ضیائیان گفت: آلودگی هوای تهران تا صبح پنجشنبه ادامه دارد اما از عصر روز پنجشنبه شاهد وزش باد و تهویه هوا خواهیم بود.

آلودگی هوای تهران تا چه زمانی ادامه دارد؟

به گزارش سلام نو، دکتر ضیائیان معاون پیش بینی سازمان هواشناسی در مصاحبه با برنامه «صبح و گفتگو» رادیو گفت وگو درباره آلودگی هوای تهران اظهار کرد: آلودگی که در کلانشهرها شاهدش هستیم دو علت عمده دارد؛ عامل نخست انتشار آلاینده‌ها در جو و عامل دوم مسائل جوی شامل پایداری هوا و کم شدن لایه مرزی است.

وی افزود: معمولاً اواخر فصل پاییز و زمستان شاهد کاهش لایه مرزی و پایداری جو به صورت کرات هستیم که همین موضوع باعث کاهش گنجایش جو زمین شده و در نتیجه میزان آلاینده‌هایی که داخل آن قرار می‌گیرد شاخص آلودگی را بالا می‌برد.

معاون پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: ما از ابتدای هفته، هشدار زرد را صادر و اعلام کردیم که اگر کاهش انباشت آلاینده‌ها تا پایان هفته صورت نگیرد هوا برای همه گروه‌ها ناسالم خواهد شد.

ضیائیان کاهش میزان تردد خودروها را در کاهش آلودگی هوا موثر دانست و در عین حال گفت: انجام یک سری اقدامات مانند طرح‌های ترافیکی و زوج و فرد کردن خودروها از درب منزل و دورکاری کارکنان می‌توانست تا حدودی از انباشت آلاینده‌ها جلوگیری کند.

معاون پیش بینی سازمان هواشناسی عنوان کرد: آلودگی هوای تهران تا صبح پنجشنبه ادامه دارد اما از عصر روز پنجشنبه شاهد وزش باد و تهویه هوا خواهیم بود ضمن اینکه در روز جمعه هم وزش باد ادامه دارد و اواسط هفته آینده هم باید منتظر بارندگی در تهران باشیم.

ضیائیان در مصاحبه با رادیو گفت وگو به سالمندان و بیماران قلبی و عروقی توصیه کرد که امروز از تردد غیرضروری در تهران بپرهیزند.

در ادامه برنامه، دکتر گلعلی زاده سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ایجاد آلودگی، حاصل انباشت تکالیف انجام نشده در طول سنوات گذشته است. بیش از دو دهه است که تکالیف دستگاه‌های متعدد در این حوزه بر زمین مانده و سازمان‌ها و دستگاه‌هایی که در این زمینه مسئولیت داشتند کم کاری کردند.

وی متذکر شد: اگرچه تعطیلی مدارس و کسب و کارها راهکار اساسی کاهش آلودگی هوا نیست اما یک راهکار عاجل و آنی برای کاهش مواجهه مردم در برابر خطرات آلودگی هوا و جلوگیری از تشدید وضعیت آلودگی هواست.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در رادیو گفت وگو اظهار کرد: ما برای کاهش مواجهه مردم با آلودگی هوا ناگزیر هستیم تدابیر اضطراری را پیش بینی کنیم تا وارد شرایط بحرانی تر آلودگی هوا نشویم.

گلعلی زاده تصریح کرد: همزمان با اقداماتی که در قالب بایدها و تکالیف قانونی در این راستا انجام می‌شود باید از انجام اقدامات و برنامه‌ها و اجرای طرح‌های مغایر با سیاست‌های کاهش آلودگی هوا بپرهیزیم.

وی افزود: بر اساس تبصره یک ماده ۳ قانون هوای پاک، اگر مدیران و مسئولان به مصوبات عمل نکنند مشمول اعمال قانون می‌شوند. در حال حاضر سازمان حفاظت محیط زیست طبق ماده ۲ قانون هوای پاک، ناظر بر حسن اجرای این قانون است و عملکرد دوره‌ای دستگاه‌ها را رصد می‌کند و گزارشات آن را در اختیار رئیس جمهور و نهادهای نظارتی قرار می‌دهد.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر ضرورت توسعه و نوسازی حمل و نقل عمومی و بهینه سازی مصرف انواع سوخت عنوان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده منابع متحرک شامل اتوبوس، مینی بوس، تاکسی و کامیون بیشترین سهم را در آلودگی هوا دارند و در تهران، خودروهای دیزلی و اتوبوس‌ها نقش بیشتری دارند و حمل و نقل عمومی نیز از سن فرسودگی بالایی برخوردار است.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید