در میان رشته‌های مهندسی، عمران محبوب و پرطرفدار است. همراه باشید تا بدانیم رشته مهندسی عمران چند سال است.

رشته مهندسی عمران چند سال است؟

سلام نو پلاس: رشته مهندسی عمران یکی از مهم‌ترین شاخه‌های مهندسی در کشور است که به ساخت و ساز و طراحی سازه‌های طبیعی می‌پردازد.

اکثر افراد جامعه رشته مهندسی عمران را با نام ساختمان‌سازی نیز می‌شناسند.

اما رشته عمران تنها مشاغل مربوط به ساختمان‌سازی را شامل نمی‌شود و در ابعاد دیگری مانند سدسازی نیز به جامعه کمک می‌کند.

مهندسی عمران در چه رشته ای است

رشته مهندسی عمران یکی از محبوب‌ترین رشته‌های مهندسی در گروه ریاضی است.

این رشته پردرآمد کارهای ساختمانی و غیر ساختمانی را شامل می‌شود و گرایش‌های مختلفی در مقاطع مختلف دارد. داوطلبان گروه ریاضی برای اینکه در رشته عمران قبول شوند باید اطلاعات زیادی در مورد این رشته داشته باشند.

رشته مهندسی عمران در کدام زیرگروه ریاضی قرار دارد؟ اولین و مهم‌ترین سوالی که پاسخ آن را باید بدانیم زیرگروه رشته عمران است.

اما برای پاسخگویی به این سوال باید با تعدادی از تغییرات کنکور سراسری آشنا شویم. برخی از تغییرات کنکور سراسری زیرگروه رشته مهندسی عمران را تحت تاثیر قرار داده است.

رشته مهندسی عمران چند سال است

اولین تغییر کنکور سراسری که تاثیر بسیار مهمی بر روی رتبه نهایی داوطلبان خواهد داشت، حذف دروس عمومی از کنکور است.

دروس عمومی از کنکور سراسری حذف می‌شوند و داوطلبان دیگر به سوالات ادبیات فارسی، دین و زندگی، عربی و زبان انگلیسی پاسخ نمی‌دهند.

این بدین معنی است که داوطلبان در گروه‌های آموزشی خود تنها به سوالات دروس تخصصی پاسخگو هستند.

با توجه به این شرایط داوطلبان گروه ریاضی باید به سوالات سه درس تخصصی ریاضی، فیزیک و شیمی در کنکور سراسری پاسخ دهند.

دروس عمومی از دفترچه عمومی حذف می‌شوند، اما بر روی سوابق تحصیلی داوطلبان تاثیرگذار هستند.

داوطلبان در بخش‌های بالا با مهم‌ترین تغییرات کنکور سراسری آشنا شدند. تیم محتوای حرف آخر در این قسمت به سراغ معرفی رشته مهندسی عمران می‌رود و این رشته را به داوطلبان معرفی می‌کند.

زمانی‌که از کنار یک ساختمان یا یک پل عبور می‌کنید متوجه سازه‌های مختلفی در ساخت آن‌ها می‌شوید.

تمامی سازه‌هایی که در ساختمان‌ها، جاده‌ها، پل‌ها، فرودگاه‌ها، دکل‌های مخابراتی مشاهده می‌کنید توسط مهندسان عمرانی اجرا شده‌اند.

این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که چقدر مهندسی عمران تاثیر مهمی در جامعه دارد.

مهندسی عمران به ساخت و ساز و طراحی سازه‌های مختلف می‌پردازد و گرایش‌های زیادی در مقاطع تحصیلی دارد.

داوطلبانی که رشته مهندسی عمران را به عنوان رشته دانشگاهی خود انتخاب می‌کنند در طول دوران تحصیل با ساخت سازه‌های مختلفی آشنا می‌شوند.

رشته مهندسی عمران چند سال است

رشته عمران با ساخت سازه‌های سبک مانند ساختمان، سازه‌های بزرگ و عظیم مانند برج، سازه‌های مربوط به سد، سازه‌های مربوط به ساخت جاده، سازه‌های ساخت فرودگاه ارتباط دارد.

همان طور که مشاهده می‌کنید مهندسی عمران تنها به ساخت و ساز ساختمان مربوط نمی‌شود و صنایع مختلفی را در بر می‌گیرد.

اکثر افراد جامعه رشته مهندسی عمران را با نام راه و ساختمان می‌سازند. داوطلبانی که این رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند باید حوصله و دقت زیادی داشته باشند.

رشته مهندسی عمران در میان رشته‌های مهندسی یک رشته پردرآمد محسوب می‌شود. با توجه به شرایط جامعه این رشته بازار کار خوبی دارد و هر سال به دنبال جذب داوطلبان زیادی است.

رشته مهندسی عمران بر خلاف رشته معماری که به زیبایی سازه دقت می‌کند، جنبه‌های فنی سازه را بررسی می‌کند.

مهندسان عمران باید به ایمنی و امنیت سازه توجه زیادی داشته باشند تا افراد با خیال راحت در آنجا حضور داشته باشند.

با توجه به تمامی این تعاریف مهندسی عمران به فکر ساخت و سازه‌های عمرانی با ایمنی و امنیت بالاست.

رشته مهندسی عمران چند سال است

رشته مهندسی عمران چند سال است

رشته مهندسی عمران مانند سایر رشته های مهندسی از ۸ ترم تحصیلی تشکیل شده است که داوطلبان موظف هستند طی مدت زمان تحصیلی ۴ ساله که شامل ۱۴۰ واحد درسی مختلف میباشد دروس را مطالعه کنند که هر دروس دراین مقطع واحد های مختلفی دارد که میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دروس عمومی : ۲۰ واحد

    رشته مهندسی عمران چند سال است

  • دروس پایه : ۲۰ واحد
  • دروس تخصصی : ۶۳ واحد
  • دروس اختیاری : ۳۷ واحد

گرایش های مهندسی عمران در مقطع کارشناسی

درمقطع کارشناسی هم گرایش های مختلفی ومتفاوتی وجود دارد یعنی داوطلبان درمقطع کارشناسی مهندسی عمران حق انتخاب گرایش دارندکه انتخاب گرایش درهمان ترم اول از زمان قبولی در رشته مهندسی عمران صورت میگیرد.که این گرایش ها شامل موارد زیر میباشد:

  1. عمران
  2. نقشه برداری
  3. آب

گرایش های عمران درمقطع کارشناسی ارشد

داوطلبان میتوانند براساس استعداد وعلاقه خود یکی ازگرایش های ارشد مهندسی عمران را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند.

تعداد کل واحد های درسی درمقطع کارشناسی ارشد عمران ۳۲ واحد است که دانشجویان درطی مدت ۲ یا ۳ سال میتوانند این دروس راسپری کنند که ۱۲ واحد دروس اجباری، ۱۲ واحد دروس اختیاری،۲ واحد سمینار،۶ واحد پروژه که داوطلبان میتوانند یکی ازگرایش های زیر را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند:

  1. مهندسی سازه
  2. مهدسی ژئوتکنیک
  3. مهندسی حمل ونقل
  4. مهندسی راه ترابری
  5. مدیریت منابع آب

گرایش عمران درمقطع دکتری

این مقطع هم مانند کارشناسی ارشد گرایش های زیادی دارد که دانشجویان همان طور که ذکر شد میتوانند براساس استعداد وعلاقه خود یکی از گرایش ها را انتخاب کنند و ادامه تحصیل بدهند که معمولا زمان تحصیل درمهندسی عمران به مدت ۲ سال میباشدکه طی این مدت دانشجویان باید ۱۸ واحد رساله دکتری، ۱۲ الی ۲۰ واحد دروس اجباری واختیاری را پاس کنند که گرایش های این مقطع شامل موارد زیر میباشد:

  1. گرایش زلزله
  2. گرایش راه ترابری
  3. گرایش محیط زیست
  4. گرایش ژئوفیزیک
  5. گرایش سازه
  6. سواحل بنادر وسازه های دریایی

رشته مهندسی عمران چند سال است

مقطع کاردانی رشته مهندسی عمران ظرفیت پذیرش زیادی ندارد و دو دانشگاه آزاد و علمی کاربردی این مقطع رشته را به صورت بدون کنکور ارائه کرده اند تا داوطلبانی که می خواهند فوق دیپلم بگیرند، بتوانند ثبت نام کنند.

طول دوره تحصیل مقطع کاردانی رشته مهندسی عمران ۲ سال است و بعد از ۲ سال ، مدرک کاردانی اعطاء می گردد.

اگر بخواهید از طریق شرکت در کنکور ریاضی وارد رشته مهندسی عمران شوید ، امکان تحصیل در مقطع کارشناسی پیوسته این رشته را خواهید داشت.

همچنین دانشگاه های بدون کنکور آزاد ، پیام نور ، غیرانتفاعی و … این رشته را در مقطع کارشناسی پیوسته ارائه می کنند.

طول دوره تحصیل کارشناسی پیوسته رشته مهندسی عمران ۴ سال است و بعد از این مدت به دانشجو مدرک لیسانس داده می شود. منظور از ۴ سال تحصیل ، ۸ ترم است و هر سال شامل دو ترم می باشد.

شما به عنوان دانشجوی رشته مهندسی عمران می توانید در طول ترم واحد های درسی بیشتری اخذ کنید و با برداشتن ترم تابستان، واحد های درسی بیشتری بگذرانید تا زودتر فارغ التحصیل شوید. اگر معدلتان الف باشد، ترم بعدی مجازید که ۲۴ واحد بردارید و در ترم تابستان هم ۸ واحد درسی می توانید بردارید.

در نتیجه ، فارغ التحصیلی طی ۶ ترم از رشته مهندسی عمران امکان پذیر است.

معرفی رشته مهندسی علمی کاربردی عمران

رشته عمران در دانشگاه های علمی کاربردی گرایش های مختلفی دارد ومناسب برای کسانی می باشد که علاقه مند به این رشته هستند اماشانس تحصیل خود را در دانشگاه های دولتی بدست نیاورده اندوقصد دارند تا یک رشته با بازارکار مناسب را برای خود وادامه تحصیل انتخاب کنند.

برای این منظور داوطلبان میتوانند بدون آزمون تنها با ثبت نام در دانشگاه علمی کاربردی، وارد این رشته تحصیلی شوند.

رشته مهندسی عمران چند سال است

مهندسی عمران برای خانم ها

به عنوان یک خانمی که مهندسی عمران خونده باید بهتون بگم که زمانی که دنبال کار در حوزه مهندسی عمران هستید، ممکنه شما رو به عنوان یک خانم خیلی جدی نگیرن! با توجه به اینکه فضای کارگاهی فضایی مردانه و خشن هست، کار کردن خانم ها در این فضا با سختی های زیادی همراه میشه.

البته این مورد منکر توانایی خانم مهندس ها در اجرا نیست، بلکه فضای این کار به این شکل است. حتی در خارج از کشور هم بر اساس آمار ۱۴ درصد از مهندسان سازه استخدام شده خانم هستند.

در نهایت باید گفت که آدم تو محدودیت ها ستاره میشه. اگرچه تعداد خانم های شاغل در بازار کار مهندسی عمران کمتر از مردها است اما این دلیل بر برتری مردها در این رشته نیست. هرخانمی با کمی تمرین و آموزش می‌تونه به جایگاه هایی دست پیدا کنه که مهندسین بدون دانش باید در خواب ببینند. نکته مهم انتخاب جایگاه مناسب شما در این بازار کار است. از دوستانتان بپرسید، به دفاتر و شرکت های مختلف سر بزنید و با مهندسین خانم آن ها صحبت کنید تا متوجه بشید در کدوم بخش می تونید عملکرد بهتری داشته باشید و با روحیه شما سازگارتره. وقتی حوزه کاریتون رو مشخص کردید از یادگیری و تلاش دست برندارید و مطمن باشید که موفقیت نزدیک شماست. شاید زود بهش نرسید اما حتما بهش می رسید.

رشته مهندسی عمران چند سال است

به دلیل اینکه اکثر کارفرماها در برابر حضور خانم ها در کارگاه ها مقاومت دارند، بهتره که شما برای ورود به کارگاه یکی از دو کار زیر رو انجام بدید:

۱) کار کردن به عنوان کارآموز! اگر می‌تونید جایی رو برای کارآموزی پیدا کنید، خیلی سریع سراغش نرید. به همون دلیلی که چندین بار گفتم کار خانم ها برای اثبات خودشون در کارگاه سختتره.

همچنین اگه تجربه کارآموزی رو داشته باشید، می‌دونید که کسب تجربه و آموزش صرفا از طریق کارآموزی سخته! به سه دلیل:

ممکنه زمان زیادی از شما بگیره تا تبدیل به یک مهندس خبره و حرفه‌ای بشید.

شاید همکاران شما اطلاعات و تجربیات زیادی در اختیار شما قرار ندن.

کار کردن به عنوان کارآموز در طولانی مدت ممکنه شما رو بی‌انگیزه کنه چون یک کارآموز حقوقی دریافت نمی‌کنه، اگر هم حقوقی باشه خیلی کمه!

پس باید دنبال راهی باشید که این مسیرو براتون کوتاه‌تر کنه. در هر حرفه و شغلی، ذوق و اشتیاق شما در یادگیری حرف اول رو می‌زنه. پس بهتره اول یکسری آموزش کارگاهی ببینند تا در کارگاه مشکل کمتری داشته باشید.

درسته شاید بعضی موارد باشه که تو کارگاه باهاش مواجه بشید، ولی اگر یکسری جزئیات و نکات رو بلد باشید، میتونید خیلی سریع توی همون کارآموزی خودتون رو نشون بدید. این میتونه به شما در کار آینده کمک کنه. در صورتی که این نکات رو بلد نباشید ممکنه خیلی سریع قضاوت بشید و دیگه بهتون اعتماد نکنن، مسئله‌ای که شاید برای آقایون کمتر پیش بیاد!

رشته مهندسی عمران چند سال است

۲) اگر جایی برای کارآموزی در کارگاه پیدا نکردید، باز هم راه وجود داره. برای این مسئله ابتدا بهتره وارد کارهای دفتری و دفتر فنی بشید. این بخش رو در قسمت بعد بیشتر توضیح میدیم، ولی یکی از راه ها برای راه پیدا کردن به کارگاه برای مهندسان عمران زن، شروع از قسمت‌های دیگه است.

البته باز هم برای ورود به کارگاه از این طریق، ابتدا شما نیاز دارید که در کارهای دفترفنی متخصص باشید و از طرفی دیگه در همون بخش اطلاعات کارگاهی تون به قدری خوب باشه که بعدا حتی خودشون ازتون درخواست کنن تا در کارگاه کار کنید. پس هیچوقت غیرممکن وجود نداره.

درامد مهندسی عمران

حقوق یک مهندس عمران با سطح تجربه بین سه تا هفت سال به طور میانگین ۹،۱۰۰،۰۰۰ تومان در هر ماه است. حقوق این افراد از ۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان (کمترین) تا ۱۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان (بالاترین) متغیر است.

مهندس عمرانی با سابقه کاری بین هفت تا پانزده سال به طور میانگین در حدود ۱۲،۰۰۰،۰۰۰ تومان حقوق در ماه دریافت می‌کند. حقوق این افراد از ۵.۵۰۰.۰۰ تومان (کمترین) تا ۲۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان (بالاترین) متغیر است.

همان‌طور که در بالا عنوان کردیم، روند کاری مهندس عمران با مهندس ناظر متفاوت است و مهندسان ناظر در محل پروژه‌ها کار مدیریت پروژه را در دست دارند و مهندس عمران در دفترها، کارها را بررسی می‌کنند. به صورت کلی، حقوق مهندس ناظر عمران با توجه به تعرفه‌های تعریف شده توسط سازمان نظام مهندسی در هر سال مشخص نمی‌شود و عموما نیز حقوق و دستمزد آنها به صورت پروژه‌ای محاسبه می‌شود.

رشته مهندسی عمران چند سال است

مهندس عمران بودن می‌تواند حرفه‌ای پردرآمد باشد. اما چندین راه وجود دارد که می‌توانید حقوق خود را به عنوان یک مهندس عمران افزایش دهید.

  • تغییر صنعت
  • تغییر محل کار
  • اخذ گواهینامه
  • اخذ مدرک کارشناسی ارشد

در میان بهترین رشته‌های مهندسی می‌توان مهندسی عمران را رشته‌ای پولساز در نظر گرفت، البته این پولساز بودن به شرایط و فاکتورهای بسیار ارتباط دارد.

به عنوان مثال، در تفاوت مهندسی عمران با معماری می‌توان این تفاوت درآمد را مشاهده کرد. اما به صورت کلی باید دید که هر شرکتی و هر کارفرمایی برای مهندسان چه دستمزدی را در نظر دارند و توافق بین آنها به چه رقمی ختم می‌شود.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید