آبشارگردی بسیار مهیج و جذاب است، همراه باشید تا بدانیم زیباترین آبشار مینیاتوری ایران کجاست.

سلام نو _ سرویس گردشگری: آبشار آتشگاه که به آبشار مینیاتوری ایران نیز شناخته می‌شود، در ۱۹۰ کیلومتری شهرکرد و ۴۰ کیلومتری شهر لردگان، در دره ای زیبا به طول دو کیلومتر قرار دارد.

مسیر این آبشار را از محل چشمه تا اتصال به رودخانه خرسان، فضایی سرسبز و پوشیده از انواع درختان و گیاهان جنگلی فراگرفته است.

آتشگاه به دره‌ای می‌ریزد که با پستی و بلندی‌های خود آبشارهای کوچک متعددی را ایجاد می‌کند و یکی از بی‌نظیرترین‌ترین جلوه‌های طبیعت را به‌وجود می‌آورد.

آبشار آتشگاه؛ زیباترین آبشار مینیاتوری ایران

یکی ازدیدنی‌ترین آبشارهای کشورمان، آبشار آتشگاه لردگان است که به آبشار مینیاتوری هم شهرت دارد.

این آبشار در جنوب استان چهارمحال و بختیاری و حدود ۵۰ کیلومتری لردگان در دل روستای آتشگاه قرار گرفته است.

برای رسیدن به آتشگاه مسیر نسبتا طولانی را در پیش دارید؛ اما نگران نباشید این مسیر با داشتن آبشارهای پلکانی، طبیعت خارق‌العاده، دره‌ها و سبزه‌زارهای چشم‌نواز، سختی مسیر را برای‌تان کم می‌کند.

این آبشار از ارتفاعات دنا در رشته کوه زاگرس مرکزی در جنوب استان اصفهان و شمال کهگیلویه و بویر احمد سرچشمه گرفته است.

آبشار آتشگاه با تشکیل رود «خرسان» آغاز می‎شود و با عبور از پستی‌ها، بلندی‎ها و همچنین دره‎های متعدد، یکی از سرچشمه‎ های اصلی رود کارون را تشکیل داده و درنهایت به سد کارون ۳ می‎ریزد.

شیب زیاد و پستی و بلندی‌های این مسیر، تعدادی آبشار کوچک را نیز ایجاد کرده است. براساس اختلاف حجم آب در فصول مختلف، برخی تعداد آبشارها را ۷ و عده‌ای ۱۰ می‌دانند.

«آبشار آتشگاه لردگان» یکی جاذبه‎های طبیعی استان چهارمحال و بختیاری به شمار می‎آید که در فاصله ۴۰ کیلومتری شهر لردگان قرار دارد.

این آبشار خروشان که به واسطه چشم‎اندازی که ایجاد کرده، به آبشار مینیاتوری هم شهرت دارد، یکی از جاذبه‌های طبیعی پرطرفدار درغرب ایران بختیاری به شمار می‌رود.

در روستا و دره‎ای با نام آتشگاه، مجموعه آبشارهایی وجود دارند که به آبشارهای آتشگاه معروف‌ شده‌‎اند.

تمامی این آبشارها در طی مسیری ۳ کیلومتری بر روی زمین در جریان‎اند و از این جهت در برخی منابع عنوان یکی از طولانی ‎ترین آبشارهای ایران را به خود اختصاص داده است.

با توجه به افزایش و کاهش حجم آب رود در فصول مختلف سال، تعداد آبشارهای ایجاد شده متغیر است و گاهی ۷ و گاهی ۱۰ آبشار تشکیل می‎شوند.

مسیر آب آبشار از ارتفاعات دنا در رشته کوه زاگرس مرکزی در جنوب استان اصفهان و شمال کهگیلویه و بویر احمد سرچشمه می‌گیرد و با تشکیل رود «خرسان» آغاز می‎شود و با عبور از میان پستی‎ها و بلندی‎ها و همچنین دره‎های متعدد، یکی از سرچشمه‎های اصلی رود کارون را تشکیل می‎دهد و درنهایت به سد کارون ۳ می‎ریزد.

دسترسی به آبشار آتشگاه

این آبشار در شهرستان لردگان، در فاصله ۴۰ کیلومتری شهر لردگان، ۱۹۰ کیلومتری شهرکرد و ۲۰ کیلومتری شهر سردشت قرار دارد. از لردگان تا آبشار تقریبا ۵۰ کیلومتر فاصله است و با توجه به جاده پیچ در پیچ، طی این مسیر ممکن است حدود ۲ ساعت زمان ببرد.

برای رفتن به این آبشار بعد از گذشتن از شهر لردگان و عبور از روستای میلاس و سردشت به روستای آتشگاه خواهید رسید و از روستا تا آبشارها باید پیاده بروید.

مسیر ابتدایی هموار است و بیشتر افراد می‌توانند این مسیر را تا بخش‌های ابتدایی آبشار طی کنند اما برای رسیدن به مجموعه آبشارها و دیدن تمامی آنها باید پیاده‌روی طولانی و راهی نسبتا دشوار را تجربه کنید.

نزدیکی آبشار لردگان به استان خوزستان، آب و هوای گرمی را برای این منطقه به ارمغان آورده که سبب شده تا این جاذبه طبیعی در تمام فصول سال مقصدی برای گردشگران و طبیعت‎گردان باشد.

جاده آسفالته، استراحت‎گاه و فضاهایی مخصوص نشستن، آلاچیق و سرویس بهداشتی از جمله امکانات موجود در اطراف آبشار آتشگاه لردگان است.

از دیدنی‎‌های منطقه لردگان علاوه بر آبشار، می‎توان از دره‎ها و سبزه‎زارهای وسیع هم نام برد. همچنین این خطه از وجود جاذبه‌‎های زمین ‎شناختی هم بی‎بهره نیست.

سنگ‌های آهکی و گچی، چشم‎اندازهای منحصربه‎فرد زیبایی را در دل پوشش گیاهی منطقه به وجود آورده ‎اند.

برای دستیابی به مجموعه آبشارهای آتشگاه باید مسافتی ۴۰ کیلومتری را از شهر لردگان به سمت روستاهای «میلاس» و «سردشت» طی کرد.

ناگفته نماند که مسیر منتهی به آبشار از نزدیک ‎ترین روستا ماشین ‎رو نیست و مسافتی هم باید پیاده شود. همچنین اگر از شهرکرد، مرکز استان چهارمحال و بختیاری قصد سفر به آبشار آتشگاه را دارید، مسیری حدود ۲۰۰ کیلومتر پیش‎روی شماست.

در مواجه با افراد محلی، ترجیحا به آرامی با آنها برخورد کنید.

در سفر به آبشار وسایل ضروری سفر مانند جعبه کمک‌های اولیه خوراکی، زیرانداز، غذا، کفش مناسب برای پیاده‌روی طولانی و... را با خود ببرید، بعد از لردگان امکانات امدادی و شهری وجود ندارد؛ امکانات روستا هم بسیار محدود است.

در طول مسیر با احتیاط برانید و پیش از سفر از سلامت خودرو اطمینان حاصل کنید. جاده پر پیچ و خم، کوهستانی و پر از گردنه است و هیچ علامت هشداری در طول مسیر وجود ندارد؛ توجه به مسائل ایمنی از ضروریات این سفر محسوب می‌شود.

تنها دسترسی به اولین آبشار آسان است و بازدید از تمام آبشارها در طول مسیر خطراتی را به همراه دارد؛ پس با توجه به توصیه‌های راهنمایان محلی و افراد با تجربه، به آبشارهای بالاتر بروید.

کمپینگ و ماندن در مسیر آبشار پس از غروب آفتاب توصیه نمی‌شود، ترجیحا صبح زود حرکت کنید تا پیش از غروب آفتاب در روستا باشید.

آدرس: ایران، چهارمحال بختیاری، ۴۰ کیلومتری لردگان

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • منطقی IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    0 0
    پس کوعکسش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید