نوری قزلجه از جمله نمایندگان منتقد دولت است که رد صلاحیت شده است. او دلیل این مسئله را تلافی دولت نسبت به نمایندگان منتقدش می‌داند و می‌گوید پدرخوانده‌های خالص‌سازی دنبال مجلسی انقلابی‌تر هستند.

دولت برای تلافی نمایندگان منتقدش را رد صلاحیت کرد! / پدرخوانده‌ها مجلسی انقلابی‌تر می‌خواهند

 نوری قزلجه از جمله نمایندگان منتقد دولت است که با طرح‌های جنجالی مجلس یازدهم مانند طرح صیانت و حجاب و عفاف مخالف بود. «آرمان ملی» برای تحلیل و بررسی دلایل رد صلاحیت نمایندگان منتقد دولت در مجلس و چشم انداز انتخابات مجلس آینده با نوری قزلجه گفت‌وگو کرده است. وی در این زمینه معتقد است: «من مسئول این ردصلاحیت‌ها را دولت می‌دانم و معتقدم دستور این ردصلاحیت‌ها از مقامات بالاتر صادر شده وگرنه زیرمجموعه دولت ریسک چنین اقداماتی را نمی‌پذیرد. با این وجود من امیدوارم نهادهایی که به صورت جناحی و باندی فکر نمی‌کنند اجازه ندهند خالص سازان به اهداف خود دست پیدا کنند و شرایطی را فراهم کنند که مردم بتوانند در انتخابات آینده بهترین افراد را انتخاب کنند.» در ادامه ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

*دلیل رد صلاحیت شما برای حضور در انتخابات مجلس دوازدهم چه بود؟

براساس آنچه از سوی رئیس حوزه انتخابیه منطقه ما و فرماندار به بنده اعلام شده من براساس بند یک، دو، سه و چهار ماده31 قانون انتخابات با محوریت اعتقاد و التزام علمی به اسلام و نظام جمهوری اسلامی رد صلاحیت شده‌ام. البته هنوز هیچ مستنداتی در این زمینه به من داده نشده است. من درخواست خود را در این زمینه اعلام کرده‌ام که مستنداتی که بنده به دلایل آن رد صلاحیت شده‌ام را به من ارائه کنند که تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است. براساس مصوباتی که هیأت وزیران در این زمینه دارند هیأت‌های اجرایی زمانی می‌توانند در این زمینه‌ها ورود کنند که از سوی مراجع و نهادهای مسئول گزارش‌هایی درباره فرد ارسال شده باشد در غیر این صورت هیأت‌های اجرایی نمی‌توانند چنین تصمیمی بگیرند و صلاحیت این کار را ندارند که بتوانند در این زمینه تصمیم‌گیری کنند.

* به نظر شما چرا و به چه علت نمایندگان تأثیرگذار و منتقد برای حضور در انتخابات آینده رد صلاحیت شده‌اند؟

به نظر من از رویکردها چنین برمی‌آید رد صلاحیت چنین نمایندگانی به نوعی تلافی از این نمایندگان منتقد بوده است. اگر به یکی از شماره‌های روزنامه ایران به عنوان ارکان رسمی دولت در چند ماه پیش مراجعه کنید متوجه می‌شوید که از پنج نماینده نام برده شده بود که علیه دولت در مجلس موضع گیری می‌کنند. این در حالی است که در شرایط کنونی چهار نماینده از بین این پنج نماینده رد صلاحیت شده‌اند. این وضعیت نشان می‌دهند که برای تلافی کردن انتقادهای این نمایندگان آنها را در هیأت‌های اجرایی مناطق خود ردصلاحیت کرده است. برخی تلاش می‌کنند با اتخاذ چنین رویکردی نمایندگان منتقد را از صحنه بیرون کنند.

* این رویکردها به چه دلایلی بوده است؟

موضوعات مختلفی در این زمینه وجود دارد و نمی‌توان عنوان کرد که به یک دلیل چنین رویکردی را در پیش گرفته‌اند. مشارکت در استیضاح‌ها، مخالفت با برخی لوایح در مجلس و مصاحبه‌هایی که به صورت انتقاد از دولت توسط بنده و دیگر نمایندگان بوده از جمله دلایل رد صلاحیت ما بوده است. به نظر می‌رسد دولت رفتار نمایندگان را رصد کرده و با توجه به انتقاداتی که برخی نمایندگان داشته‌اند تصمیم گرفته‌اند این نمایندگان را رد صلاحیت کنند. این اتفاق برای جایگاه مجلس نیز مناسب نیست. برخی عنوان می‌کنند ممکن است هیأت رئیسه مجلس نیز در این ردصلاحیت‌ها نقش داشته باشد که در این زمینه لازم می‌دانم عنوان کنم براساس قانون هیأت رئیسه مجلس نمی‌تواند در تصمیم هیأت‌های اجرایی دخالت داشته باشد. به همین دلیل بعید به نظر می‌رسد که هیأت رئیسه مجلس با دولت در این زمینه همکاری کرده باشد. هر چند در بحث خالص سازی بین مجلس و دولت همپوشانی وجود دارد اما بعید به نظر می‌رسد که هیأت رئیسه مجلس تا به این اندازه در این موضوع دخالت داشته باشد.

اگر به یکی از شماره‌های روزنامه ایران به عنوان ارکان رسمی دولت در چند ماه پیش مراجعه کنید متوجه می‌شوید که از پنج نماینده نام برده شده بود که علیه دولت در مجلس موضع گیری می‌کنند. این در حالی است که در شرایط کنونی چهار نماینده از بین این پنج نماینده رد صلاحیت شده‌اند.این وضعیت نشان می‌دهند که برای تلافی کردن انتقادهای این نمایندگان آنها را در هیات‌های اجرایی مناطق خود ردصلاحیت کرده است

*شما از مخالفان طرح‌های جنجالی مجلس مانند طرح صیانت و حجاب و عفاف بودید. به چه میزان این مسائل را در ردصلاحیت خود دخیل می‌دانید؟

این احتمال وجود دارد البته هنوز مستنداتی به بنده ارائه نشده و به همین دلیل نمی‌توانم به صورت قطعی در این زمینه اظهارنظر کنم. اگر مستندات و دلایل به صورت روشن به ما ارائه شود می‌توان به صورت دقیق و قطعی صحبت کرد. با این وجود صحبت‌هایی که در این زمینه شنیده شده بیانگر این است که این موضوعات نیز بی‌ربط نبوده است. به نظر می‌رسد مخالفت ما با برخی لوایح و طرح‌ها به مذاق برخی خوش نیامده است. اخیرا نیز یکی از اعضای جبهه پایداری عنوان کرده بود که کسانی که مخالف طرح صیانت و حجاب و عفاف بودند باید رد صلاحیت شوند. این وضعیت نشان می‌دهد که جریان خالص‌سازی با دولت هماهنگ است و رویکردی که توسط خالص سازان دنبال می‌شود و هیأت‌های اجرایی که زیرمجموعه دولت به شمار می‌رود در همین راستا حرکت می‌کنند.

*آیا قرار است مجلس انقلابی با خالص‌سازی انقلابی‌تر شود؟

پدر خوانده‌های خالص‌سازان عنوان کرده‌اند که قرار است در مجلس آینده نمایندگانی انقلابی‌تر در مجلس حضور داشته باشند. این رویکردی است که خالص سازان به دنبال آن هستند و تلاش می‌کنند در همین مسیر حرکت کنند. پدر خوانده‌های این جریان نیز کسانی هستند که عنوان می‌کنند این مجلس انقلابی نیست و باید مجلس آینده انقلابی‌تر از این مجلس باشد.

*خالص‌سازی با این روند چه پیامی به مردم و انتخابات آینده خواهد داد؟

یکی از پیام‌های چنین رویکردی این است که به مردم می‌گوید عده‌ای به دنبال شکل گیری مجلسی همسو با دولت هستند. کسانی به دنبال این هستند که همه قوا را به صورت صددرصدی در اختیار داشته باشند تا بتوانند به اهداف خود دست پیدا کنند. در واقع این گروه این پیام را به جامعه مخابره می‌کنند که کسانی که سلیقه متفاوتی دارند لزومی ندارد در انتخابات شرکت کنند و تنها کسانی در انتخابات شرکت کنند که با این تفکر همسو و همراه هستند. این وضعیت نیز کاهش مشارکت را در انتخابات آینده به همراه خواهد داشت. پیام دیگر به نمایندگان مجلس آینده است که اگر آنها نیز علیه طرح‌های آنها قرار بگیرند احتمالا ردصلاحیت خواهند شد. نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که استراتژی خالص‌سازان برای انتخابات آینده مشارکت حداقلی مردم در انتخابات است. در واقع خالص‌سازان اهداف خود را در مسیر مشارکت حداقلی مردم دنبال می‌کنند و در چنین شرایطی است که به اهداف خود دست پیدا می‌کنند. به همین دلیل نیز در شرایط کنونی نشانه‌هایی از جریان خالص ساز مشاهده نمی‌شود که به دنبال مشارکت حداکثری در انتخابات باشند. رفتار و اقداماتی که در شرایط کنونی انجام می‌دهند که باعث عصبانیت و رنجش بخشی از جامعه می‌شود به دلیل این است که افراد کمتری در انتخابات مشارکت کنند تا این گروه بتواند به اهداف خود در انتخابات آینده برسد.

*با توجه به شرایط موجود به چه میزان می‌توان به کارآمدی مجلس دوازدهم خوشبین بود؟

با این رویکردی که جریان خالص‌ساز در پیش گرفته به هیچ عنوان نمی‌توان با خوش بینی به مجلس آینده نگاه کرد و مجلس آینده به مراتب از مجلس یازدهم ضعیف‌تر خواهد بود. مجلس باید مطالبات مردم را نمایندگی کند و کسانی در آن حضور داشته باشند که نحله‌های مختلف فکری را در جامعه نمایندگی کنند. تنها در چنین شرایطی است که می‌توان نسبت به شکل گیری یک مجلس قوی خوشبین بود. با این روندی که خالص‌سازان در پیش گرفته‌اند در آینده شاهد شکل گیری یک مجلس خواهیم بود که نه تنها مشکلات مردم را حل نمی‌کند و بلکه مشکلات و چالش‌های جدیدی را نیز به وجود خواهند آورد. من مسئول این ردصلاحیت‌ها را دولت می‌دانم و معتقدم دستور این ردصلاحیت‌ها از مقامات بالاتر صادر شده وگرنه زیر مجموعه دولت ریسک چنین اقداماتی را نمی‌پذیرد. با این وجود من امیدوارم نهادهایی که به صورت جناحی و باندی فکر نمی‌کنند اجازه ندهند خالص‌سازان به اهداف خود دست پیدا کنند و شرایطی را فراهم کنند که مردم بتوانند در انتخابات آینده بهترین افراد را انتخاب کنند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید