۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۴
کد خبر: 55474983

تالاب‌های ایران دیدنی و شگفت‌انگیز هستند از این رو با ما همراه باشید و درباره تالاب گردی در تالاب پساب یزد بدانید.

تالاب گردی در تالاب پساب یزد

سلام نو _ سرویس گردشگری: تالاب پساب یزد همان طور که از نامش پیداست آبی است که از آب تصفیه خانه فاضلاب یزد و رها سازی آن در دل کویر ایجاد شده است.

قرار گیری این آب بین پستی و بلندی های تپه های شنی یک تالاب چند تکه را ایجاد کرده تا مکانی برای زندگی انواع پرندگان و نیزارها و همچنین آبشخور حیوانات کویر باشد.

طول این تالاب حدود ۳ کیلومتر و بیشترین عرض آن ۱ کیلومتر و ارتفاع آن از سطح دریا چیزی حدود ۱۱۴۵ متر است. آب و هوای پیرامون تالاب مثل سایر مناطق استان یزد خشک و کویری است و اختلاف دمای شب روز در آن بسیار بالاست.

برای رسیدن به تالاب راه های مختلفی وجود دارد اما امن ترین آن ها ادامه دادن مسیر خیابان نصر در حوالی دروازه قرآن است که شما را به کمپ کویری باران می رساند.

نکته قابل توجه آن که مسیر رسیدن به تالاب خاکی و شنی بوده و هیچ گونه تابلویی برای راهنمایی شما در نظر گرفته نشده است پس حتما از ماشین مناسب یا افراد حرفه ای برای سفر خود به این تالاب کمک بگیرید.

پیش از تاریکی هوا بازدید خود را انجام دهید و قبل از تاریک شدن محل را ترک و یا کمپ خود را در آنجا برپا کنید. کمپ های کویری نیز گزینه خوبی برای اقامت شما به شمار می روند.

تالاب گردی در تالاب پساب یزد

آشنایی با تالاب پساب یزد

تالاب پساب یزد، تالابی دست‌ساخته است که آن را با رهاکردن آب‌های تصفیه‌شده فاضلاب در کویر به وجود آورده‌اند.

آب در پستی‌وبلندی‌های کویر روان است و صحنه‌ای تماشایی می‌سازد. امروزه تالاب یزد، یکی از تفرجگاه‌های نزدیک شهر است.

خیلی از جوان‌ها و برخی از خانواده‌ها اوقات فراغتشان را کنار این دریاچه می‌گذرانند و تفریح می‌کنند. می‌توانید تالاب یزد را با موقعیت جغرافیایی N۳۲۰۰۰۰ E۵۴۱۹۳۰ روی نقشه پیدا کنید.

درازای تالاب پساب به ۳ کیلومتر می‌رسد و پهنای آن در بیشترین بخش، یک کیلومتر است. همچنین ارتفاع این دریاچه از سطح دریا حدود ۱۱۴۵ متر است.

مناطق اطراف تالاب، اقلیمی گرم و خشک و بیابانی دارند. تابستان‌های کویر گرم و طاقت‌فرساست. دمای هوا در این روزها به ۴۵ درجه هم می‌رسد.

زمستان‌های کویر هم سرمای استخوان‌سوزی دارد؛ اما وجود آب در این منطقه تأثیر چشمگیری در نوع پوشش گیاهی و جانوری آن گذاشته است.

اطراف دریاچه کویر یزد، پوشش انبوهی از نیزارها رشد کرده‌اند. تالاب پساب یزد، آبشخور حیوان‌ها و جانورهایی است که در این منطقه زندگی می‌کنند.

این دریاچه توقفگاه و پناهگاهی امن برای پرنده‌های مهاجری است که در راه جنوب هستند. پساب، یکی از سودمندترین تالاب های یزد است. معمولاً با شروع تابستان‌ و پاییز بادهایی از کویر به‌سمت شهر حرکت می‌کنند و گردوغبار زیادی به همراه دارند.

وجود این دریاچه در کویر، از ورود ریزگردها به شهر تا حد چشمگیری جلوگیری می‌کند. تالاب پساب حیات‌بخش گیاهان کاشته‌شده در سطح شهر است. برای آبیاری کمربند سبز یزد از آب این دریاچه استفاده می‌کنند.

تالاب گردی در تالاب پساب یزد

اطراف این تالاب کمپ‌های اقامتی برپا کرده‌اند. اگر برای اقامت در کویر مشتاق هستید، می‌توانید در این کمپ‌ها شب را بگذرانید. در کمپ‌های اقامتی تالاب، غذای محلی منطقه را طبخ می‌کنند و فرصت خوبی است تا از کمی از آن‌ها بچشید.

تورهای گردشگری یزد، در روزهای تعطیل برنامه سفر به این تالاب را دارند. معمولاً سرپرست این تورها، افراد بومی هستند. می‌توانید با آن‌ها همراه بشوید و از این سفر یک‌روزه لذت ببرید؛ البته بعضی از سفرها هم دوروزه است.

در این سفرها سری به تالاب می‌زنند و شب را هم در کویر می‌مانند. تماشای آسمان پرستاره شب، از هیجان‌انگیزترین بخش‌های کویرگردی است. می‌توانید در بخشی از این سفر آفرودسواری روی رمل‌ها و تپه‌های شنی را هم تجربه کنید.

مسیر تالاب پساب یزد

دریاچه و تالاب پساب یزد یکی از جاذبه های طبیعی است که در ۴ کیلومتری شمال شهر یزد واقع شده و اطراف آن را جامعه گیاهی نی پوشانده است. این تالاب در قلب کویر، در اثر رهاسازی آبهای تصفیه خانه فاضلاب یزد تشکیل شده و به دلیل قرارگیری در میان ماسه‌ های روان طبیعت زیبایی را خلق کرده است

این تالاب در ۴ کیلومتری شمال شهر یزد واقع شده است. دسترسی به تالاب از طریق جاده کمربندی یزد-زارچ امکانپذیر است.

برای دسترسی به تالاب پساب، راه های گوناگونی وجود دارد. امن ترین راه، ادامه دادن مسیر خیابان نصر در حوالی دروازه قرآن می باشد. این مسیر، شما را به کمپ کویری باران خواهد رساند.

تالاب گردی در تالاب پساب یزد

مسیر دسترسی به تالاب به صورت خاکی و شنی می باشد و متاسفانه تابلوی راهنمایی وجود ندارد. از این رو، برای مراجعه به تالاب از ماشین های مخصوص آفرود می بایست استفاده کنید و از افراد حرفه ای راهنمایی بگیرید.

بهترین زمان بازدید از این منطقه پاییز و زمستان است و با توجه به هوا و امکاناتی که دارید از یک ساعت تا یک روز ماندن در محل می‌تواند متغیر باشد.

به همین خاطر بسیاری از گروه‌های آفرودی و سافاری کمپ‌ها، اقامت‌های یک یا دو روزه در این منطقه دارند.

همینطور اقامتگاه‌های دائمی در این منطقه بنا شده که امکانات و خدمات مناسبی به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهند.

استان یزد، شهر یزد، بلوار جمهوری اسلامی، بعد از دروازه قرآن، خیابان نصر، قبل از کمپ کویری باران

تالاب گردی در تالاب پساب یزد

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید