بازدید از پوشش گیاهی و جانوری یک منطقه برای بسیاری مهیج است، همراه باشید و بدانید خاص‌ترین منطقه حفاظت شده کرمانشاه کجاست.

خاص‌ترین منطقه حفاظت شده کرمانشاه کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: در نزدیکی پاوه و جوانرود از یکی از زیستگاه‌های مهم طبیعی حفاظت می‌کنند.

بوزین و مرخیل از زیباترین جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه هست. در این منطقه گوزن‌های مینیاتوری یا «شوکاهای ایرانی» زندگی می‌کنند که نسلشان در حال انقراض است.

به همین خاطر حفاظت از این گونه گوزن‌ها بسیار مهم است.

این منطقه پوشش انبوهی از درخت‌های بلوط ایرانی، بنه، زیتون، ارغوان، مورد، گلابی وحشی، زبان گنجشک، آلوچه و زالزالک دارد. همچنین در فصل بهار لاله‌های واژگون، زیبایی منطقه محافظت‌شده بوزین و مرخیل را به اوجش می‌رسانند.

خاص‌ترین منطقه حفاظت‌شده کرمانشاه؛ بوزین و مرخیل

منطقه حفاظت‌شده بوزین و مرخیل منطقه‌ای حفاظت‌شده و نمونه گردشگری در شهرستان پاوه و جوانرود از توابع استان کرمانشاه است که با هدف حمایت از گونه باارزش و در حال انقراض شوکای ایرانی یا گوزن مینیاتوری و ارزش‌های رویشگاهی در پاییز ۱۳۷۴ به عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع و در سال ۱۳۷۸ به عنوان منطقه حفاظت‌شده به ثبت رسیده‌ است.

خاص‌ترین منطقه حفاظت شده کرمانشاه کجاست؟

از آنجا که این منطقه به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری پاوه شناخته می‌شود، بازدید از آن تجربه‌ متفاوتی برایتان رقم خواهد زد.

این منطقه با ارزش از لحاظ موقعیت جغرافیایی در بخش باینگان شمالغرب استان کرمانشاه واقع شده است و جز مناطق نمونه گردشگری در کرمانشاه محسوب می شود.

منطقه حفاظت شده‌ی بوزین و مرخیل دارای مساحتی بالغ بر دوهزار چهارصد هکتار می باشد و در سال هفتاد وهشت به عنوان منطقه ای حفاظت شده معرفی شد وثبت گردید. همچنین این منطقه دارای مرز مشترک با کشور عراق می باشد

به دلیل متغیر بودن ارتفاع از سطح دریا و تنوع اقلیمی و شرایط خاص زیستی که در این منطقه موجود است ،باعث شده تا در این منطقه انواع گونه های گیاهی وجانوری با ارزش مشاهده ویافت شودکه در نوع خود بی نظیرند.

پوشش گیاهی منطقه حفاظت شده‌ی بوزین و مرخیل

این منطقه دارای پوشش گیاهی متنوعی می باشد و در واقع یک منطقه جنگلی و کوهستانی به حساب می آید و یکی از شاخصه های اصلی این مکان درخت بلوط می باشد که علاوه بر بلوط این مکان دارای گیاهان دیگری از قبیل: ون، بنه، کورد، کیکم، زالزالک، ارغوان، گلابی وحشی، زبان گنجشک، سیاه تلو، لاله واژگون، آلوچه، ختمی و انواع گندمیان می باشد.

بررسی گونه جانوری منطقه حفاظت شده‌ی بوزین و مرخیل

شوکا، گوزن مینیاتوری

این منطقه یک زیستگاه با ارزش برای شوکا یا گوزن مینیاتوری می باشد . شوکای با ارزش وزیبا ، گوزنی است که دارای رنگ سرخ یا سربی است و دوستدار زندگی در مکانهای سردسیر می باشد. این گوزن کوچک بومی جز منطقه اوراسیا به حساب می آید.

خاص‌ترین منطقه حفاظت شده کرمانشاه کجاست؟

شوکا دوست داشتنی علف خوار می باشد و به همین دلیل نواحی جنگلی میتواند مکان مناسبی برای زندگی این گونه با ارزش باشد.

در واقع زیستگاه اصلی شوکا حوالی دریای خزر است، اما متاسفانه تعداد اندکی از این گونه با ارزش در این منطقه زندگی میکنند که تعداد آنها حدودا بیست الی سی تا می باشد.

از حضور شوکا در این مکان به عنوان نماد زیست محیطی ورزش استان کرمانشاه بهره بردند.

گونه های دیگر جانوری این منطقه از قبیل خرس،خوک وحشی ، یله مارو ، سنجاب، پلنگ، کل و بز، گرگ، تشی، سیاه گوش، روباه، انواع گنجشک‌سانان، کبک، تیهو، مار پلنگی، گرزه ‌مار می باشد.

حیواناتی که در این مطقه زندگی می کنند، وجودشان باعث زیبای کوهها وجنگل ها شده است و جلوه شگفت انگیزی را به این طبیعت داده است که سرتاسر با ارزش و وصف نشدنی است.

محل قرارگیری منطقه حفاظت شده‌ی بوزین و مرخیل

این منطقه با ارزش از لحاظ موقعیت جغرافیایی در بخش باینگان شمالغرب استان کرمانشاه واقع شده است و جز مناطق نمونه گردشگری در کرمانشاه محسوب می شود. منطقه حفاظت شده‌ی بوزین و مرخیل دارای مساحتی بالغ بر دوهزار چهارصد هکتار می باشد و در سال هفتاد وهشت به عنوان منطقه ای حفاظت شده معرفی شد وثبت گردید. همچنین این منطقه دارای مرز مشترک با کشور عراق می باشد

منطقه حفاظت شده‌ی بوزین و مرخیل زیستگاه شوکا یا گوزن مینیاتوری است. شوکا، گوزنی به رنگ سربی یا سرخ است که در مناطق سردسیر زندگی می‌کند.

خاص‌ترین منطقه حفاظت شده کرمانشاه کجاست؟

این گوزن کوچک بومی منطقه اورآسیا محسوب می‌شود. شوکای زیبا و کوچک اندام علف‌خوار محسوب می‌شود که همین امر باعث شده محل زندگی وی نواحی جنگلی باشد.

زیستگاه اصلی شوکا در ایران، حاشیه‌ی دریای خزر است اما تعداد بسیار کمی در حدود ۲۰ الی ۳۰ تا از این گوزن زیبا در منطقه حفاظت شده‌ی بوزین و مرخیل حضور دارند.

به علت حضور این حیوان زیبا در این منطقه، شوکا به عنوان نماد زیست محیطی ورزش استان کرمانشاه انتخاب شده است.

منطقه حفاظت شده‌ی بوزین و مرخیل از مناطق نمونه‌ی گردشگری استان کرمانشاه است.

همانطور که گفته شده این منطقه در شهرستان پاوه و در منطقه باینگان واقع شده است.

منطقه جنگلی و کوهستانی بوزین و مرخیل با کشور عراق هم مرز است. درخت بلوط ، پوشش گیاهی شاخص این منطقه است.

مدت زمان بازدید از این جاذبه: بین ۳ تا ۴ ساعت

آدرس: استان کرمانشاه، شهرستان پاوه.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید