار- قله قلاقیران

مهم ترین کوه ایلام کجاست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید