۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 55475069

تولید محتوا سئوشده زیر نظر یک مدیر کاربلد نتیجه درجه یکی دارد در این میان با ما همراه باشید تا بدانیم وظایف مدیر سئو چیست.

وظایف مدیر سئو چیست؟

سلام نو پلاس: سئو (SEO) یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو، مجموعه‌ای از فعالیت‌هایی است که در طراحی و کدنویسی سایت، تدوین استراتژی محتوایی، تولید محتوا و لینک‌سازی خارجی انجام می‌دهیم تا جایگاه بهتری در نتایج جستجوی گوگل کسب کرده و بازدیدکننده بیشتری برای سایت جذب کنیم.

ولی تعریف سئو به همین جا ختم نمی‌شود عبارت SEO مخفف سه کلمه Search Engine Optimization است که به معنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است.

ولی امروزه فاکتورهای متعددی بر سئو سایت و تعیین جایگاه آن در نتیجه جستجو تاثیرگذارند، از کلمات بکار رفته در متن و محتوا گرفته تا لینک‌های ورودی از سایت‌های دیگر، همچنین استاندارد بودن ساختار و کدنویسی سایت (تکنیکال) برای موتورهای جستجو بر بهبود سئو سایت ما تاثیرگذار است.

همه این فاکتورها زمانی ارزشمند و اثربخش هستند که در راستای هدف بزرگتری به نام بهبود تجربه کاربری باشند.

سئو چیست

سئو یا SEO، مخفف عبارت Search Engine Optimization است که با ترجمه فارسی می‌توان به عبارت”بهینه سازی برای موتورهای جستجو” رسید.

سئو در واقع هنر متقاعد کردن موتورهای جستجو است که صفحات سایت ما را در رتبه‌های بالاتری در نتایج SERP نشان دهند.

وظایف مدیر سئو چیست؟

سئو برای تجربه کاربری ارزش بالایی در نظر می‌گیرد. یکی از کاربردهای سئو این است که صفحات سایت بهتر، سریعتر، دقیق‌تر و با اطلاعات درست‌تری در اختیار کاربر قرار گیرد.

به عبارت دیگر می‌توان اینگونه بیان کرد که همه کسب و کارها برای دیده شدن در نتایج جستجوی کابران و جذب مشتری به SEO سایت نیاز دارند.

روزانه میلیاردها جستجو در گوگل انجام می‌شود ولی دلیل اهمیت سئو تنها تعداد بالای جستجوها نیست.

با ورود و همه‌گیر شدن تلفن‌های همراه، جستجو در اینترنت به یک ابزار قابل اعتماد و در دسترس برای پیدا کردن پاسخ سوالات، تصمیم‌گیری در مورد خرید یک محصول یا حتی پیدا کردن نزدیک‌ترین نانوایی محل تبدیل شده است.

نتایجی که پس از جستجو به کاربر نمایش داده می‌شود نقش مهمی در فرآیند شناخت و تصمیم‌گیری او بازی می‌کند.

با سرمایه‌گذاری در حوزه سئو، این شانس را خواهیم داشت که در لحظه‌ای مناسب به مخاطب معرفی شویم؛ زمانی‌که به محصول یا خدمات ارائه شده نیاز دارد و به دنبال پاسخ مناسبی برای آن می‌گردد و به دوست مورد اعتماد خود یعنی گوگل رجوع می‌کند.

اعتماد کاربران؛ همان برگ برنده‌ای‌ست که گوگل را به چنین شرکت بزرگی در دنیا تبدیل کرده است. واقعیت این است که؛ به آنچه حاصل از جستجوی خودمان در گوگل است اعتماد بیشتری داریم تا محتوایی که به صورت تبلیغات (بنر، پیامک، ایمیل) به دست ما رسیده است.

کسب و کارهای سنتی تصور می‌کنند که برای ورود به فضای بازاریابی دیجیتال، داشتن یک سایت زیبا و قدرتمند کفایت می‌کند.

وظایف مدیر سئو چیست؟

یک فروشگاه لباس را تصور کنید که بهترین برندهای دنیا را با پایین‌ترین قیمت عرضه می‌کند ولی در شهری کم جمعیت، طبقه زیرهمکف پاساژی متروک یا یک کوچه فرعی در محله‌ای مسکونی قرار گرفته است.

میزان فروش این فروشگاه چقدر با کیفیت محصولاتی که ارائه می‌کند همخوانی دارد؟ قطعا نمی‌تواند از تمام پتانسیل‌های خود بهره بگیرد.

همانطور که موقعیت مکانی یک فروشگاه حضوری بر میزان مراجعه و فروش آن تاثیرگذار است، برای یک سایت اینترنتی حضور در نتایج جستجو و کسب جایگاه در عبارات کلیدی اهمیت خواهد داشت و برای تحقق این مهم به یک چیز نیاز داریم؛ سئو.

مدیریت سئو چیست

احتمالا بار اولی که این عبارت را شنیدید، برای شما این سوال ایجاد شده که مدیر سئو چیست یا کیست و چه نوع وظایف و کارهایی بر عهده او می‌باشد؟

درواقع می‌توان گفت که مدیر سئو شخصی است که در شرکت‌ها مدیریت و کنترل کارهای تیم سئو را برعهده دارد تا با با همکاری منظم تیم سازمان یا کسب و کار به هدفی که مدنظر دارد، برسد.

اما برای اینکه بهتر مفهوم سئو منیجر را درک کنید، لازم است تا یکبار دیگر مفهوم سئو چیست را دوره کنید.

وظایف مدیر سئو چیست؟

خب تا اینجای مقاله به صورت کامل با مفهوم سئو منیجر و لزوم حضور آن در یک کسب‌وکار برای ایجاد رشد و پیشرفت آشنا شدید، اما سوال اصلی اینجاست که در حقیقت، مهارت‌های مورد نیاز برای یک مدیر سئو چیست و یک سئو منیجر حرفه‌ای برای به دست آوردن موفقیت و شکار کردن دقیق اهدافش در مسیر سئو سایت باید چه مهارت‌هایی را بلد باشد و یا حتی آن‌ها را در خود تقویت کند؟

بنابراین در این بخش مهارت‌ های لازم برای یک سئو منیجر را در دو دسته مهارت‌ های نرم و مهارت‌های سخت، ارائه می‌دهیم. بر این اساس پیشنهاد می‌شود دست به قلم شوید و با یادداشت‌برداری نکات زیر، مسیر تبدیل شدن خودتان به مدیر سئو را هموار سازید.

اولین و بدیهی‌ ترین مهارت‌هایی که یک مدیر سئو باید داشته باشد، مهارت‌های سخت یا فنی است که مربوط به دانش سئو می‌شود.

این دسته از مهارت‌ها برای رشد و پیشرفت پروژه لازم است و اگر یک سئو منیجر به خوبی به آن‌ها مسلط نباشد، امکان شکست خوردن وب سایت در میانه مسیر بسیار افزایش پیدا خواهد کرد. اما مهارت‌های سخت شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. کیوورد ریسرچ یا تحقیق کلمات کلیدی
  2. مهارت دقیق کیورد تارگتینگ
  3. آشنایی با کدهای CSS و HTML
  4. کار با گوگل آنالیتکس
  5. آشنایی با گوگل تگ منیجر
  6. کار با رنک ترکر
  7. کار با اسکریمینگ فراگ
  8. توانایی تحلیل سایت و ارائه پروپوزال
  9. مفاهیم سئو محتوا
  10. آنالیز رقبا
  11. بررسی سئو تکنیکال و ارائه روش بهبود
  12. تحلیل دقیق سرچ کنسول
  13. بررسی وضعیت لینک سازی
  14. ارائه استراتژی لینک سازی
  15. خرید بک لینک اصولی
  16. ایجاد کمپین‌ های خرید رپورتاژ آگهی حرفه‌ای
  17. آنالیز سایت و بررسی وضعیت رشد
  18. برقراری امنیت سایت

وظایف مدیر سئو چیست؟

امروزه بسیاری از مدیران سئو در شرکت‌ها مشغول فعالیت هستند که بسیاری از مهارت‌های ذکر شده را ندارند، اما در حرفه خودشان موفق و کاربلد هستند. در واقع بلد بودن برخی از موارد بالا برای سئو منیجر ضروری نیست اما وجود آن‌ها به بهتر پیش بردن کارها کمک می‌کند.

بنابراین شما هم می‌توانید با تخصص پیدا کردن در چند مهارت اصلی مثل مدیریت سایت، تحقیق کلمات کلیدی و چیدن و پیاده‌سازی استراتژی لینک سازی داخلی و خارجی به عنوان مدیر سئو مشغول فعالیت شوید و دیگر مهارت‌های حرفه‌ای را در مسیر کاری از دل تجربیات، به دست آورید.

وظایف مدیر سئو

مدیر سئو، مسئولیت اجرای استراتژی‌های بهینه‌سازی وبسایت را بر عهده دارد و به منظور دستیابی به نتایج موفق در رتبه‌بندی موتورهای جستجو و جذب ترافیک آلی، باید در سطح تحلیل، بهبود و همکاری با تیم‌های مختلف توانمند باشد.

یک مدیر سئو باید بتواند تمامی فاکتورهای سئو را به خوبی پیاده سازی کند و همچنین علاوه بر آن باید بتواند بر آنالیز سئو سایت تسلط کافی داشته باشد.

علاوه بر آنکه مدیر سئو باید تسلط کافی به روی سئو داخلی و خارجی سایت داشته باشد باید بتواند یک تیم را به خوبی مدیریت کند و ارتباط با مشتری و کارفرما را به خوبی بلد باشد.

وظایف مدیر سئو چیست؟

مدیریت تیم سئو

مدیریت تیم سئو کار چندان آسانی نیست و شما به عنوان یک مدیر سئو در ابتدا باید تسلط کافی و مهارت و تجربه کافی را برای بهینه سازی سایت داشته باشید و سپس باید بتوانید نیروی مناسب هر بخش را استخدام نماید و سپس بتوانید به درستی تک تک اعضای تیم سئو را مدیریت نمایید و علاوه بر ارتقای اعضای تیم، پروژه ها به خوبی پیش رود.

آموزش اعضای تیم و کمک به رشد آنها

مدیر سئو باید با تغییرات و جدیدترین روندها و روش‌های سئو آشنا بوده و آن‌ها را در تجارب و استراتژی‌های خود بررسی و اعمال کند.

این شامل دنبال کردن دستورالعمل‌ها و تغییرات الگوریتم‌های موتورهای جستجو نیز می‌شود. یک مدیر باید بتواند اعضای تیم خود را نیز همواره بروز نگه دارد و جدیدترین نکات را در جهت رشد اعضا تیم، در اختیار تیم قرار دهد.

استخدام یا اخراج نیرو

مدیریت تن ها هب این معنی نیست که تسک ها را به گونه ایی به افراد دهید که پروژه نتیجه مطلوب را بدهد، شما به عنوان یک مدیر سئو باید بدانید که چه زمانی نیاز است تا یک نیرو جدید استخدام نمایید و این شخص چه ویژگی هایی داشته باشد و یا باید بدانید تا در زمان مناسب یک نیرو را اخراج نماید تا به تیم لطمه وارد نشود و بلکه به پیشرفت تیم و کار کمک شده باشد.

وظایف مدیر سئو چیست؟

نظارت کامل تیم سئو و محتوا

مدیر سئو باید نظارت کامل به روی تیم سئو و تیم تولید محتوا داشته باشد. مدیر سئو باید بهینه‌سازی محتوای وب سایت را برای جذب ترافیک آلی و بهبود رتبه در نتایج جستجو انجام دهد.

این شامل تحقیق و تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی، بهینه‌سازی محتوا با استفاده از کلمات کلیدی، ایجاد محتوای ارزشمند و جذاب، بهینه‌سازی تصاویر و بهبود ساختار و نمایش محتوا است.

یک مدیر سئو باید بتواند تا اهمیت تولید محتوا در سئو درک کند و نظارت کافی به روی آن داشته باشد.

هماهنگی با واحد تبلیغات

تبلیغات در پروژه های سئو میتواند یکی از عامل های تاثیر گذار در موفقیت یک سایت باشد. شما به عنوان یک مدیر سئو باید بتوانید یک رابطه خوبی با واحد تبلیغات داشته باشید تا بتوانید در راستای بهینه سازی سایت، کمپین های تبلیغاتی خوبی را نیز برای سایت خود پیاده سازی نمایید. این تبلیغات می تواند شامل تبلیغات گوگل و تبلیغات گوگل ادسنس باشد.

برنامه ریزی اصولی برای رسیدن به اهداف مجموعه

مدیر سئو تنها با نظارت کافی به روی سئو سایت و تیم سئو و تولید محتوا می تواند موفق شود! مدیر سئو باید قدرت برنامه ریزی و مدیریت زمانی نیز بلد باشد تا بتواند هر تعداد پروژه و با هر سختی و چالشی را به راحتی مدیریت کند و نتیجه مطلوبی کسب کند.برنامه ریزی اصولی میتواند مهمترین عامل برای موفقیت در پروژه های سئو است.

وظایف مدیر سئو چیست؟

ارتباط حرفه ای با مشتریان

ارتباط با مشتری جز اصلی ترین نکاتی می باشد که یک مدیر باید آن را بداند. مدیر سئو کسی است که علاوه بر مدیریت تیم سئو و تیم تولید محتوا و تسلط و داشتن نظارت کافی به روی اعضای تیم و تسک ها، باید بتواند با مشتریان و کارفرمایان ارتباط درست و حرفه ای داشته باشد تا بتواند علاوه بر راضی نگه داشتن مشتری، پروژه های بیشتری نیز دریافت کند.

مهارت های مدیر سئو

مهارت‌های مدیر سئو شامل مجموعه‌ای از تخصص‌ها و مهارت‌های فنی و تجربی در حوزه بهینه‌سازی موتورهای جستجو و بهبود رتبه و نمایش وبسایت در نتایج جستجو است.

در نظر داشته باشید که داشتن تجربه های موفق در زمینه سئو و رزومه قوی میتواند به تبدیل شدن شما از شخص متخصص به مدیر سئو کمک کند.

مدیر سئو که باید با توانایی‌های فنی، تجزیه و تحلیل داده‌ها و استراتژی‌های سئو، و هماهنگی با تیم‌های مرتبط در طول روند بهبود سئو فعالیت کند، نیازمند هماهنگی و همکاری با تیم‌های مختلف در سازمان می‌باشد.

سئو منیجر چیست

سئو منیجر یا مدیر سئو و یا سئو مستر فردی است که در یک تیم یا شرکت وظیفه کنترل و نظارت بر کارها را دارد.

در حقیقت این فرد به مباحث سئو، تسلط کامل و کافی دارد و تیم را برای پیاده سازی استراتژی های سئو، هدایت می کند.

وظایف مدیر سئو چیست؟

البته باید در نظر داشته باشید که مدیر سئو وظایف بسیار مهمی را بر عهده دارد و در فرآیند سئو تمامی تاکتیک ها، تصمیمات و مسئولیت های اجرایی و عملیاتی به عهده اوست.

همانطور که می دانید مبحث سئو در دنیای گوگل و دیجیتال مارکتینگ، مبحث بسیار مهم و پررنگی است.

بنابراین باید بگوییم استخدام مدیر سئو در یک شرکت و یا سازمان اهمیت بسیار زیادی دارد.

به همین علت اگر بخواهید در زمینه سئو منیجر و مدیریت سایت مهارت های لازم را کسب کنید، قطعا فرصت های شغلی مناسبی برایتان به وجود خواهد آمد.

حالا به خوبی می دانید که سئو منیجر چیست یا کیست. همچنین می دانید که باید چه مهارت هایی را کسب کند.

قطعا این سوال برایتان به وجود می آید که راه های کسب مهارت در این زمینه چیست؟ شاید با بررسی لیستی که در بالا در اختیارتان قرار دادیم، تصور کنید راه سخت و طولانی را در پیش دارید.

البته باید بگوییم تسلط به تمامی این مهارت ها قطعا کار ساده ای نیست و لازم است تا آموزش های لازم در این زمینه را ببینید، اما کار چندان پیچیده و دشواری نیست.

وظایف مدیر سئو چیست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید