۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۰
کد خبر: 55474637

آذربایجان شرقی جاذبه‌های طبیعی درجه یکی دارد از این رو همراه باشید و از فاصله جلفا تا آسیاب خرابه بدانید.

فاصله جلفا تا آسیاب خرابه

سلام نو _ سرویس گردشگری: آبشار آسیاب خرابه در فاصله حدوداً ۳۵ کیلومتری از شهر جلفا قرار گرفته و یکی از جاذبه های گردشگری این منطقه به شمار میاد.

صخره ای نسبتاً بلند و طولانی که آب پیوسته و قطره قطره از اون میچکید و خزه هایی که به واسطه آب شکل گرفته بودند بسیار دیدنی بود.

قدمت آسیاب خرابه جلفا

در نزدیکی آبشار آسیاب خرابه جلفا، آسیاب آبی قدیمی و از کارافتاده‌ای وجود دارد. در گذشته مردم منطقه گندم‌هایشان را در این آسیاب‌ها آرد می‌کردند.

ارتفاع این آسیاب ۱۰ متر و مساحت محوطه پایینی آن ۲۰۰ متر مربع است. در سال‌های اخیر برای بازدید گردشگران و مسافران این آسیاب‌ مرمت و احیا شده‌ است.

آبشار آسیاب خرابه یکی از جاهای دیدنی جلفا در استان آذربایجان شرقی است.

این آبشار درون دره و بین صخره‌ها در نزدیکی آسیابی قدیمی قرار دارد و به همین دلیل به آبشار آسیاب خرابه شناخته می‌شود.

در زبان ترکی آذری نیز به این مکان «خارابا دییرمان» گفته می‌شود.

فاصله جلفا تا آسیاب خرابه

ارتفاع آبشار اصلی آسیاب خرابه حدود ۱۵ متر است. آب این آبشار از چشمه‌ای تأمین می‌شود که از کوه کیامکی، یکی از کوه‌های بلند منطقه دیزمار غربی ارسباران و شهرستان مرند و بخش زنوز سرچشمه می‌گیرد.

آبشار بعد از سرازیر شدن از لابه‌لای گیاهان آبزی و خزه‌ها، به یک رشته جویبار که در ته دره جریان دارد می‌پیوندد و به‌سمت شمال جاری می‌شود.

علاوه بر این، در سمت راست دره آبشارهای کوچک و بزرگ دیگری نیز دیده می‌شود که ریزش آن‌ها موسیقی زیبایی از طبیعت را به گوش می‌رساند.

در زمستان ۱۳۹۲ آبشار آسیاب خرابه به‌دلیل سردی هوا یخ زد و بر اثر این یخ‌زدگی و وزن بیش از حد انبوهی از یخ‌ها، صخره بزرگ و پوشیده از خزه آن ریزش کرد.

همچنین در گوشه و کنار این آبشار تابلوهای خطر ریزش دیده می‌شود؛ بنابراین در گشت‌و گذار و تفریح در این مکان باید مراقب این خطر بود.

وجود آسیاب‌های قدیمی در کنار این آبشار، نام آن را به آسیاب خرابه معروف کرده است. چرا که بعد از گذشت سال‌ها، این آسیاب‌ها تخریب و تقریباً غیرقابل‌استفاده شدند. البته این آسیاب‌ها قدمت آسیاب خرابه جلفا را نشان می‌دهد.

اما به دلیل جذابیت‌های منطقه و وجود گردشگران و طبیعت‌گردانی که این آبشار را به‌عنوان مقصد خود انتخاب می‌کنند، بخش‌هایی از آسیاب‌ها مرمت شده است.

گرچه که کاربرد خود را ازدست‌داده‌اند و در حال حاضر فقط قابل بازدید هستند.

فاصله جلفا تا آسیاب خرابه

آبشار دیدنی آسیاب خرابه یک‌شکل دایره‌ای به‌صورت دره ایجاد کرده که آن را نسبت به سایر آبشارها منحصربه‌فرد می‌کند. این آبشار در واقع مجموعه‌ای از جریان‌های آبی کوچک و بزرگ است که در یک دره سرسبز به سمت پایین سرازیر می‌شوند.

آدرس آسیاب خرابه جلفا

آبشار آسیاب خرابه یکی از جاذبه‌های دیدنی در استان آذربایجان شرقی است و در نزدیکی شهر جلفا قرار دارد. نزدیک‌ترین روستا به آنجا هم روستای منجن آباد است که حدود ۵ کیلومتر با آن فاصله دارد.

این آبشار با حدود ۱۵ متر ارتفاع، در یک محوطه ۲۰۰ مترمربعی گسترده شده و از کوه‌ بلندی به نام کوه کیامکی در منطقه دیزمار غربی ارسباران و شهرستان مرند و بخش زنوز سرچشمه می‌گیرد.

مسیر آبشار آسیاب خرابه از بین گیاهان مختلف و خزه‌ها می‌گذرد و در نهایت به‌صورت رشته جویبارهایی به انتهای جریان آب پیوسته و به سمت شمال جاری می‌شود. در سمت دیگر دره آبشارهای دیگری وجود دارد که زیبایی و صدای دلنشین طبیعت در این منطقه را بیشتر می‌کند.

از طرف دیگر صخره‌های صاف و یک‌دست بالای آبشار آن را تبدیل به محل مناسبی برای کمپ در طبیعت کرده است و به همین دلیل در فصل تابستان و بهار جذابیت زیادی برای طبیعت‌گردان دارد.

برای رفتن به این آبشار باید از جاده مرند – جلفا به هادی‌شهر بروید. از این شهر که بگذرید در یک جاده فرعی در نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان قرار می‌گیرید و پس از عبور یک مسیر خاکی در دره‌ای زیبا به آبشار آسیاب خرابه خواهید رسید.

فاصله جلفا تا آسیاب خرابه

از شهر تبریز تا ورودی جاده فرعی ۱۰۶ کیلومتر مسافت در پیش دارید و پس از رسیدن به جاده حدود ۲۷ کیلومتر را باید در این جاده خاکی طی کنید.

با رسیدن به پارکینگ، ادامه مسیر را باید پیاده‌روی کنید. قسمتی از مسیر تا خود آبشار یک پیاده‌روی سبک و به‌صورت پلکانی است.

  • فاصله شهر تبریز تا جاده فرعی جلفا به علمدار: ۱۰۶ کیلومتر
  • فاصله علمدار گرگر تا آسیاب خرابه: حدود ۲۷ کیلومتر جاده خاکی
  • فاصله جلفا تا آسیاب خرابه: ۳۰ کیلومتر

منطقه‌ای که آبشار آسیاب خرابه جلفا در آن واقع شده است، در فصل تابستان هوای دلپذیر و خنکی دارد و در فصل‌های بهار و تابستان می‌تواند مقصدی مناسب برای سفر و گردش باشد.

در فصل پاییز نیز طبیعت و محیط رنگارنگ آبشار فرصت مناسبی برای ثبت تصاویر زیبا و به‌یادماندنی است؛ اما شاید زیباترین تصویر آبشار آسیاب خرابه را در فصل زمستان بتوان دید.

هنگامی که آب این آبشار به‌دلیل سرمای شدید یخ می‌بندد، منظره‌ای رویایی و چشم‌نواز را به وجود می‌آورد و ارزش تحمل سرما برای دیدن این منظره را دارد.

فاصله جلفا تا آسیاب خرابه

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید