آنفولانزای فوق حاد پرندگان یکی از بیماری‌های خطرناک است که این روزها شیوع آن بیشتر و بیشتر می‌شود. حالا اقدامات برای مهار آن انجام شده است.

۳ میلیون واکسن در کاشان برای مقابله با آنفلوانزای پرندگان

عباس شاهمیرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کاشان، اظهار داشت: با توجه به شروع فصل سرما و مهاجرت پرندگان آزاد پرواز مهاجر از مناطق شمال به عرض‌های جنوبی به منظور زمستان گذرانی، احتمال شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان افزایش پیدا می‌کند.

وی ضمن اشاره به برگزاری جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با این بیماری با حضور نماینده فرمانداری، نیروی انتظامی، شهرداری و مدیریت جهاد کشاورزی، محیط زیست، بهداشت محیط و کارشناس مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان برگزار شد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کاشان عنوان کرد: به منظور مقابله با بروز بیماری آنفولانزا فوق حاد پرندگان مشترک بین حیوان و انسان تیم‌های واکنش سریع تشکیل شد و از این رو اطلاع‌رسانی به جمعیت هدف، پایش و مراقبت و اجرای گشت مشترک با محیط زیست و سایر اقدامات پیشگیرانه از جمله رعایت ضوابط بهداشتی و امنیت زیستی ضروری است.

وی با بیان اینکه تاکنون موردی از درگیری به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در طیور صنعتی و بومی شهرستان گزارش و مشاهده نشده است، تأکید کرد: جلوگیری از هرگونه حادثه و رفتار مخاطره آمیز باید در دستور کار قرار بگیرد که باید با تدبیر و درایت، برنامه‌ریزی مناسب و همکاری مستمر در راه پیشگیری و مقابله با این بیماری گام برداشته شود.

دبیر ستاد مبارزه با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شهرستان کاشان با بیان اینکه موضوع سلامت جامعه به چند دستگاه محدود نبوده است، گفت: باید همکاری و هم‌افزایی لازم برای رسیدن به این مهم در تمامی دستگاه‌های اجرایی و جامعه مدنظر قرار گیرد.

وی ابراز داشت: از همه اعضای ستاد مبارزه با آنفولانزا فوق حاد پرندگان درخواست داریم ضمن اطلاع‌رسانی مناسب به منظور پیشگیری از بروز و شیوع این بیماری خطرناک  که تهدیدات اقتصادی و جانی را به همراه خواهد داشت در صورت مشاهده هرگونه تلفات در پرندگان وحشی و تلفات نامتعارف در طیور صنعتی و خانگی در سریع ترین زمان ممکن مراتب را به اداره دامپزشکی شهرستان کاشان اطلاع‌رسانی کنید.

حسین ناظم‌الرعایا نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کاشان، با بیان اینکه واکسیناسیون پولت طیور تخمگذار بر علیه بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در تمامی مرغداری‌های پرورش پولت تخمگذار اجباری و با نظارت شبکه دامپزشکی انجام می‌شود.

وی ضمن اشاره به پایش و مراقبت فعال از واحدها و نظارت بر تولید روزانه و تلفات احتمالی به صورت مستمر صورت تاکید کرد: نمونه گیری از واحدهایی که دچار افت تولید شده یا تلفات غیر عادی دارند از جمله اقدامات صورت گرفته از سوی دامپزشکی شهرستان کاشان است.

مسئول واحد بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور شبکه دامپزشکی شهرستان کاشان ضمن اشاره به انجام آزمایشات دوره‌ای از طیور واحدهای تخم‌گذار به طور منظم تاکید کرد: آموزش چهره به چهره مرغداران و کارگران مرغداری و کنترل ورود و خروج به واحدهای پرورش و همچنین رعایت دقیق اصول امنیت زیستی در این واحدها از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

ناظم‌الرعایا، افزود: حدود سه میلیون تخم‌گذار و پولت علیه بیماری آنفولانزا فوق حاد پرندگان در شهرستان کاشان واکسینه هستند و پایش نیز تاکنون ۱۵ واحد بوده و بقیه ۳۵ واحد هم در آینده پایش می‌شود و نتیجه پایش هم تاکنون منفی بوده است.

انتهای پیام/۸۰۱/

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید