معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به کاهش کمیت و کیفیت منابع آبی استان در ۲۰ سال گذشته، بیان کرد: حدود سه دهه است در خراسان جنوبی با موضوع و ‌چالش خشکسالی دست و پنجه نرم می کنیم که بر اثر اضافه برداشت، منابع آبی زیرزمینی سالانه ۲۶ سانتی متر افت دارد. 

کدام استان بحرانی‌ترین نقطه کشور از نظر پدیده فرونشست زمین است؟

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی گفت: اضافه برداشت مستمر از دشت‌های استان، پدیده و بحران فرونشست زمین را رقم زده و خراسان‌جنوبی جزو بحرانی ترین استان‌های کشور از نظر پدیده فرونشست زمین است.

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، علیرضا عباس زاده، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی امروز در جمع خبرنگاران اظهارداشت: اجرای طرح تغذیه مصنوعی یکی از راهکارهای مدیریت آب در استان است که در سفر رئیس جمهور بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این طرح‌ها اختصاص یافته است. 

وی گفت: در حال حاضر بیش از ۶ طرح تغذیه مصنوعی در خراسان جنوبی در دست اجراست.  

وی با اشاره به بحران کم آبی و خشکسالی های مستمر و چندین ساله در خراسان جنوبی گفت: باید در اینچنین شرایطی مدیریت بیشتری در زمینه منابع آبی به خصوص در خطه خشک خراسان جنوبی داشته باشیم و در این زمینه باید تدابیر ویژه صورت گیرد. 

معاون استاندار خراسان جنوبی به حکمرانی موضوع آب در سطح جهان و کشور اشاره کرد و ادامه داد: در خیلی از کشورها، استان‌ها و شهرها و حتی روستاها موضوع تنازع و درگیری بین مردم و جوامع بشری موضوع تأمین آب است که نشان از اهمیت این موضوع دارد. 

عباس زاه بیان کرد: ما در خراسان جنوبی در اقلیمی خشک و بیابانی و همجوار با کویر لوت زندگی می کنیم، پس شرایط بدتری در تأمین آب نسبت به سایر استان‌ها داریم. 

وی با بیان اینکه در سال آبی گذشته میانگین بارندگی در استان ۷۹ میلیمتر بوده که نسبت به دوره بلندمدت ۲۹ درصد کاهش دارد، خاطرنشان کرد: طی ۲۰ سال گذشته در مقایسه با ۲۰ سال قبل‌تر از آن( مقایسه دهه ۶۰ تا ۸۰ با ۸۰ تا ۱۴۰۰)  هم حدود ۲۵ درصد کاهش بارندگی را در استان داریم.

همچنین در این بازه زمانی کاهش ۴۰ درصدی آبدهی چشمه‌ها، کاهش ۲۲ درصد آبدهی قنوات و کاهش ۲۵ درصدی آبدهی چاه‌های خراسان جنوبی را داریم. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به کاهش کمیت و کیفیت منابع آبی استان در ۲۰ سال گذشته، بیان کرد: حدود سه دهه است در خراسان جنوبی با موضوع و ‌چالش خشکسالی دست و پنجه نرم می کنیم که بر اثر اضافه برداشت، منابع آبی زیرزمینی سالانه ۲۶ سانتی متر افت دارد. 

عباس‌زاده عنوان کرد: ۲۶ محدوده مطالعاتی و دشت در استان از مجموع ۳۰ دشت موجود، ممنوعه و ممنوعه و بحرانی است. 

به گفته وی اضافه برداشت مستمر از دشت‌های استان، پدیده و بحران فرونشست زمین را رقم زده و خراسان جنوبی جزو بحرانی ترین استان‌های کشور از نظر پدیده فرونشست زمین است. 

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی بیش از ۹۰ درصد وابستگی ما به منابع آب زیرزمینی است، خاطرنشان کرد: در خراسان جنوبی، منابع آبی نداریم که بخواهیم روی آن برنامه‌ ریزی کنیم و در زمینه تأمین آب استان در بحران به سر می بریم. 

عباس زاده اظهار کرد: بیش از ۸۵ درصد منابع آبی استان در این شرایط خشکسالی در بخش کشاورزی استفاده می شود که مدیریت مصرف آب، افزایش بهره‌وری، تغییر الگوی کشت، اجرای سامانه‌های نوین آبیاری و کاهش برداشت از چاه های کشاورزی باید بیش از گذشته در این بخش در دستورکار قرار گیرد. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: در سال گذشته خراسان جنوبی توانست رتبه نخست کشور را در اجرای روش‌های نوین آبیاری کسب کند همچنین این استان در مرمت قنوات و اجرای طرح‌ های آبخیزداری از جمله استان های پیش رو در سطح کشور است.

عباس‌زاده با اشاره به اجرای ۲۰۰ سازه آبخیزداری طی دو سال گذشته در خراسان جنوبی، بیان کرد: پساب تصفیه خانه بیرجند، استفاده از آب های شور و غیر متعارف و طرح تغذیه مصنوعی از دیگر راهکارهای مدیریت آب در خراسان جنوبی است. 

وی با اشاره به راهکارهای تأمین آب پایدار و بلندمدت خراسان جنوبی هم گفت: انتقال آب از دریای عمان و خلیج  فارس از ابتدای دولت سیزدهم در دستور کار جدی قرار گرفته و مهمترین پروژه عملی و اقدام دولت است، در این خصوص خط سوم انتقال آب از دریای خلیج فارس و خط چهارم انتقال آب از دریای عمان در دست اجراست. 

معاون استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: انتقال آب از دریای عمان به دلیل ملاحظات اجرایی، فنی و اقتصادی برای خراسان جنوبی در اولویت قرار گرفته است‌. 

عباس‌زاده با بیان اینکه اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان برای استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی با قوت در حالت اجراست، گفت: اجرای طرح انتقال از دریای عمان با فعالیت دو پیمانکار در محدوده سرزمینی استان در دست اجراست که در حال مسیر سازی به طول ۴۰۰ کیلومتر هستند و این خط انتقال انشعاباتی در تمام شهرستان‌ها خواهد داشت. 

وی خاطرنشان کرد: افق اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی افق ۱۴۰۴ است و آب انتقالی به خراسان جنوبی در زمینه صنعت و شرب خواهد بود. 

معاون هماهنگی امور عمراین استاندار خراسان جنوبی در ادامه اظهار کرد: سهم استان از اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان در فاز نخست ۶۰ میلیون مترمکعب، در فاز دوم ۱۲۰ میلیون مترمکعب و در فاز سوم هم ۱۸۰ میلیون مترمکعب است که با انتقال این حجم از آب دیگر نیازی به منابع آب زیرزمینی نخواهیم داشت. 

وی بیان کرد: امیدواریم با انتقال آب به استان و اجرای طرح‌ های مختلف سرمایه گذاری در زمینه توسعه خراسان جنوبی تحول شگرفی رقم بخورد. 

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اجرای ابر پروژه ریلی در خراسان جنوبی هم گفت: طرح انتقال آب به خراسان جنوبی و راه آهن دو طرح مهم و کلیدی است که برای توسعه استان به جد دنبال می شود و شخص رئیس جمهور به صورت مستمر پیگیر روند اجرای طرح راه آهن استان هستند. 

عباس‌زاده با ذکر این نکته که در حال حاضر ۴۰۰ روستای خراسان جنوبی با تانکر آبرسانی می شود، بیان کرد: آبرسانی به تمام روستاهای خراسان جنوبی در سه مرحله در دستور کار قرار گرفته که جشن پایان آبرسانی به روستاهای استان را در سال ۱۴۰۴ خواهیم داشت.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید