رئیس جمهور آمریکا بایدن و شی جین پینگ، رهبر چین قرار است یک دیدار چهار ساعته در سانفرانسیسکو داشته باشند؛ دیداری برای بازگشت دوباره روابط نظامی و سیاسی دو طرف به حالت نسبتا عادی.

زمان در آمریکا به عقب باز می‌گردد؟

سلام نو - سرویس بین‌الملل: رئیس جمهور  آمریکا جو بایدن و شی جین پینگ، رهبر چین، قرار است امروز-چهارشنبه- برای اولین بار از زمان نشست گروه 20 در اندونزی در نوامبر گذشته در سانفرانسیسکو آمریکا دیدار کنند. با ورود شی جین پینگ به آمریکا اولین حضور رئیس‌جمهور چین برای نخستین‌بار پس از شش سال در ایالات متحده رخ داد.

بایدن علناً به دنبال کاهش انتظارات برای نشست چهار ساعته دو طرف در سانفرانسیسکو بوده است، اما طبق گزارش‌های خبری، انتظار می‌رود که ماجرای فنتانیل، مسائل نظامی و سیاسی، جنگ اوکراین و مسئله روسیه و جنگ غزه و خاورمیانه مورد بحث باشند.

آنطور که رویترز گزارش داده است بایدن روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت که اهداف او از این دیدار این است که « دو طرف به روال عادی روابط بازگردند، مکاتبه کنیم و بتوانند تلفن را بردارند و در شرایط بحرانی با یکدیگر صحبت کنند و مطمئن شویم که نیروهای نظامی دو طرف با هم در ارتباط هستند.»

به گزارش بلومبرگ، انتظار می رود بایدن و شی توافقی را اعلام کنند که به موجب آن مقامات چینی شرکت های شیمیایی تولید کننده ماده مخدر مرگبار فنتانیل را سرکوب خواهند کرد.

هفته گذشته اکسیوس گزارش داد که دو طرف در حال آماده شدن برای اعلام ازسرگیری ارتباطات نظامی هستند.

فایننشال تایمز هم گزارش داد که پکن امیدوار است گفتگوهای گسترده ای در رابطه با هوش مصنوعی داشته باشد - شاید با هدف جلوگیری از محدودیت های اضافی ایالات متحده بر شرکت‌های چینی.

تایوان احتمالاً موضوع اصلی بحث خواهد بود، اگرچه هیچ رخداد جدیدی از طرفین انتظار نمی رود.

آماندا هسیائو، کارشناس ارشد چین در گروه بین المللی بحران ، گفت: «با توجه به انتخابات ریاست‌جمهوری تایوان و درگیری‌های عمومی بین چین و فیلیپین بر سر دریای چین جنوبی، خطر نزدیک‌مدت تشدید تنش‌ها بین واشنگتن و پکن است.»

هسیائو گفت: «دیدار شی و بایدن فرصت مهمی را برای رهبران دو کشور فراهم می کند تا به یکدیگر اطلاع دهند که هیچ کدام به دنبال واژگونی وضعیت موجود و درگیری نظامی نیستند.»

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس گفت: «بایدن مصمم است که روابط نظام بین دو کشور مجداداً برقرار شود، زیرا معتقد است که این به نفع امنیت ملی ایالات متحده است. ما به خطوط ارتباطی نیاز داریم تا اشتباه یا اشتباه محاسباتی یا اطلاع‌رسانی اشتباه وجود نداشته باشد.»

سالیوان گفت که احیای روابط نظامی می‌تواند در هر سطحی از مقامات ارشد گرفته تا سطح عملیاتی تاکتیکی و همچنین همکاری نظامی «در آب و هوا در هند-آرام» صورت گیرد.

سالیوان گفت: «چینی‌ها اساساً پیوند ارتباطاتی را قطع کرده‌اند. پرزیدنت بایدن مایل است آن را دوباره برقرار کند.» «این یکی از مهمترین موارد در دستور کار است.»

ظاهرا مسئله ارتباط دوباره با چین برای آمریکا بسیار مهم است. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده در دیدار اواخر خرداد خود با همتای چینی‌اش بر «اهمیت دیپلماسی و حفظ کانال‌های ارتباطی باز در طیف کاملی از موضوعات به منظور کاهش خطر درک اشتباه و اشتباه محاسباتی» تاکید کرد. او عالی‌ترین مقام آمریکایی بود که از زمان روی کار آمدن جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به چین سفر کرد.

«اسوار پراساد»، استاد ارشد سیاست تجاری در دانشگان کرنل، به آسوشیتدپرس گفت: «در چنین لحظات پرتنشی، اختلاف این دو اقتصاد بزرگ جهان تأثیر منفی شوک‌های ژئوپلیتیکی مختلف را تشدید کرده و به اقتصاد جهانی ضربه زده است». او گفت: «اجتناب از هرگونه وخامت بیشتر در روابط اقتصادی دوجانبه خود برای هر دو طرف یک پیروزی محسوب می‌شود».‌

نیکلاس برنز، سفیر ایالات متحده در چین نیز در پیامی ویدیویی درهمایش هنگ کنگ در باره «روابط ایالات متحده – چین» که ۹ نوامبر برگزار شد گفت: «با نزدیک شدن به چهل و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین ایالات متحده و جمهوری خلق چین، تردیدی وجود ندارد که یک رابطه دوجانبه پایدار برای هر دو کشور ما و برای جامعه جهانی حیاتی است.»

«اسوار پراساد»، استاد ارشد سیاست تجاری در دانشگان کرنل، به آسوشیتدپرس گفت: «در چنین لحظات پرتنشی، اختلاف این دو اقتصاد بزرگ جهان تأثیر منفی شوک‌های ژئوپلیتیکی مختلف را تشدید کرده و به اقتصاد جهانی ضربه زده است». او گفت: «اجتناب از هرگونه وخامت بیشتر در روابط اقتصادی دوجانبه خود برای هر دو طرف یک پیروزی محسوب می‌شود».‌

در آستانه دیدار رهبران آمریکا و چین و بر اساس گزارش تحقیقی سی‌ان‌ان که بر طبق اسناد دادگاه و مطالب منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی تهیه شده است، چین با راه‌اندازی بزرگ‌ترین عملیات ضداطلاعاتی جهان، شهروندان، سیاست‌مداران و کسب‌وکارهای آمریکایی را هدف قرار می‌دهد. سی‌ان‌ان نوشته است در اغلب موارد هدف این حملات سازماندهی‌شده که با استفاده از اطلاعات «به‌شدت شخصی» انجام می‌شوند، ارعاب شهروندان ایالات متحده است.

حال باید دید دیدار در حاشیه سانفرانسیسکو باعث کاهش تنش بین دو طرف و بازگشت زمان به عقب می‌شود یا خیر؟

منابع: اکسیوس، بلومبرگ، فایننشال تایمز و اِی‌پی.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید