اهمیت کارآفرینی و ضرورت توجه به آن در توسعه کشورها و نقش مشاغل خانگی در توسعه اقتصادی به عنوان یک فعالیت کارآفرینانه امری اثبات شده و غیرقابل انکار است. بخش زیادی از مفهوم کارآفرینی را شاید بتوان منحصر به فعالیت هایی دانست که در منزل و توسط زنان خانه دار انجام می شود.

پرداخت وام دولتی ۱۵۰ میلیون تومانی بدون ضامن برای همه مردم + لینک ثبت نام
به گزارش سلام نو به نقل از تسنیم، وام فوری گرفتن یکی از راه هایی است که از گذشته برای کمک به هزینه های زندگی گرفته می شد. امروزه شرایط گرفتن وام فوری در هر بخشی متفاوت است.از این وام ها می توان به وام فوری مسکن ،ازدواج ،درمان و غیره اشاره کرد.متقاضیان هر کدام از این وام ها با ارائه مدارک خاص میتوانند به بانک و مراکز معرفی شده بروند و وام فوری خود را دریافت کنند.

اهمیت کارآفرینی و ضرورت توجه به آن در توسعه کشورها و نقش مشاغل خانگی در توسعه اقتصادی به عنوان یک فعالیت کارآفرینانه امری اثبات شده و غیرقابل انکار است. بخش زیادی از مفهوم کارآفرینی را شاید بتوان منحصر به فعالیت هایی دانست که در منزل و توسط زنان خانه دار انجام می شود.

با نگاهی به جوامع توسعه یافته متوجه می شویم که در تمام آنها سیاست های حمایتی از مشاغل خانگی و خرد سالهاست که در حال اجرا و پیگیری بوده و باور به نقش مشاغل خانگی در رونق اقتصادی جامعه در آنها نهادینه شده است. از اجرای طرح های مشاغل خانگی در دنیا بیشتر از سی سال می گذرد و اکنون درصد زیادی از مشاغل در کشورهای توسعه یافته به مشاغل کوچک و خانگی وابسته هستند.

در برخی کشورهای فوق‌صنعتی مشاغل خانگی تا ۲۳درصد کل مشاغل این کشورها را شامل می‌شوند. در کشورهای بزرگ اقتصادی بخشی از زنجیره ارزش به خانه‌ها منتقل می‌شود و کارخانه‌ها و شرکت‌هایی که فعالیت اقتصادی انجام می‌دهند بخشی از زنجیره ارزش خود را به خانه‌ها منتقل می‌کنند و این مسئله هم به نفع آن کارخانه‌دار و هم فردی است که در خانه نشسته و فعالیت اقتصادی و بخشی از تولید آن کارخانه را برعهده گرفته است.

مطابق اعلام دبیرخانه ستاد ساماندهی مشاغل خانگی در زمان حاضر برای مشاغل مستقل تا ۱۵۰ میلیون تومان و مشاغل پشتیبان به‌ازای به‌کارگیری ۴۰ نفر تا سقف ۴میلیارد تومان وام پرداخت می‌شود، اما یکی از مسئله‌های مهم در بحث مشاغل خانگی بحث ضامن است.

آزیتا همتیان,‌ رئیس دبیرخانه ستاد مشاغل خانگی پیشتر به میزان دریافت تسهیلات مشاغل خانگی اشاره کرد و گفت: در زمان حاضر برای مشاغل مستقل تا ۱۵۰ میلیون تومان و مشاغل پشتیبان به‌ازای به‌کارگیری ۴۰ نفر تا سقف ۴ میلیارد تومان وام پرداخت می‌شود که برای دریافت تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی توسط مشاغل مستقل خانگی یک ضامن کفایت می‌کند.

وی گفت: بانک مرکزی امسال اعتبار خوبی برای توسعه مشاغل خانگی اختصاص داده و مبلغ ۴۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار وزارت کار قرار داده است که از سوی بانک‌های عامل در این طرح به صاحبان کسب‌وکارهای خانگی با کارمزد ۴ درصد پرداخت می‌شود.

به‌گفته رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در سال ۱۴۰۱ شورای پول و اعتبار مبلغ ۳۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای توسعه و ایجاد مشاغل خانگی تصویب کرد که ۹۰درصد این منابع جذب شد و در سال جاری این مبلغ به ۴۰۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

همواره یکی از مشکلات صاحبان مشاغل خانگی بحث تضامین بوده است که روزهای اخیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی برخی مواد ارجاعی از کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه تصویب کردند که اعطای تسهیلات به متقاضیان راه‌اندازی کسب‌وکارهای خانگی خُرد صرفاً بر مبنای اعتبارسنجی و اخذ سفته از متقاضی انجام شود.

در این جلسه تبصره ۴ بند «پ» ماده ۶ لایحه برنامه هفتم توسعه ذیل فصل «اشتغال» ارجاعی از کمیسیون تلفیق مجلس به رأی گذاشته شد و با موافقت دولت و کمیسیون تلفیق مجلس به تصویب نمایندگان رسید که به‌شرح زیر است:

«اعطای تسهیلات به متقاضیان ایجاد و توسعه کسب‌وکارهای خرد خانگی صرفاً بر مبنای اعتبارسنجی و با اخذ سفته از متقاضی انجام می‌پذیرد.»

متقاضیان راه اندازی کسب و کارهای خانگی برای دریافت تسهیلات باید به سامانه طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی به نشانی https://smkh.mcls.gov.ir مراجعه و ثبت‌نام کنند.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید